W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

TOP 16 innowacyjnych projektów w administracji publicznej w 2022 roku

09.01.2023

W Centrum GovTech przy Kancelarii Prezesa Rady Ministrów realizujemy i wspieramy projekty, które otwierają sektor publiczny na innowacje. Przez ostatnie 365 dni naszym priorytetem było budowanie w społeczeństwie kompetencji przyszłości – i to już wśród najmłodszego pokolenia. Dzięki projektom takim jak Laboratoria Przyszłości czy Gry w edukacji uczniowie nabywają kompetencje jutra dzięki nowoczesnemu sprzętowi i interaktywnym metodom nauczania. W minionym roku postawiliśmy także na rozwój polskiej branży kreatywnej, wspierając działania nowo powstałego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych. To oczywiście nie wszystko! Sprawdźcie, jakie najciekawsze działania realizowaliśmy w minionym, 2022 roku.

W lewym górnym rogu napis: Jakie projekty napędzały nas...
W prawym dolnym rogu napis: ... w 2022 roku?

Laboratoria Przyszłości

Laboratoria Przyszłości to największy program edukacyjny, który od 2021 r. realizujemy we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki. Naszym celem jest wyposażenie wszystkich polskich szkół podstawowych w sprzęt techniczny, który umożliwi ponad 3 milionom uczniów rozwijanie praktycznych umiejętności z różnych dziedzin.    

W minionym roku zakończyliśmy nabór szkół podstawowych do programu. W pierwszej odsłonie programu udział wzięło ponad 99% wszystkich podstawowych szkół samorządowych. Ich uczniowie cieszą się już nowym wyposażeniem, w tym m.in. drukarkami 3D, robotami edukacyjnymi i sprzętem audio-wideo. We wrześniu 2022 r. do grona beneficjentów dołączyło blisko 2 tys. podstawowych szkół niesamorządowych. Nowoczesny sprzęt trafi do nich najpóźniej do września 2023 r. 

W 2022 r. Laboratoria Przyszłości były obecne nie tylko w szkołach! W ramach programu przeprowadziliśmy warsztaty i zapewniliśmy moc atrakcji podczas Impact’22 oraz Perspektywy Women in Tech Summit.

Mobilne Laboratoria Przyszłości

Kontynuacją programu Laboratoria Przyszłości są Mobilne Laboratoria Przyszłości, które od września 2022 r. wspierają uczniów i nauczycieli w wykorzystywaniu możliwości sprzętu zakupionego w ramach programu Laboratoria Przyszłości. MLP to 16 ekip edukatorów, które poruszają się po kraju specjalnie oznaczonymi busami i prowadzą bezpłatne zajęcia dla uczniów szkół podstawowych, które zgłosiły chęć udziału w warsztatach pokazowych. W ciągu niespełna 4 miesięcy – od września 2022 roku – zajęcia przeprowadzono dla niemal 40 tys. uczniów w 650 szkołach. Program będzie kontynuowany i rozwijany w 2023 roku.

Biznes i Zarządzanie

We wrześniu 2022 r. odbyła się prezentacja raportu „Biznes i Zarządzanie – reforma podstaw przedsiębiorczości”, przygotowana przez Centrum GovTech. Jest on efektem współpracy w ramach konsultacji ponad 2 tys. nauczycieli i ponad 1,2 tys. uczniów, a także rektorów, wykładowców uczelni, przedstawicieli NGO oraz przedsiębiorców. Biznes i zarządzenie to nowy przedmiot nauczania, który pojawi się w szkołach ponadpodstawowych w roku szkolnym 2023/2024 i zastąpi w planie lekcji podstawy przedsiębiorczości. Uczniowie będą mogli uczyć się BiZ-u na poziomie podstawowym lub rozszerzonym, a od 2027 roku – zdawać egzamin maturalny z tego przedmiotu. 

Podczas lekcji BiZ-u uczniowie będą rozwijać kompetencje przedsiębiorcze, menedżerskie i przywódcze. Zdobędą podstawową wiedzę na temat praw konsumenckich, nauczą się zarządzania finansami i pracy w zespole. Dzięki współpracy z przedsiębiorcami i analizie case studies, BiZ rozwinie także u młodych kreatywne myślenie i zapozna ich z realiami współczesnej gospodarki.

Mistrzostwa Biznes i Zarządzanie

Mistrzostwa Biznes i Zarządzanie były ogólnopolskim ekonomicznym konkursem dla szkół średnich, organizowanym przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, Revas i Centrum GovTech, w ramach którego uczniowie stali się właścicielami wirtualnych Biur Podróży!  Od października do listopada 2022 r. uczestnicy rywalizowali w eliminacjach online, a najlepsi spotkali się na stacjonarnym finale w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Gry w edukacji

Wspólnie z Ministerstwem Edukacji i Nauki poszerzyliśmy ofertę szkolnych pomocy dydaktycznych o …. gry komputerowe! W lipcu 2022 r. uruchomiliśmy projekt Gry w edukacji i nabór game developerów, którzy chcieliby włączyć się w inicjatywę. Każdy producent gier może zgłosić swój projekt, by – po weryfikacji przez zespół specjalistów – został włączony do podstawy programowej. Na ich podstawie zostaną przygotowane scenariusze lekcji, które ułatwią uczniom i nauczycielom korzystanie z nowej formuły zajęć.   

