W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nowe życie schronu

13.08.2025

Zdemontowaliśmy go w 2022 roku, a dziś odbudowujemy przy skarpie węzła Grębałów. Chodzi o schron amunicyjny „Dłubnia”, który znajdował się na trasie drogi ekspresowej S7 i musiał zostać przeniesiony w nowe miejsce, nieco ponad kilometr na wschód od pierwotnej lokalizacji.

Schron amunicyjny "Dłubnia", wnętrze odtwarzanego schronu

Schron, a raczej magazyn

Obiekt powstał w latach 1914-1915 i został zaprojektowany jako miejsce przechowywania amunicji i materiałów wybuchowych. Magazyn zaopatrywał pobliski Fort pancerny 49a „Dłubnia”, będący częścią zewnętrznego pierścienia Twierdzy Kraków. Schron był wkomponowany w teren, opierał się o południowy stok niewielkiego wzniesienia Łysa Góra. Stanowiło to naturalną osłonę od północy, gdzie w odległości zaledwie 4 km biegła granica austriacko-rosyjska. 

Budynek ma jedną kondygnację. Jego wymiary to 14,4 m (długość), 6,4 m (szerokość) i 4,3 m (wysokość). Ściany zewnętrze zbudowano z cegły (0,9 m grubości) i kamienia (1,2 m). Żelbetowy strop grubości 1,2 m chronił wnętrze i był oparty na belkach stalowych HEB. Pierwotnie budynek miał drzwi i okna, jednak zostały one w późniejszych latach zamurowane.

Nowe życie

Ze względu na wartość historyczną schronu podjęto decyzję o jego przeniesieniu. Po demontażu obiektu w 2022 roku poszczególne jego elementy skatalogowaliśmy i przygotowaliśmy do ponownego złożenia. Teraz odbudowujemy ten obiekt przy powstającym węźle Grębałów. Schron, podobnie jak pierwotnie, znów będzie wkomponowany w teren. Tym razem, zamiast przy stoku wzgórza, będzie usytuowany przy nasypie zjazdu z ul. Kocmyrzowskiej na drogę ekspresową S7. Niemal wszystkie elementy wykorzystane przy odbudowie schronu są oryginalne. Kluczowe wyjątki to strop i fundament, które musiały powstać w całości od nowa.

Trasa S7 Widoma - Kraków

W grudniu 2024 r. oddaliśmy kierowcom do użytkowania 13,3 km trasy od węzła Widoma do budowanego węzła Mistrzejowice. W budowie jest 5-kilometrowy odcinek od węzła Mistrzejowice do węzła Nowa Huta. Na tym odcinku powstanie 29 obiektów – mostów, wiaduktów i estakad. To ogromna liczba, zważywszy, że mówimy o krótkim odcinku. Dla porównania, na 13,3 km S7 między węzłami Widoma i Mistrzejowice są „tylko” 34 takie obiekty. 

Skomplikowanie prac na tej trasie wiązało się też z przełożeniem instalacji wodnych, gazowych, teletechnicznych, kanalizacyjnych i ciepłowniczych, a także sieci energetycznych niskiego, średniego i wysokiego napięcia. Dodatkowo trasa koliduje z torami kolejowymi (przekracza je właśnie estakadą) i tramwajowymi (nad przyszłą S7 powstały dwa wiadukty dla pojazdów komunikacji miejskiej). 

Z końcem tego roku chcemy udostępnić kierowcom 2-kilometrowy odcinek między węzłami Grębałów i Nowa Huta. W drugiej połowie 2026 roku planujemy otwarcie węzła Mistrzejowice i tym samym zamknięcie pełnego, drogowego ringu Krakowa. 

Dofinansowanie UE

Droga ekspresowa S7 otrzymała 534 760 674,27 zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz 420 700 000,00 zł dofinansowania ze środków Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Koszt prac to prawie 1,7 mld zł. Odcinek buduje konsorcjum Gulermak (lider), Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}