W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Znamy chętnych do przygotowania strategicznych map hałasu dla dróg krajowych w Małopolsce

27.08.2021

Dwie oferty wpłynęły w przetargu na przygotowanie strategicznych map hałasu dla dróg krajowych w województwie małopolskim. Mapy powstaną dla dróg, na których natężenie ruchu przekracza 3 mln pojazdów rocznie. Ofertę z najniższą ceną, 275 520,00 zł, złożyła firma EKKOM Sp. z o.o. Z kolei firma KFB Acoustics sp. z o.o. złożyła ofertę, którą wyceniła ją na kwotę 312 666,00 zł. GDDKiA zabezpieczyła na ten cel 461 250,00 zł.

zdjęcie ekranów akustycznych

Wyłoniona w przetargu firma wykona pełny zakres strategicznej mapy hałasu w ciągu 150, 130 lub 110 dni od dnia podpisania umowy. Termin uzależniony będzie od deklaracji złożonej w ofercie. Następnie, w ciągu kolejnych 21 dni, wykonawca przygotuje arkusze sprawozdawcze do przekazania Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska. 

Cel

Celem zamówienia jest przedstawienie stanu akustycznego środowiska w otoczeniu ponad 700 km dróg krajowych w Małopolsce, o ruchu powyżej 3 mln pojazdów rocznie.  

Wyniki wykonanych prac, zgodnie z ustawą Prawo ochrony środowiska, przedłożone będą przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Marszałkowi Województwa Małopolskiego oraz Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska. Posłużą one do przygotowania kolejnej aktualizacji Programu ochrony środowiska przed hałasem na terenie województwa. Arkusze sprawozdawcze Główny Inspektor Ochrony Środowiska przekaże Komisji Europejskiej. 

Model obliczeniowy

Wykonawca stworzy model obliczeniowy niezbędny do wykonania analiz akustycznych. Powstanie on m.in. na podstawie pomiarów akustycznych (wykonanych w 2020 r. w ramach Generalnego Pomiaru Hałasu) czy informacji o zagospodarowaniu przestrzennym sąsiedztwa dróg. Pod uwagę wzięte będą też ortofotomapy, model terenu, a także dane ruchowe na sieci dróg krajowych obejmujące informacje o natężeniu ruchu oraz jego strukturze. Model obliczeniowy uwzględni również informacje o istniejących zabezpieczeniach akustycznych oraz dane z rozpoznania terenów podlegających ochronie akustycznej.   

Część opisowa i graficzna map

Dane z analiz akustycznych przedstawione będą zarówno w części opisowej, jak i w formie wielowarstwowej mapy tematycznej. 

Część opisowa będzie zawierać m.in. zestawienie terenów zagrożonych hałasem, informacje o przekroczeniach wartości dopuszczalnych hałasu w środowisku, a także rezultaty działań ochronnych.  

Część graficzną będą stanowiły mapy tematyczne, w skład których wejdą m.in. mapy imisyjne oraz emisyjne terenów objętych ochroną akustyczną, a także terenów zagrożonych hałasem. 

Mapy są źródłem cennych danych

Strategiczne mapy hałasu stanowią podstawowe źródło danych wykorzystywanych m.in. do informowania społeczeństwa o zagrożeniach związanych z hałasem. Służą też do opracowania danych dla państwowego monitoringu środowiska, tworzenia i aktualizacji programów ochrony środowiska przed hałasem, planowania strategicznego oraz pozyskiwania danych przekazywanych do Komisji Europejskiej. 

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska

Zamówione mapy muszą zostać opublikowane do 30 czerwca 2022 r. Strategiczne mapy hałasu sporządza się co 5 lat. Szczegółowe wymagania dotyczące zakresu zlecanych w tym roku strategicznych map akustycznych określa rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 1 lipca 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych ujętych na strategicznych mapach hałasu, sposobu ich prezentacji i formy ich przekazywania (Dz.U. z 2021 r. poz. 1325). 

{"register":{"columns":[]}}