Wybraliśmy już dwie gryThis War of Mine, wyprodukowana przez polskie 11 bit studios oraz Gra Szyfrów –  gamingowy projekt Instytutu Pamięci Narodowej.   

Jeśli jesteś twórcą gier komputerowych i chcesz mieć swój udział w edukacji dzieci i młodzieży, zgłoś swoją grę!

Liderzy Innowacji

Liderzy Innowacji to poprzedzony konkursem program stażowy, który z sukcesem realizujemy, począwszy od 2020 r. Konkurs ma na celu wyłonienie osób, które odbędą 3-miesięczny płatny staż w Centrum GovTech w Kancelarii Premiera, podczas którego będą pracować nad najciekawszymi projektami z zakresu innowacji, cyfryzacji i nowych technologii.  

W 2022 r. zrealizowaliśmy już trzecią z kolei edycję programu Liderzy Innowacji. W ramach naboru otrzymaliśmy blisko pół tysiąca zgłoszeń z całej Polski. Spośród nich wyłoniliśmy kilkanaście osób, które odbyły staż w jednym z trzech zespołów: projektowym, komunikacyjnym lub technologicznym.  

Pod koniec minionego roku rozpoczęliśmy nabór do kolejnej - IV edycji programu. Tym razem aplikować można do dwóch obszarów: projektowego oraz komunikacyjnego. Na zgłoszenia czekamy do 23 stycznia 2023 r.

Hack Edu

W listopadzie 2022 roku odbył się największy stacjonarny hackathon w Europie – HackYeah!. Uczniowie ze szkół podstawowych z całej Polski wzięli udział w wyzwaniu #HackEdu, które polegało na stworzeniu projektu wymarzonej lekcji z wykorzystaniem sprzętu z katalogu wyposażenia programu Laboratoria Przyszłości. Zwycięzcy otrzymali atrakcyjne nagrody rzeczowe!

HackYeah Game Jam

W minionym roku HackYeah powered by GovTech odbył się w pełni stacjonarnie w Krakowie. Centrum GovTech oraz Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych przygotowały GameJam, w którym suma nagród wyniosła aż 375 000 zł. Zadanie polegało na przygotowaniu gry, która wyzwala kreatywność! Po 24 godzinach kodowania nagrody zostały wręczone w czterech pogłębionych kategoriach gier.

Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych

Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych, nowa instytucja kultury na mapie Warszawy, zainicjowała swoją działalność w lipcu 2022 r. Położony przy ul. Mińskiej 65 obiekt o powierzchni 22 tys. m2 wspiera branżę kreatywną oraz ułatwia współpracę na rzecz polskiej kultury – szczególnie w wymiarze technologicznym.  W 2022 roku Projekty CRPK objęły m.in.:

  • największy postpandemiczny jam dla twórców gier w Polsce – United with Ukraine Gamejam, który zgromadził ponad 400 uczestników z 22 krajów ze wszystkich kontynentów;
  • projekt dedykowany doświadczonym twórcom w postaci Konkursu Prototypowania Gier, w ramach którego zwycięzcy otrzymali dotacje na rozwój swoich prototypów;
  • jako partner CRPK wspierało także największy hackathon w tej części Europy – HackYeah powered by GovTech.

Centrum nie zapominało także o innych filarach kultury, organizując cykl „Koncertów łączących pokolenia”. Zwieńczenie roku 2022 stanowiła inauguracja „roku kopernikańskiego 2023”, w ramach której możliwe było uczestnictwo w dwóch kreatywnych konkursach, a także tematycznym game jamie. 

Zapraszamy do współpracy twórców z obszaru gier, mody, designu i nie tylko!

Międzynarodowy Konkurs Esejowy

Pod koniec 2021 roku ogłosiliśmy Międzynarodowy Konkurs Esejowy, którego tematem była sztuczna inteligencja. Przez cztery miesiące studenci z całej Europy mogli zgłaszać prace związane z aspektami społeczno-etyczno-kulturowymi AI. Wśród nadesłanych prac znalazły się opisy wizji rozwoju nowoczesnych technologii czy też sposobów wykorzystania sztucznej inteligencji w życiu codziennym. W marcu 2022 roku zakończyliśmy zbieranie prac, a w lipcu – po burzliwych dyskusjach jury – wyłoniliśmy zwycięzców. 

W listopadzie 2022 r. odbyła się gala wręczenia nagród pt. ,,Aspekty społeczno-etyczno- kulturowe wykorzystania sztucznej inteligencji. Przyszłość nowych technologii". Na laureatów konkursu czekały nagrody pieniężne w wysokości po 1000 euro. Podczas gali odbył się również panel dyskusyjny ekspertów.

