Gdzie były te wszystkie samochody?
03.09.2025
W wakacje mieszkańcy dużych miast mogli odpocząć od codziennych korków na ulicach. W Krakowie widzieliśmy bardzo wyraźnie, że samochodów jest znacznie, znacznie mniej. Gdzie więc przeniósł się ruch? Między innymi na trasy zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Czy bardzo wzrósł? Bardzo.
Ruch znika, ruch narasta
Lato to czas wyjazdów, podróży i odpoczynku. W wakacje ruch na ulicach miast jest znacznie mniejszy. Wyraźnie widzą to kierowcy i mieszkańcy. Ale sytuacja zupełnie inaczej przedstawia się poza miastami. W każdym z trzech małopolskich tuneli mamy sprzęt pozwalający policzyć, ile samochodów porusza się nimi każdego dnia. Wnioski po tych wakacjach nie są przełomowe – nasze województwo to region turystyczny, który w wakacje jest mekką dla urlopowiczów. Jednak dokładne liczby pokazują, jak duża jest skala tego zainteresowania i jak bardzo mniejsza liczba pojazdów w miastach kontrastuje ze wzrostem ich liczby na drogach krajowych.
Średnio w roku na POK-u
Na S52 Północnej Obwodnicy Krakowa mamy dwa tunele, w Dziekanowicach i Zielonkach. Największe natężenie ruchu notujemy w tym drugim obiekcie i to na podstawie tych danych zaprezentujemy, jak zmieniał się ruch na obwodnicy między styczniem a sierpniem 2025 roku.
W pierwszym półroczu tunelem w Zielonkach przejeżdżało średnio niespełna 31 tysięcy samochodów na dobę. W styczniu było to zaledwie 23 tysiące samochodów – pamiętajmy jednak, że tunel i całą Północną Obwodnicę Krakowa otworzyliśmy pod koniec grudnia zeszłego roku. Od lutego do maja ruch stopniowo rósł, zwiększając się ze średnio 30 tysięcy do nieco ponad 32 tysięcy aut na dobę. Tylko raz, tuż przed weekendem majowym (30 kwietnia), odnotowaliśmy liczbę przejazdów przekraczającą symboliczne 40 tysięcy aut (41 081).
W czerwcu sytuacja zmieniła się już wyraźnie. Ruch wzrósł do średnio 36 tysięcy, a liczbę 40 tysięcy przejazdów na dobę przebiliśmy siedmiokrotnie. Dużo? Tak mogło wydawać się przed wakacjami.
Wakacje z obwodnicą
Im bardziej puste ulice w Krakowie, tym więcej przejazdów notowały nasze rejestratory na północnej obwodnicy miasta. W lipcu średnia liczba przejazdów wzrosła do prawie 40 tysięcy, w sierpniu zbliżyła się do 57 tysięcy! Podczas wakacji każdego dnia trasą S52 przejeżdżało średnio 48 tysięcy samochodów. W wakacje ruch w Krakowie zmalał widocznie – na POK w porównaniu z pierwszym półroczem zwiększył się o ponad połowę (56,1%).
Ponad 40 tysięcy przejazdów notowaliśmy niekiedy dzień za dniem. W lipcu takich dni było 17, w sierpniu aż 27. Innymi słowy – to, co w roku szkolnym było rekordowym przejazdem na obwodnicy, w wakacje stało się normą.
Na zakopiankę zawsze jest sezon
Tunel na zakopiance pod Luboniem Małym to miejsce, gdzie ruch w ogromnym stopniu podlega wahaniom wynikającym z sezonu turystycznego. W pierwszym półroczu jeździło nim o 1/5 mniej samochodów niż na Północnej Obwodnicy Krakowa (średnio niespełna 24,5 tysiąca wobec 30,7 tysiąca na S52), jednak liczbę 40 tysięcy przejazdów przekraczano częściej (10 razy w porównaniu do 8 na POK). W tunelu na S7 ruch wzrasta wtedy, gdy jest okazja do dłuższego wyjazdu – podczas ferii, Świąt Wielkanocnych, weekendu majowego lub weekendu Bożego Ciała. Na zakopiankę mają też wpływ weekendy, zwłaszcza te pogodne, co jest szczególnie widoczne podczas wakacji.
