W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Informator ekonomiczny

Informacje ogólne

Położenie geograficzne, ludność, obszar, stolica, język urzędowy

Stolica: Amman
Położenie geograficzne: Bliski Wschód. Graniczy z Syrią, Irakiem, Arabią Saudyjską, Izraelem i Palestyną (Zachodnim Brzegiem Jordanu)
Powierzchnia: 89 342 km2
Liczba ludności: 10,285,521 mln
Język urzędowy: arabski
Skład etniczny: 98% mieszkańców to Arabowie (także Czerkiesi i Ormianie), z których 48% ma korzenie palestyńskie (w Jordanii mieszka 42% wszystkich uchodźców palestyńskich). W Jordanii 30% populacji to uchodźcy palestyńscy

Więcej informacji pod linkiem.

Warunki klimatyczne

Jordania leży w trzech strefach klimatycznych. Na północnym zachodzie kraju panuje klimat podzwrotnikowy śródziemnomorski, w środkowej części kraju podzwrotnikowy kontynentalny, który na wschodzie ma wybitnie suchą odmianę. Na południu zaś leży strefa klimatu zwrotnikowego suchego.

W okresie listopad-grudzień mogą występować nagłe i intensywne opady deszczu, występuje ryzyko powodzi. W tym samym okresie przez 1-2 dni mogą wystąpić opady śniegu.

Główne bogactwa naturalne

W odróżnieniu od państw Zatoki Perskiej Jordania nie posiada znaczących zasobów ropy naftowej ani gazu ziemnego, możliwych do wydobycia. Do naturalnych bogactw należą natomiast fosfaty oraz potas, wydobywane nad Morzem Martwym, a także złoża gazu łupkowego, którego wydobycie zostało zainicjowane na 9 polach koncesyjnych na przełomie 2017 i 2018 r.. Ziemie uprawne zajmują zaledwie 1,97% powierzchni Jordanii determinując import znacznej ilości płodów rolnych, niezbędnych dla zamieszkującej ten kraj populacji.

System walutowy, kurs i wymiana

Od października 1995 r dinar jordański (JOD) stanowiący walutę Haszymidzkiego Królestwa został połączony sztywnym parytetem wymiany z dolarem amerykańskim. Kurs oficjalny utrzymywany jest na poziomie 1 USD = 0,709 JOD. W stosunku do EUR kurs JOD podlega znacznym wahaniom obecny kurs 1 EUR = około 0,78-0,81 JOD. W Jordanii walutę wymieniać można w bankach oraz licencjonowanych kantorach. 

Religia

Dominują muzułmanie-sunnici (95%), muzułmanie-szyici i druzowie to w sumie ok. 2.2%, chrześcijanie ok. 1.8 %, (gł. obrządku greko-prawosławnego).

Wykaz dni świątecznych i wolnych od pracy:

​​​​​​Święta muzułmańskie są ruchome i uzależnione od kalendarza księżycowego – aktualna informacja dotycząca dni wolnych od pracy w Ambasadzie RP w Ammanie znajduje się na stronie internetowej placówki.

Infrastruktura transportowa

W Jordanii znajduje się 18 lotnisk, z czego zaledwie 3 są cywilnymi portami lotniczymi (Queen Alia International Airport oraz Amman Civil Airport w stolicy kraju, King Hussein International Airport – Akaba). Od października 2018 r. funkcjonują dwa bezpośrednie połączenia lotnicze łączące Amman z Warszawą (Lotnisko w Modlinie) oraz Krakowem (Lotnisko Balice), obsługiwane przez linie lotnicze RyanAir. Od listopada 2021 r. planowane jest uruchomienie połączenia lotniczego (RyanAir) również z Poznaniem (Lotnisko Poznań-Ławica). Jedynym portem obsługującym w całości morski import i eksport kontenerowy jest Akaba. Sieć drogowa obejmuje około 7200 km dróg o utwardzanych nawierzchniach, których stan techniczny jest dosyć dobry. Na 350 km odcinku pustynnej autostrady łączącej Amman z granicą saudyjską dokonano renowacji nawierzchni. Od 2021 r. w samym Ammanie działa ekspresowa linia autobusowa łącząca główne punkty miasta.

Obowiązek wizowy

Obywatele RP mają obowiązek posiadania wizy uprawniającej do przejazdu i pobytu.

W Polsce nie ma przedstawicielstwa dyplomatyczno-konsularnego Jordanii. Najbliższa placówka jordańska akredytowana na Polskę znajduje się w Berlinie. Wizy pobytowe uprawniające do jednokrotnego wjazdu na terytorium Jordanii obywatele polscy mogą otrzymać na międzynarodowych przejściach granicznych (koszt 40 JOD), z wyjątkiem przejścia na moście Króla Husajna (Allenby Bridge). Wizy te wydawane są na okres jednego miesiąca, z możliwością przedłużenia do 3 miesięcy.

O wizy z prawem do wielokrotnego wjazdu można ubiegać się jedynie w jordańskich misjach dyplomatyczno-konsularnych za granicą.

Więcej informacji stronie MSZ Informacje dla podróżnych.

