Zator cieszy drogowców
26.08.2025
Podpisaliśmy umowę na budowę ponad 2-kilometrowej obwodnicy Zatora. Trasa pobiegnie po zachodniej stronie miasta i połączy DK44 z DK28. To pierwsza budowa drogi krajowej w Polsce, która będzie realizowana w oparciu o metodykę BIM (ang. Building Information Modeling). Planowany termin udostępnienia drogi do ruchu to koniec 2027 roku.
Koniec z korkami
Nowa obwodnica to trasa o długości 2,1 km, która uzupełni układ dróg lokalnych wokół Zatora i zmieni ruch w mieście. Rozpocznie się na skrzyżowaniu DK44 i DW781 (ul. 1-go Maja) i pobiegnie do stacji paliw przy DK28 (ul. Wadowicka).
Jej początek będzie równocześnie początkiem całej drogi krajowej nr 28, czyli ponad 360-kilometrowego szlaku prowadzącego wzdłuż podnóża Karpat od Zatora po przejście graniczne z Ukrainą w Medyce. Dziś DK28 rozpoczyna się na skrzyżowaniu ul. Oświęcimskiej i Krakowskiej w Zatorze. Następnie biegnie ul. Kościuszki, przez Rynek i ul. Wadowicką. Cały ten odcinek, dzięki budowie obwodnicy miasta i nowemu przebiegowi DK28, stanie się w przyszłości drogą lokalną. Ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z centrum i przeniesiony na zachodnią stronę Zatora. Dziś przez tą miejscowość przejeżdża codziennie prawie 13 tysięcy samochodów.
Nowa trasa powstanie wzdłuż Zatorskiej Strefy Aktywności Gospodarczej, ułatwiając funkcjonowanie lokalnym przedsiębiorcom. Będzie drogą jednojezdniową klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. W ramach inwestycji zostaną rozbudowane fragmenty ul. Wadowickiej (DK28), ul. Gen. Sikorskiego (DW781), ul. Bugajskiej (droga powiatowa) oraz ul. Jana Pawła II i Hallera (drogi gminne). Dodatkowo powstaną też nowe drogi gminne, służące do obsługi komunikacyjnej przyległego terenu. Zostanie również przebudowana infrastruktura techniczna (wodna, kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna i teletechniczna), kolidująca z inwestycją.
Mieszkańcy będą mogli korzystać z dwóch przejść podziemnych pod nową drogą, którymi będzie poprowadzony ruch pieszy i rowerowy. Inwestycja została zaprojektowana tak, by zminimalizować jej wpływ na środowisko. Zaplanowaliśmy budowę jednego przejścia i trzech przepustów dla zwierząt. Powstaną też dwa stawy kompensacyjne (sztuczne mokradła dla zwierząt) i ekrany akustyczne.
BIM, BIM, BIM
Obwodnica Zatora będzie pierwszą w Polsce budową drogi krajowej realizowaną z wykorzystaniem nowatorskiego sposobu zarządzania informacją. Zastosujemy metodykę BIM, w której od projektu przez realizację po odbiór prac, a następnie utrzymanie i zarządzanie obiektem, wykorzystuje się wspólne środowisko danych (komplet informacji zgromadzony w jednym miejscu) oraz trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów budowlanych. BIM to metodyka, która zyskuje coraz większą popularność na świecie.
Dziś przedsięwzięcia budowlane są coraz nowocześniejsze, a przez to stają się coraz bardziej skomplikowane. Rośnie zakres informacji, które są niezbędne do odpowiedniego przygotowania, zaprojektowania, wybudowania, a następnie zarządzania i utrzymania, np. budynku lub drogi.
Do pilotażowego wdrożenia BIM wybrano budowę obwodnicy Zatora jako inwestycję reprezentatywną dla zadań realizowanych przez GDDKiA. Biegnie nowym śladem i obejmuje szeroki zakres robót – drogowe, mostowe i instalacyjne (wodne, kanalizacyjne, gazowe, elektroenergetyczne i teletechniczne).
Wspólne przedsięwzięcie
Założenia realizacji tej innowacyjnej inwestycji zostały przygotowane wspólnie przez przedstawicieli GDDKiA i branży budowlanej podczas dialogu konkurencyjnego. To specjalna procedura, będąca jednym ze sposobów udzielania zamówień publicznych.
Dialog konkurencyjny miał trzy tury. W pierwszej zainteresowani wykonawcy składali wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Te wnioski zostały przez nas zweryfikowane i ocenione na podstawie przyjętych kryteriów. Wykonawcy, którzy uzyskali najwyższe oceny, zostali dopuszczeni do drugiego etapu. Przedstawili wówczas swoje pomysły i propozycje realizacji przedsięwzięcia na bazie metody BIM.
Trzecim etapem było przygotowanie przez nas Specyfikacji Warunków Zamówienia na podstawie doświadczeń i informacji zebranych podczas dialogu konkurencyjnego. Następnie zaprosiliśmy do składania ofert wszystkich wykonawców, którzy brali udział w dialogu (Mostostal Warszawa, konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe (lider) i Strabag (partner) oraz Skanska). Ostatecznie jako najkorzystniejszą oceniono ofertę złożoną przez konsorcjum Strabag.
RPBDK
Inwestycja jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Wartość prac to 76,2 mln zł. Za ich wykonanie odpowiada konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe (lider) i Strabag.
Czas realizacji zadania to 21 miesięcy. Do tego terminu trzeba doliczyć 3-miesięczne przerwy zimowe od 16 grudnia do 15 marca. Pierwsze, początkowe prace w terenie planowane są na początku października. Zakończenie inwestycji przewidujemy z końcem 2027 roku.