Jak załatwić sprawę
Sprawy w urzędzie załatwiane są zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa przy poszanowaniu zasad wynikających z Kodeksu postępowania administracyjnego i Ordynacji podatkowej.
Zgodnie z Ordynacją podatkową załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej (art. 139 § 1 Op).
Niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawionych przez stronę, lub na podstawie faktów powszechnie znanych i dowodów znanych z urzędu organowi prowadzącemu postępowanie. (art. 139 § 2).
W przypadku niezałatwienia sprawy we właściwym terminie urząd ma obowiązek zawiadomienia strony o przyczynach niedotrzymania terminu, wskazując nowy termin załatwienia sprawy (art. 140 § 1 Op). Do terminu, w którym ma być wydana decyzja nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnienia spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu (art. 139 § 4 Op).
Na niezałatwienie sprawy we właściwym terminie lub terminie ustalonym na podstawie art. 140 Ordynacji podatkowej służy ponaglenie do organu podatkowego wyższego stopnia, czyli jeśli sprawa jest procedowana przez urząd skarbowy - organem wyższego stopnia będzie Dyrektor Izby Administracji Skarbowej, zaś jeśli sprawa jest procedowana przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej to organem wyższego stopnia będzie Szef Krajowej Administracji Skarbowej (art. 141 §1 1 i 3 Op). Postępowanie wszczynane jest na wniosek strony lub z urzędu. Przy postępowaniu odwoławczym, odwołanie od decyzji wnosi się do Dyrektora Izby Administracji Skarbowej za pośrednictwem organu, który wydał decyzję (tj. Naczelnika Urzędu Skarbowego lub Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego) - art. 220 Op. W przypadku wydania decyzji w pierwszej instancji przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej odwołanie wnosi się bezpośrednio do tego samego organu (tj. Dyrektora Izby Administracji Skarbowej) - art. 221 Op.
Sprawy załatwiane są w formie pisemnej. Uprawnienia do podpisywania pism określa Regulamin organizacyjny Organu.
Przyjęcia interesantów odbywają się:
Pracownicy Izby Administracji Skarbowej w Łodzi przyjmują w wyjątkowych sytuacjach, w których nie można załatwić sprawy przez e-usługi, możliwa będzie wizyta od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 15:00.
W tych samych godzinach czynna jest kancelaria Izby Administracji Skarbowej w Łodzi.
W sprawie skarg i wniosków Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Łodzi lub Zastępcy Dyrektora przyjmują osoby zainteresowane we wtorki od 13:00 do 15:00, po wcześniejszym umówieniu.
Skargi i wnioski zarówno te nadesłane pocztą, jak i drogą elektroniczną, powinny zawierać imię, nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania (w tym kod pocztowy) wnoszącego skargę lub wniosek. Zgodnie z przepisami § 8 ust. 1 ww. rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków, skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
Stan spraw
Sprawy w Izbie Administracji Skarbowej w Łodzi załatwiane są na bieżąco, zgodnie z procedurami i w terminach określonych przepisami prawa.
Stan swojej sprawy, nieobjętej tajemnicą skarbową, uzyskasz zwracając się do komórek organizacyjnych prowadzących sprawę lub do Izby Administracji Skarbowej w Łodzi numer telefonu: 42 25 47 000
Przepisy art. 293 Ordynacji podatkowej stanowią, iż indywidualne dane zawarte w deklaracjach oraz innych dokumentach składanych przez podatników, płatników lub inkasentów objęte są tajemnicą skarbową, tym samym zabraniają udostępniania jakichkolwiek informacji o konkretnych sprawach, prowadzonych wobec konkretnych podatników, w tym również na jakim etapie znajduje się rozpatrywana sprawa (odwołanie, zażalenie itp.).
Procedury i terminy określają następujące przepisy:
- ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa,
- ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników,
- ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
- ustawa z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy,
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego,
- rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie zaświadczeń wydawanych przez organy podatkowe.
Krajowa Informacja Skarbowa
Zadaniem KIS jest wydawanie interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego oraz zapewnianie jednolitej i powszechnie dostępnej informacji podatkowej i celnej.
nr telefonu : 801 055 055, (+48) 22 330 03 30
forma elektroniczna za pośrednictwem formularza: www.finanse.mf.gov.pl/pp/masz-pytanie-odpowiemy
Krajowy Telefon Interwencyjny Krajowej Administracji Skarbowej
Całodobowy bezpłatny telefon interwencyjny: 800 060 000
Adres skrzynki e-mail, na który można przesyłać informacje: powiadomKAS@mf.gov.pl
Krajowy Telefon Interwencyjny KAS jest scentralizowanym kanałem komunikacji służącym przyjmowaniu od naszych klientów informacji na temat:
- naruszeń przepisów prawa podatkowego,
- naruszeń przepisów prawa celnego,
- opinii dotyczących funkcjonowania Krajowej Administracji Skarbowej.
KTI KAS zastąpił, funkcjonujące do 30 kwietnia 2018 r., kontakty: „Powiadom Cło" oraz „Krajowy Telefon Interwencyjny Administracji Skarbowej".
Numer Krajowego Telefonu Interwencyjnego KAS oraz adres e-mail są jednolite na terenie całego kraju.
Zarówno telefon interwencyjny, jak i adres e-mail, zapewniają anonimowe przekazanie informacji.
Otrzymane informacje są wnikliwie analizowane i we właściwy sposób wykorzystywane.
Każda wiadomość o łamaniu prawa jest dla nas cenna. Skuteczna walka z przestępczością to więcej pieniędzy w krajowym budżecie na drogi, szkoły, szpitale i inne wydatki publiczne. Jeżeli masz informacje, które mogą nam w tym pomóc, nie zostawiaj ich dla siebie – powiadom KAS.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa,
Ustawa z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego,
Zarządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2022 r. w sprawie wprowadzenia jednolitego rzeczowego wykazu akt w izbach administracji skarbowej, urzędach skarbowych i urzędach celno-skarbowych,
Zarządzenie Nr 3 Ministra Finansów z dnia 20 stycznia 2015 r. w sprawie prowadzenia rejestrów oraz przekazywania informacji w sprawach sadów administracyjnych,
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków,
Regulamin organizacyjny Izby Administracji Skarbowej.
- Pierwsza publikacja:
- 12.03.2025 11:55 Karolina Krakowiak
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Dział Wsparcia Zarządzania i Nadzoru nad Obsługą Klienta, R. Komunikacji
| Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
|---|---|---|
| Jak załatwić sprawę | 3.0 | 17.07.2025 14:48 Karolina Krakowiak |
| Jak załatwić sprawę | 2.0 | 24.04.2025 12:55 Karolina Krakowiak |
| Jak załatwić sprawę | 1.0 | 12.03.2025 11:55 Karolina Krakowiak |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP