W Krzyszkowicach tunel to nie wszystko
19.08.2025
Ogłosiliśmy przetarg na zaprojektowanie i budowę prawie 600 m nowych dróg po obu stronach zakopianki w Krzyszkowicach. Dzięki temu poprawimy dostęp mieszkańców do budowanego właśnie węzła i ułatwimy im wjazd na DK7. Na oferty czekamy do 29 sierpnia.
Bezpieczeństwo, bezpieczeństwo, wygoda
Newralgicznym punktem na każdej trasie jest miejsce włączania się do ruchu z drogi podporządkowanej. Szczególne zagrożenie rodzi to na szosie o dużym natężeniu ruchu. Dlatego też od kilku lat konsekwentnie zmieniamy zakopiankę – powstają nowe węzły, a znikają stare, niebezpieczne skrzyżowania. W Krzyszkowicach budujemy już tunel pod DK7, a dodatkowo chcemy zamknąć sześć zjazdów z zakopianki.
Żeby to zrobić, musimy zapewnić mieszkańcom możliwość włączenia się do ruchu na DK7 w innym miejscu. Tym innym, zdecydowanie bezpieczniejszym miejscem będzie powstający właśnie węzeł. Budowa 560 m nowych i poszerzenie 410 m już istniejących dróg wzdłuż zakopianki połączy krzyszkowickie posesje z tunelem pod zakopianką. Zbudujemy też trzy nowe mosty - na Krzyszkowiance i Młynówce. Wykonawca, po podpisaniu umowy, będzie miał niespełna 3 lata na przygotowanie projektu prac, uzyskanie niezbędnych zezwoleń oraz realizację inwestycji.
Modernizacja zakopianki
Węzeł w Krzyszkowicach i związana z nim rozbudowa dróg lokalnych to kolejne etapy realizowanego przez nas konsekwentnie programu modernizacji zakopianki między Krakowem a Myślenicami. Jego celem jest zwiększenie przepustowości tej trasy i poprawa bezpieczeństwa, tak kierowców, jak i pieszych.
W zeszłym roku oddaliśmy do użytku węzeł drogowy w Gaju i kładki w Mogilanach oraz Głogoczowie. Budujemy kolejne dwa węzły – wspomniany w Krzyszkowicach oraz w Myślenicach (na skrzyżowaniu z ul. Sobieskiego). Rozbudowujemy też układ drogowy w Libertowie.
Dzięki temu już za kilka lat na DK7 między Krakowem a Myślenicami kierowcy będą mogli korzystać z ośmiu bezkolizyjnych skrzyżowań. Pięć z nich to część naszego obecnego programu modernizacji zakopianki, jedno (estakada w Myślenicach) oddaliśmy do użytku w 2009 roku, a dwa kolejne (w Mogilanach i Głogoczowie) powstały w ubiegłym wieku.
Poza tym, na początku maja br., złożyliśmy do Wojewody Małopolskiego wniosek o pozwolenie na budowę węzła w Jaworniku i przygotowujemy projekt gruntownych zmian na trasie zakopianki w Głogoczowie.