Międzynarodowy Konkurs Komiksowy “Legendy i baśnie z krajów Europy Karpat”

Po sukcesie, jaki w 2021 r. odniosła pierwsza edycja konkursu komiksowego ,,Legendy Podkarpacia", w lutym 2022 r. ogłosiliśmy jego kolejną odsłonę – tym razem międzynarodową! Międzynarodowy Konkurs Komiksowy „Legendy i baśnie z krajów Europy Karpat” kierowaliśmy do osób kształcących się na terenie jednego z 9 krajów inicjatywy Europy Karpat (Austrii, Czech, Polski, Mołdawii, Rumunii, Serbii, Słowacji, Ukrainy oraz Węgier). Zadaniem uczestników było wykonanie techniką cyfrową (grafika komputerowa) komiksu przedstawiającego legendę lub baśń związaną z jednym z krajów Europy Karpat. Autorzy najlepszych prac otrzymali atrakcyjne nagrody rzeczowe - laptopy ConceptD 3 Ezel od Acer oraz smartwatche Samsung Galaxy Watch4, których łączna wartość wyniosła ponad 100 000 zł! Konkurs zrealizowaliśmy we współpracy z Kancelarią Sejmu w ramach inicjatywy Cyfrowa Europa Karpat.

Kariera Jutra

Wspólnie z NASK tworzymy największy w Polsce program szkoleniowo-stażowy, który został ogłoszony w kwietniu 2022 roku. Kariera Jutra oferuje możliwość przyjęcia młodych i ambitnych osób na finansowany trzymiesięczny staż. Unikalne kompetencje z zakresu marketingu internetowego, które Stażyści i Stażystki zdobyli na szkoleniach organizowanych przez naszego Partnera Edukacyjnego Google, pomagają firmom rozwinąć obecność w Internecie. Mikro-, małe oraz średnie przedsiębiorstwa aplikowały do programu Kariera Jutra w dwóch turach, dzięki czemu stażyści posiadający certyfikat programu Umiejętności Jutra mogli aplikować do wybranych przez siebie przedsiębiorstw. Staże z I tury rozpoczęły się we wrześniu 2022 roku, a stażyści aplikujący w II turze rozpoczną swoje staże już w styczniu 2023 roku!

Poland. Business Harbour

Poland. Business Harbour to program ułatwiający specjalistom z branży IT, start-upom, oraz małym, średnim i dużym firmom bezproblemową relokację na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Początkowo program był skierowany do obywateli Białorusi, a następnie Ukrainy, Mołdawii i Gruzji, Azerbejdżanu. We wrześniu 2022 r. program został rozszerzony na firmy z branż strategicznych z całego świata.  

Na przestrzeni dwóch lat działania programu, Polska Agencja Inwestycji i Handlu obsłużyła ponad 140 firm, które zgłosiły do relokacji niemal 49 tys. pracowników. Łączna wartość inwestycyjna zakończonych i trwających inwestycji to niemal 180 mln euro

Program organizowany jest przez Centrum GovTech,  Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Polską Agencję Inwestycji i Handlu oraz Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

PAX East i PAX West

W kwietniu 2022 r. niezależni twórcy gier zaprezentowali się podczas PAX East w Bostonie – jednej z najważniejszych w ubiegłym roku imprez dla twórców niezależnych. Fundacja Indie Games Polska i Centrum GovTech zapewniły im organizację polskiego stoiska na jednych z najważniejszych imprez w Stanach Zjednoczonych. Na terenie Boston Convention & Exhibition Center nie zabrakło największych studiów i wydawców, a podczas targów o uwagę amerykańskich dziennikarzy i przedstawicieli branży rywalizowało 15 polskich projektów. 

W sierpniu 2022 r. wspólnie z Fundacją Indie Games Polska oraz Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych wybraliśmy 15 gier, które na początku września reprezentowały polski gamedev na ubiegłorocznych targach PAX West w Seattle.  

Udział polskiej branży gamedev w takich wydarzeniach to okazja do promocji rodzimej twórczości, spotkania się z największymi graczami na międzynarodowym rynku, pokazania swoich projektów ekspertom z całego świata i nawiązania kluczowych kontaktów biznesowych.

Game Developers Conference

Game Developers Conference to również jedno z najważniejszych wydarzeń w branży gier. Na ubiegłoroczną konferencję, która odbyła się w marcu 2022 r. w San Francisco, w ramach programu stypendialnego pojechało z nami 16 polskich twórców. Przez 5 dni uczestnicy rozwijali swoje doświadczenie, brali udział w wydarzeniach światowej rangi oraz poszerzali sieć kontaktów zawodowych.

GovTech Inno_Lab

GovTech inno_Lab to pilotażowy program mający wesprzeć jednostki samorządu terytorialnego w zamawianiu dostaw i usług opartych na nowych technologiach.  

W 2022 roku samorządy rozpoczęły proces mapowania potrzeb na innowacje. Dla przedsiębiorców jest to okazja do zaprezentowania swoich rozwiązań w czasie wstępnych konsultacji rynkowych oraz wzięcia udziału w konkursie na rozwiązania danego problemu. Postępowania można śledzić na konkursy.govtech.gov.pl

{"register":{"columns":[]}}