W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

3...2...1... Zator!

22.09.2025

Rozpoczęliśmy budowę południowo-zachodniej obwodnicy Zatora. Nowa trasa o długości ponad 2 km ominie miasto i uwolni od ruchu tranzytowego jego najstarszą część. Planowany termin zakończenia inwestycji to koniec 2027 roku. Wykonawcą prac jest firma Strabag.

Rozpoczęcie budowy Obwodnicy Zatora, pierwszego w Polsce projektu drogowego, realizowanego w innowacyjnej metodyce BIM

Co na początek

Początek budowy wiąże się przede wszystkim z pracami przygotowawczymi. Ściągniemy wierzchnią warstwę ziemi z części terenu budowy, a na jej obszar wkroczą geodeci celem wytyczenia miejsc prac. Zaczniemy przekładać sieci infrastruktury znajdujące się na terenie budowy. Rozpoczniemy też wzmacnianie podłoża przyszłej drogi – żeby to zrobić zbudujemy specjalne tymczasowe nasypy (tzw. przeciążeniowe), które ubiją (a precyzyjnie mówiąc – zagęszczą) grunt, na którym powstanie jezdnia.

BIM - Building Information Modeling

Powstanie obwodnicy Zatora będzie pierwszą w Polsce budową drogi krajowej realizowaną z wykorzystaniem nowatorskiego sposobu zarządzania informacją. Założenia realizacji tej innowacyjnej inwestycji zostały przygotowane wspólnie przez przedstawicieli GDDKiA i branży budowlanej. Zastosujemy metodykę BIM, w której od projektu przez realizację po odbiór prac, a następnie utrzymanie i zarządzanie obiektem, wykorzystuje się wspólne środowisko danych (komplet informacji zgromadzony w jednym miejscu) oraz trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów budowlanych. BIM to metodyka, która zyskuje coraz większą popularność na świecie.

Dziś przedsięwzięcia budowlane są coraz nowocześniejsze, a przez to stają się coraz bardziej skomplikowane. Rośnie zakres informacji, które są niezbędne do odpowiedniego przygotowania, zaprojektowania, wybudowania, a następnie zarządzania i utrzymania, np. budynku lub drogi. Podczas tej budowy informacje pomiędzy Inwestorem, Nadzorem i Wykonawcą będą wymieniane na platformie elektronicznej. Ograniczy to do minimum liczbę dokumentów w wersji papierowej i usprawni procesy.

Do pilotażowego wdrożenia BIM wybrano budowę obwodnicy Zatora jako inwestycję reprezentatywną dla zadań realizowanych przez GDDKiA. Biegnie nowym śladem i obejmuje szeroki zakres robót – drogowe, mostowe i instalacyjne (wodne, kanalizacyjne, gazowe, elektroenergetyczne i teletechniczne).

Przebieg obwodnicy

Nowa obwodnica to trasa o długości 2,1 km, która uzupełni układ dróg lokalnych wokół Zatora i zmieni ruch w mieście. Rozpocznie się na skrzyżowaniu DK44 i DW781 (ul. 1-go Maja) i pobiegnie do stacji paliw przy DK28 (ul. Wadowicka). 

Jej początek będzie równocześnie początkiem całej drogi krajowej nr 28, czyli ponad 360-kilometrowego szlaku prowadzącego wzdłuż podnóża Karpat od Zatora po przejście graniczne z Ukrainą w Medyce. Dziś DK28 rozpoczyna się na skrzyżowaniu ul. Oświęcimskiej i Krakowskiej w Zatorze. Następnie biegnie ul. Kościuszki, przez Rynek i ul. Wadowicką. Cały ten odcinek, dzięki budowie obwodnicy miasta i nowemu przebiegowi DK28, stanie się w przyszłości drogą lokalną. Ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z centrum i przeniesiony na zachodnią stronę Zatora. Dziś przez tą miejscowość przejeżdża codziennie prawie 13 tysięcy samochodów. 

Nowa trasa powstanie wzdłuż Zatorskiej Strefy Aktywności Gospodarczej, ułatwiając funkcjonowanie lokalnym przedsiębiorcom. Będzie drogą jednojezdniową klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. W ramach inwestycji zostaną rozbudowane fragmenty ul. Wadowickiej (DK28), ul. Gen. Sikorskiego (DW781), ul. Bugajskiej (droga powiatowa) oraz ul. Jana Pawła II i Hallera (drogi gminne). Dodatkowo powstaną też nowe drogi gminne, służące do obsługi komunikacyjnej przyległego terenu. Zostanie również przebudowana infrastruktura techniczna (wodna, kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna i teletechniczna), kolidująca z inwestycją. 

Mieszkańcy będą mogli korzystać z dwóch przejść podziemnych pod nową drogą, którymi będzie poprowadzony ruch pieszy i rowerowy. Inwestycja została zaprojektowana tak, by zminimalizować jej wpływ na środowisko. Zaplanowaliśmy budowę jednego przejścia i trzech przepustów dla zwierząt. Powstaną też dwa stawy kompensacyjne (sztuczne mokradła dla zwierząt) i ekrany akustyczne. 

Inwestycja jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Wartość prac to 76,2 mln zł. Za ich wykonanie odpowiada konsorcjum firm Strabag Infrastruktura Południe (lider) i Strabag. 

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}