W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Wyślij pismo ogólne

Chcesz załatwić nietypową sprawę przez internet? Złożyć podanie, wniosek, skargę lub zgłoszenie? Wypełnij formularz pisma ogólnego i wyślij go do wybranego urzędu lub podmiotu publicznego.

 

Wyślij pismo ogólne

Informacje:

  • To pismo, które służy do komunikacji z administracją w sprawach, które możesz załatwić przez internet i które nie mają oddzielnych formularzy.

    Możesz nam zadać pytanie, napisać wyjaśnienie, złożyć zażalenie, żądanie, podanie lub wniosek. Za pomocą pisma ogólnego możesz uzupełnić złożony wniosek lub przekazać dokument, zaproszenie na wydarzenie lub petycję do urzędu. Uzupełnij formularz na komputerze i wyślij do wybranego podmiotu publicznego. Po chwili dostaniesz elektroniczne urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP) pisma. To potwierdzenie jest tak samo ważne jak potwierdzenie odbioru listu poleconego, który wysyłasz pocztą tradycyjną.

    Pismo ogólne piszesz, jeśli:

    • chcesz się z nami skontaktować,
    • przepisy umożliwiają wysłanie wniosku przez internet,
    • nie ma specjalnego formularza do załatwienia twojej sprawy.

    Sprawdź, czy jest formularz dla twojej sprawy – na przykład jeśli chcesz mieć dostęp do informacji publicznej, wyślij specjalny, przeznaczonydo tego formularz. 

  • Każdy, kto chce wysłać pismo ogólne i ma konto na platformie ePUAP.

    Potrzebujesz do tego profil zaufany lub certyfikat kwalifikowany. Pozwalają one potwierdzić twoją tożsamość. Sprawdź, jak założyć profil zaufany.

    • dane do logowania przez login.gov.pl (może to być login z hasłem do profilu zaufanego lub e-dowód),
    • załączniki w wersji elektronicznej – jeśli będą potrzebne.
    1. Przygotuj potrzebne dane. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.
    2. Kliknij przycisk Wyślij pismo ogólne
    3. Wybierz urząd lub instytucję, do których chcesz wysłać pismo.
    4. Wypełnij formularz.
    5. Dodaj potrzebne załączniki.
    6. Kliknij Dalej, a potem Wyślij bez podpisu lub Podpisz i wyślij.
    7. Wyświetli się komunikat, że pismo zostało wysłane. Dostaniesz urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP).
    8. Czekaj na odpowiedź. Szczegóły znajdziesz w sekcji Ile będziesz czekać.
  • Do urzędu lub innego podmiotu publicznego, który ma elektroniczną skrzynkę podawczą (ESP) na platformie ePUAP. Są to na przykład ministerstwa, urzędy centralne, urzędy gminy, starostwa powiatowe, urzędy skarbowe, szkoły publiczne, stacje sanitarno-epidemiologiczne (sanepid), ośrodki pomocy społecznej, a także publiczne zakłady opieki zdrowotnej.

    Jeśli nie wiesz, czy instytucja, do której chcesz wysłać pismo, ma elektroniczną skrzynkę podawczą (ESP) – sprawdź listę adresatów w formularzu pisma ogólnego. Wpisz całą nazwę, a nie jej skrót. 

  • Usługa jest bezpłatna.

  • Czas oczekiwania na odpowiedź zależy od rodzaju twojej sprawy lub od stopnia jej skomplikowania. 

    Odpowiedź otrzymasz:

    • elektronicznie:
      • na „Moją skrzynkę” w mObywatel.gov.pl. Aby sprawdzić skrzynkę:
        • kliknij przycisk Zaloguj w prawym górnym rogu strony,
        • zaloguj się, a nastęnie wpisz kod, który dostaniesz w wiadomości SMS,
        • rozwiń menu boczne po lewej stronie i wybierz zakładkę Twoje skrzynki. Znajdziesz się w zakładce ,,Moje skrzynki",
    • na „Moją skrzynkę” w ePUAP. Aby sprawdzić skrzynkę:
      • wejdź na ePUAP i zaloguj się,
      • kliknij Moja skrzynka na górze po prawej stronie,
    • pocztą tradycyjną – jeśli zaznaczysz takie pole wyboru w formularzu pisma ogólnego. 
    • Jeśli chcesz przesłać dokument, który podpisała więcej niż jedna osoba:
    • Możesz dodać więcej niż jeden załacznik, ale rozmiar wszystkich załączników nie może być większy niż 150 MB. 
    • Wysłane pisma ogólne możesz sprawdzić w „Mojej skrzynce” w mObywatel.gov.pl lub ePUAP. Szczegóły, jak sprawdzić „Moją skrzynkę”, znajdziesz w sekcji Ile będziesz czekać.
  • Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 września 2011 r. w sprawie sporządzania i doręczania dokumentów elektronicznych oraz udostępniania formularzy, wzorów i kopii dokumentów elektronicznych (Dz.U. 2018 poz. 180)

Ostatnia aktualizacja: 05.05.2023 12:32

Instytucja odpowiedzialna za usługę: Ministerstwo Cyfryzacji

{"register":{"columns":[]}}