W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przebudujemy główną arterię Srebrnego Miasta

24.07.2023

Ogłosiliśmy przetarg na przebudowę DK94 w Olkuszu. Celem inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa, upłynnienie ruchu i częściowe oddzielenie ruchu tranzytowego i lokalnego korzystającego z tej trasy. Olkusz to trzecie największe miasto, po Krakowie i Tarnowie, na małopolskim odcinku DK94.

zdjęcie drogi krajowej nr 94 w Olkuszu. Widoczne dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w obu kierunkach z oznakowaniem poziomym i pionowym. Jezdnie oddzielone są pasem zieleni i barierami ochronnymi.

- Na rządowej Trasie Dotrzymanego Słowa dzisiaj znajduje się OIkusz w woj. małopolskim. Od lat jego mieszkańcy czekają na przebudowę drogi krajowej, która przebiega przez miasto. Ta chwila nadchodzi. Systematycznie podnosimy poziom życia Polaków, a inwestycje w infrastrukturę drogową i kolejową są tego najlepszym dowodem i przykładem – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk

Zakres prac

Inwestycja obejmie 4,4 km trasy. Zacznie się na wysokości Grodziska na ul. Staromiejskiej i sięgnie prawie do skrzyżowania ul. Centralnej z ul. Pakuską. Na tym krótkim fragmencie kompleksowo przebudujemy sześć skrzyżowań i dwa przejścia podziemne. Dodatkowo powstanie też kładka dla pieszych łącząca ulice Cegielnianą i Szkolną. Nawierzchnia drogi zostanie wzmocniona tak, aby spełniać wymaganą przepisami nośność 11,5 tony na oś. 

Na głównym skrzyżowaniu w centrum miasta, pomiędzy ulicami Centralną, Kościuszki i Rabsztyńską, zaplanowano dwupoziomowy węzeł. Na poziomie gruntu powstanie skrzyżowanie obsługujące ruch lokalny, a pod nim zostanie poprowadzona droga krajowa. Poza tym przebudujemy jeszcze pięć skrzyżowań na DK94 - z ul. Gwarków i ul. Wspólną, z ul. 20 Straconych i ul. Mickiewicza, z ul. Wiejską i ul. Słowackiego oraz z ul. Wyszyńskiego. Wszystkie te skrzyżowania będą miały sygnalizację świetlną. Na skrzyżowaniu z ul. Długą i Kruszcową powstanie rondo turbinowe. 

Na przeprowadzenie wszystkich prac wykonawca będzie miał 24 miesiące, nie licząc przerw zimowych trwających od połowy grudnia do połowy marca. 

Nie tylko trasa główna

Poza jezdnią trasy głównej zostaną również wykonane prace, które poprawią bezpieczeństwo i komfort mieszkańców. Powstaną nowe chodniki, ścieżki rowerowe i pieszo-rowerowe, zostaną zbudowane ekrany akustyczne. Poprawione zostanie odwodnienie tego terenu. Zamontujemy też nowoczesne oświetlenie, które poprawi widoczność pieszych. Przebudujemy również niektóre drogi lokalne wzdłuż DK94, powstaną też dodatkowe jezdnie wzdłuż drogi krajowej. 

Połączenie Małopolski i Śląska

Trasa jest jedną z pięciu dróg (obok A4 Katowice - Kraków, DK44 Tychy - Kraków, DK79 Kraków - Jaworzno i DW780/DW934 Kraków - Mysłowice) zapewniających bezpośrednie połączenie pomiędzy Krakowem i aglomeracją górnośląską. Badania Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzone w latach 2020-2021 wskazują, że przez Olkusz przejeżdża drogą krajową nr 94 codziennie prawie 33 tysiące pojazdów. To wzrost w stosunku do wcześniejszego badania z 2015 roku o 25 proc. Przebudowa zwiększy płynność ruchu na tej trasie i podniesie poziom bezpieczeństwa korzystających z niej na co dzień mieszkańców. 

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}