System administracyjny

Ustrój polityczny

Jordania jest dziedziczną monarchą konstytucyjną, a głową państwa od 1999 r. jest król Abdullah II. Pierwsza konstytucja jordańska została uchwalona w 1928 r, kolejna w 1947 r.. Po uwzględnieniu zmian nabrała ostatecznej formy w roku 1952, wielokrotnie nowelizowana w ciągu ostatniej dekady dostosowywała dorobek prawny do ram demokratycznego państwa prawa. Rodzina królewska odgrywa rolę spoiwa politycznego kraju, ostoi tożsamości narodowej oraz władzy wykonawczej.

Władza ustawodawcza

Władza ustawodawcza należy do dwuizbowego parlamentu. Król mianuje premiera oraz wyznacza członków Senatu i przewodniczącego Sądu Najwyższego. Parlament składa się z dwóch izb: wyższej (65-osobowego Senatu) i niższej (130-osobowego Izby Reprezentantów), wybieranej w głosowaniu powszechnym, której kadencja trwa 4 lata. Największą część izby niższej stanowią niezrzeszeni posłowie wybierani w okręgach większością głosów. Osoby te w znacznej większość prezentują postawę lojalistyczną wobec monarchy. Partie są zmarginalizowane i nie odgrywają znaczącej roli w życiu politycznym. Obecnie dyskutowana jest reforma mająca na celu wzmocnienie partii politycznych.

Władza wykonawcza

Władzę wykonawczą sprawuje król Abdullah II oraz podległy mu premier. Do prerogatyw króla należy m.in. rozwiązywanie parlamentu, wyznaczanie i dymisjonowanie sędziów, zmiana konstytucji po uzyskaniu zgody obu izb parlamentu, mianowanie wszystkich członków senatu, wypowiadanie wojny oraz zwierzchnictwo sił zbrojnych.

Struktura administracji gospodarczej

Kompetencje w sprawach gospodarczych podzielone są pomiędzy kilka resortów. Głównym ministerstwem odpowiadającym za sprawy ekonomiczne pozostaje Ministerstwo Przemysłu, Handlu i Zaopatrzenia, które we współpracy z Ministerstwem Planowania i Współpracy Międzynarodowej oraz Jordańską Komisją Inwestycyjną koordynują działania w sektorze gospodarki. 

Sądownictwo gospodarcze

Prawo jordańskie jest mieszanką wielu systemów prawnych. Konstytucja Jordanii statuuje sądownictwo, jako niezależną władzę mianowaną przez króla i stanowi źródło prawa dla dziedzin takich jak prawo cywilne, karne i administracyjne. W szczególnych przypadkach możliwe jest uzyskanie orzeczenia sądu islamskiego lub religijnego. Prawo jordańskie wywodzi się z modelu otomańskiego (opartego na XIX w. modelu prawa francuskiego), uzupełnionego w okresie sprawowania nadzoru nad terytorium Jordanii przez Zjednoczone Królestwo, o prawa wywodzące się z anglosaskiego systemu prawnego. W ramach systemu funkcjonują trzy podstawowe typy sądów: sądy cywilne, sądy militarne oraz sądy religijne. System cywilny tworzy wieloszczeblową strukturę:

  • Sądy magistrackie/miejskie/grodzkie/rejonowe – posiadają jurysdykcję nad sprawami karnymi (przestępstwa oraz wykroczenia - zagrożenie karą nie może przekraczać 2 lat pozbawienia wolności) oraz cywilnymi gdy wartość pozwu nie przekracza 750 JOD. Sąd orzeka w składzie jednoosobowym. W Ammanie funkcjonuje 14 oddziałów sądów rejonowych, większość miast na terenie Jordanii posiada 2 lub 3 takie sądy.
  • Sąd I instancji – orzeka w sprawach karnych, do orzekania których nie jest właściwy sąd rejonowy lub sądy specjalne, w sprawach cywilnych - gdy wartość roszczenia przekracza 750 JOD. Jest to również sąd apelacyjny – w sprawach karnych orzeczenia wydawane są w dwuosobowych składach zawodowych, a w przypadku roszczeń cywilnych – w składzie jednoosobowym. Siedziby – Amman oraz główne miasta Jordanii.
  • Główny sąd karny – I instancja w sprawach zaliczanych do grupy zbrodni – jedynym sądem tego typu jest sąd zlokalizowany w Ammanie. Orzeka w sprawach karnych, w składzie trzyosobowym, zawodowym. Apelacje mogą być składane tylko do Sądu Kasacyjnego/ Sądu Najwyższego.
  • Sąd Apelacyjny – orzeka jako sąd II instancji we wszystkich sprawach, w których właściwy nie jest Sąd Najwyższy. Orzeka w składach trzyosobowych.
  • Sąd Najwyższy – rozpatruje apelacje od wyroków I instancji w sprawach karnych oraz cywilnych, gdy roszczenia zasądzone przekraczają 500 JOD, w sprawach zażaleń na zastosowanie tymczasowego aresztowania oraz rozpatruje pozytywne i negatywne spory o właściwość. Składa się z 15 sędziów zawodowych, orzeka w składzie 5 osobowym.

