"Świat Ucznia" z wizytą w Podlaskim Urzędzie Celno-Skarbowym w Białymstoku
13.06.2025
- Uczniowie Prywatnej Szkoły Podstawowej "Świat Ucznia" z Białegostoku mieli okazję przekonać się o tym, jak wygląda służba funkcjonariusza SCS.
- Celem wizyty było zapoznanie młodzieży z codziennymi zadaniami, jakie pełni się w Podlaskim Urzędzie Celno-Skarbowym (PUCS) w Białymstoku.
- Wizyta w urzędzie to nie tylko ciekawe doświadczenie, ale i możliwość poznania pracy Służby Celno-Skarbowej (SCS) od podszewki.
W czwartek 12 czerwca 2025 r. mury PUCS w Białymstoku gościły uczniów Prywatnej Szkoły Podstawowej "Świat Ucznia". Była to wyjątkowa okazja dla młodych białostoczan, by z bliska przyjrzeć się pracy funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej i poznać tajniki ich służby.
Podczas wizyty uczniowie mieli możliwość zapoznania się ze specyfiką służby oraz wyposażeniem funkcjonariuszy z Grupy Zabezpieczenia Działań. Mogli zobaczyć, jakie narzędzia i sprzęt są niezbędne w codziennej pracy, a także dowiedzieć się, w jakich sytuacjach są one wykorzystywane. Funkcjonariusze opowiedzieli o wyzwaniach i odpowiedzialnościach związanych z ich rolą, podkreślając znaczenie pracy zespołowej i profesjonalizmu.
Następnie, młodzież poznała organizację pracy Oddziału Celnego w Białymstoku. Dowiedzieli się, jak wygląda proces odpraw celnych, jakie są procedury kontrolne i dlaczego są one tak ważne dla bezpieczeństwa państwa i gospodarki. Była to cenna lekcja o złożoności procesów, które stoją za przepływem towarów przez granice.
W Laboratorium Celnym uczniowie mogli w praktyce doświadczyć pracy badawczej. Pod okiem specjalistów obserwowali, jak przeprowadza się badania substancji chemicznych czy tytoniu. Mogli zobaczyć zaawansowany sprzęt analityczny i dowiedzieć się, jak kluczowe są te badania dla wykrywania nielegalnych substancji i podróbek.
Wizyta w PUCS w Białymstoku była nie tylko formą edukacji, ale też elementem doradztwa zawodowego. Z pewnością poszerzyła ich horyzonty i być może zainspirowała niektórych do rozważenia kariery w Służbie Celno-Skarbowej lub w obszarach związanych z naukami ścisłymi.