Średnio w wakacje
Lipiec i sierpień na zakopiance były gorącymi miesiącami, nie tylko (a niekiedy wbrew) z powodu temperatury. Tunelem przejeżdżało w wakacje średnio 34,3 tysiąca samochodów – to o 2/5 więcej (40,3%) niż w pierwszym półroczu 2025. Symboliczną liczbę 40 tysięcy przejazdów na dobę pokonaliśmy jednak „zaledwie” (w porównaniu do aż 44 takich dni na POK) dziesięciokrotnie.
Ruch w wakacje rozkręca się na zakopiance stopniowo, tydzień po tygodniu. Widzimy wyraźnie od lat, że pierwsza połowa lipca to nie jest jeszcze czas dużego natężenia wyjazdów i urlopów. Oczywiście, niezwykle istotna jest też dobra pogoda. Na przełomie lipca i sierpnia aura nie sprzyjała wędrówkom, co od razu odbiło się na mniejszej liczbie przejazdów. Jednak już w pierwszy, piękny, sierpniowy weekend (9-10 sierpnia) zanotowaliśmy rekord, 53 131 samochodów w tunelu. Tego wyniku nie przekroczono podczas długiego weekendu tydzień później, choć dwukrotnie zanotowaliśmy ponad 50 tysięcy aut (15 i 17 sierpnia).
Dzień ma znaczenie
Kraków to stolica jednego z najpopularniejszych wśród turystów województw, ale również duże miasto. Ruch samochodowy w takiej aglomeracji rozkłada się zgodnie z rytmem pracy, jest większy w dni powszednie i mniejszy w weekendy. Ta reguła dotyczy także miesięcy wakacyjnych. Największy ruch na Północnej Obwodnicy Krakowa notowaliśmy w czwartki, niewiele ustępowała mu liczba przejazdów w piątek. W weekendy ruch znacznie się zmniejszał – choć nadal był większy niż jeszcze średnio w czerwcu.
Na zakopiance sytuacja prezentuje się zupełnie inaczej. Tu dzień powszedni jest dniem umiarkowanego natężenia ruchu. To w weekendy i święta widzimy większą liczbę aut. Tak jest zawsze, zarówno w roku szkolnym, jak i w wakacje.
Rekordowo
Podczas wakacji tunelem w Zielonkach przejechało ponad 3 miliony samochodów, a tunelem na zakopiance ponad 2,1 miliona pojazdów. To w czasie tych wakacji odnotowaliśmy rekordowe, dzienne liczby przejazdów. 10 sierpnia tunelem na zakopiance przejechało 53 131 aut, a 22 sierpnia w tunelu w Zielonkach doliczyliśmy się aż 80 911 samochodów.
Dofinansowanie UE
Trasa S52, której częścią jest 653-metrowy tunel w Zielonkach, otrzymała 789 630 009,42 zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Została otwarta 23 grudnia 2024 r. Szczegółowe informacje o Północnej Obwodnicy Krakowa dostępne są na stronie https://www.gov.pl/web/gddkia-krakow/od-stolicy-do-stolicy.
Tunel na trasie S7 ma 2058 m i jest częścią trasy ekspresowej S7, zwanej na południe od Krakowa zakopianką. Został oddany do użytku 12 listopada 2022 r., biegnie pod masywem Lubonia Małego w Beskidzie Wyspowym. Szczegółowe informacje o tym obiekcie są dostępne na naszej stronie https://www.gov.pl/web/gddkia/nowy-tunel-na-zakopiance-otwarty.
Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka-Zdrój, której częścią jest tunel, została współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji wynosi 2 547 601 820,15 zł, a dofinansowanie ze środków UE to 1 299 635 604,11 zł.