W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ruszamy z przetargiem na przebudowę układu drogowego na zakopiance w Libertowie

24.03.2023

Ogłosiliśmy przetarg na projekt i przebudowę układu drogowego na DK7 w Libertowie. W ramach tej inwestycji powstanie m.in. tunel (przejazd) pod zakopianką i trzy kładki dla pieszych. Główne cele inwestycji to poprawa bezpieczeństwa i zwiększenie przepustowości DK7.

DK7 w Libertowie pod Krakowem

Kompleksowa przebudowa

Przetarg zakłada kompleksową przebudowę układu drogowego w Libertowie. Zostanie zlikwidowane skrzyżowanie zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą (km 674+763). Z drogi krajowej nr 7 będzie można w tym miejscu skręcać tylko w prawo. W zamian za to pod zakopianką wybudujemy tunel o długości 52 m, który pozwoli na przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa (km 675+641). Zostanie on zlokalizowany niespełna kilometr na południe od likwidowanego skrzyżowania. W tunelu będzie też ciąg pieszo-rowerowy. W okolicy likwidowanego skrzyżowania zbudujemy kładkę (km 674+733 DK7), która zastąpi przejście dla pieszych. 

Zostaną również zlikwidowane skręt w prawo z zakopianki w ul. Wesołą w Libertowie (jadąc od strony Krakowa) i skręt w prawo w ul. Parkową w Gaju (jadąc od strony Myślenic) oraz możliwości wyjazdu z tych ulic na DK7. Zamiast obecnego przejścia dla pieszych wybudujemy kładkę (km 676+225). Odcięte od DK7 drogi gminne zostaną połączone z drogami łącznikowymi równoległymi do zakopianki.

Zmiany nie tylko na samej DK7

Wzdłuż zakopianki zostanie poprawiona i uzupełniona sieć dróg lokalnych, co pozwoli kierowcom na korzystanie z tunelu i wjazd na DK7 w kierunku Krakowa i Myślenic. Poszerzymy drogę łącznikową po wschodniej stronie DK7 w Libertowie i przebudujemy wjazdy na posesje. Wybudujemy również dwa ronda. Pierwsze powstanie na skrzyżowaniu ul. Świetlistej, drogi łącznikowej równoległej do zakopianki i drogi umożliwiającej włączenie się do ruchu na DK7 w miejscu likwidowanego skrzyżowania. Drugie na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II i drogi łącznikowej prowadzącej do tunelu pod zakopianką. 

Poza dwiema wspomnianymi kładkami wybudujemy jeszcze trzecią, w okolicy obecnego przejścia w Libertowie przy skrzyżowaniu zakopianki z ul. Rumianą i ul. Przylesie (km 675+383 DK7). Powstanie ona w miejscu obecnego przejścia dla pieszych. 

W ramach inwestycji zostaną wybudowane także ekrany akustyczne, ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż drogi łącznikowej pomiędzy ul. Jana Pawła II a ul. Przylesie i dwa przepusty nad potokiem Olszynka na drogach dojazdowych. 

Na realizację inwestycji wykonawca będzie miał 39 miesięcy od podpisania umowy (z wyłączeniem okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca w czasie robót budowlanych).

Bezpieczeństwo pieszych, komfort podróżujących, płynny ruch pojazdów

Przebudowa DK7 w Libertowie i likwidacja świateł na skrzyżowaniu zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą zwiększy przepustowość tego odcinka. Budowa trzech nowych kładek i podziemnego przejścia zdecydowanie zwiększy bezpieczeństwo pieszych. Tereny przylegające do zakopianki zyskają drogi łącznikowe i tunel drogowy, pozwalające na włączanie się do ruchu na DK7.

Rozbudujemy węzeł Kraków-Południe

W lutym br. złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Trwają prace projektowe nad przygotowaniem koncepcji przebudowy i rozbudowy węzła Kraków Południe, który sąsiaduje z układem drogowym w Libertowie. Celem tej inwestycji będzie poprawa przepustowości węzła i DK7 od autostrady do granic Krakowa. Projektant planuje powstanie na zakopiance estakady, na którą zostanie skierowany ruch tranzytowy z Krakowa i autostrady na południe. Ruch lokalny odbywałby się oddzielnymi drogami. 

Szczegółowe informacje dotyczące tej inwestycji są dostępne na jej stronie.

Pozostałe inwestycje na DK7 między Krakowem a Myślenicami

Przebudowa zakopianki w sąsiedztwie węzła Kraków-Południe i w Libertowie to część naszych działań, które przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa i zwiększenia przepustowości DK7 między Krakowem a Myślenicami. Ruch na tej trasie stale rośnie. W 2015 r. wahał się od 30 do prawie 41 tys. pojazdów na dobę, w zależności od odcinka przeprowadzonych pomiarów. W latach 2020-2021 te wartości wzrosły już od niespełna 40 tys. do ponad 57 tys. pojazdów. To więcej niż porusza się autostradą A4 między Niepołomicami a Brzeskiem, gdzie ruch sięga 55 tys. pojazdów na dobę. Prognozy ruchu jednoznacznie wskazują, że w przyszłości liczba samochodów jeżdżących trasą Kraków - Myślenice będzie się zwiększać. Przygotowywane i realizowane przez nas inwestycje poprawią przepustowość zakopianki w jej newralgicznych miejscach, zwiększą bezpieczeństwo pieszych i kierowców. Planujemy realizację łącznie siedmiu dużych inwestycji na tym odcinku, które są na różnym etapie prac. 

Trwa budowa węzła w Gaju, który zastąpi skrzyżowanie DK7 z ul. Widokową i ul. Zadziele. Wykonawca przebudowuje sieci techniczne, buduje mur oporowy i przygotowuje platformy robocze, które będą wykorzystywane przy palowaniu. Na wiadukcie, który zostanie zbudowany nad DK7, będzie również chodnik dla pieszych. 

Kończą się prace projektowe dotyczące budowy węzłów w Krzyszkowicach i Myślenicach. W marcu złożyliśmy do Wojewody Małopolskiego wniosek o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla węzła w Myślenicach. Po jej uzyskaniu będziemy mogli przystąpić do ogłoszenia przetargu na wykonawcę tego obiektu. W Krzyszkowicach powstanie tunel pod zakopianką, w który będzie również wydzielone przejście dla pieszych. W Myślenicach, wraz z planowanym węzłem łączącym ul. Sobieskiego z DK7, zostanie zbudowana także kładka dla pieszych. 

Złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla węzła w Jaworniku. Po jej uzyskaniu będziemy mogli rozpocząć prace związane z przygotowaniem szczegółowego projektu budowlanego węzła. Więcej informacji dotyczących tej inwestycji znaleźć można na jej stronie. 

Trwają prace nad przygotowaniem koncepcji przebudowy DK7 w Głogoczowie. Wykonawca odpowiedzialny za stworzenie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej sprawdza możliwości zmian na tym odcinku. Szczegółowe informacje dotyczące inwestycji dostępne są na jej stronie. 

Prowadzone są prace projektowe nad kładkami w Mogilanach i w Głogoczowie. Planujemy wystąpić w tym roku z wnioskami o pozwolenia na budowę tych obiektów.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}