Inne sądy: poza ww. funkcjonuje system sądownictwa wojskowego oraz religijnego, uzupełniony o sądy specjalne w tym odnoszące się do spraw gospodarczych i administracyjnych. Sądy ziemskie zajmują się sprawami własności i rejestracji gruntów, sądy podatkowe orzekają w sprawach wysokości orzeczonego przez asesora podatku. Sądy celne – orzekające w składzie 2 celników oraz 1 sędzia cywilny – orzekają w sprawach wysokości opłat celnych orzeczonych w procedurze administracyjnej. Możliwe jest również złożenie apelacji od takiego orzeczenia do sądu II instancji oraz kasacji do Sądu Najwyższego.

Gospodarka

Ogólna charakterystyka sytuacji gospodarczej

W opublikowanym przez Bank Światowy zestawieniu „Doing Business 2020”, Jordania pod względem warunków sprzyjających do prowadzenia działalności gospodarczej, zajmuje 75. pozycję wśród 190 ujętych w rankingu gospodarek świata. W porównaniu z edycją tego rankingu z 2018 r., pozycja Jordanii uległa znacznej poprawie, bo aż o 28 miejsc w ujęciu całkowitym.

Gospodarka Jordanii została poważnie dotknięta pandemią COVID-19 . Wybuchła ona w czasie znacznego wyhamowania wzrostu gospodarczego Królestwa, wysokiego bezrobocia i rosnącego zadłużenia. Bank Światowy oszacował, że w 2020 r. gospodarka Jordanii skurczyła się o 1,6%, przy czym bezrobocie wzrosło do 24,7% w czwartym kwartale 2020 r., a stopa bezrobocia wśród młodzieży osiągnęła bezprecedensowy poziom 50%. Szok gospodarczy wywołany przez COVID-19 pogłębił zarówno istniejące słabości strukturalne gospodarki, jak i nierozwiązane wyzwania społeczne (m.in. bezrobocie młodych), wywierając presję na niestabilną sytuację makroekonomiczną kraju.

Destrukcyjny wpływ w gospodarkę Jordanii miała pandemia COVID-19. Biorąc pod uwagę niewielką, otwartą i jednocześnie zależną od trendów ogólnoświatowych gospodarkę tego kraju, charakteryzującą się wysokim stopniem powiązań z resztą świata drastyczne i głęboki wpływ pandemii wydaje się niemożliwy do odwrócenia. Szczególnie dotknięty został sektor usług i branża turystyczna – które to sektory są kluczowe dla wzrostu dla jordańskiej gospodarki. Stopa bezrobocia w Jordanii, która w latach 2017-2019 nieznacznie wzrosła z 18,3% do 19%, w czasie pandemii gwałtownie się zwiększyła osiągając 24,7% w IV kwartale 2020 r. (biorąc pod uwagę znaczny udział w gospodarcze „szarej strefy” faktyczna stopa bezrobocia może być większa). Bezrobocie wśród kobiet, które spadało w latach 2017-2019 z 31,2% do 27%, gwałtownie wzrosło do 32,8% w IV kw. 2020 r. Bezrobocie wśród młodzieży (15-24 lata) wzrosło z 40,6% w 2019 r. do poziomu 50% na koniec 2020 r. W latach poprzedzających pandemię COIVD-19 Jordania poczyniła znaczne postępy w zmniejszaniu deficytu na rachunku obrotów bieżących jednak światowe spowolnienie gospodarcze spowodowane pandemią odwróciło tę tendencję. Deficyt (wliczając dotacje) zmniejszył się z 10,6% PKB w 2017 r. do 7% PKB w 2018 r., by w 2019 r. osiągnąć poziom 2,1 % PKB. W 2020 r. zwiększył się jednak do 8% PKB z powodu bezprecedensowego spadku wpływów z sektora turystycznego (76%) oraz zmniejszenia o 9% wpływów środków przekazywanych Jordańczykom przez pozostające za granicą rodziny.

Więcej pod linkiem.

Główne sektory gospodarki

Według podziału PKB wytwarzanego przez poszczególne części gospodarki narodowej Jordanii – rolnictwo odpowiada za 4,2% PKB, przemysł 29,6% PKB natomiast usługi 66,2% PKB. W zestawieniu zatrudnienia proporcje ulegają zmianom, gdyż rolnictwo odpowiada zaledwie za 2% wszystkich miejsc pracy, przemysł 20% miejsc pracy, usługi 78% wszystkich zatrudnionych. W zakresie produkcji rolnej dominuje uprawa owoców cytrusowych, pomidorów, ogórków, oliwek, truskawek oraz hodowla owiec i drobiu. W zakresie usług i produkcji widoczny jest udział sektorów turystycznego (silny wzrost w 2018 i 2019 r.), IT, przemysłu odzieżowego i chemicznego (odpowiedzialnego za wytwarzanie nawozów sztucznych, wydobycie potasu, fosfatów oraz azotanów), przemysłu farmaceutycznego, rafinacji ropy naftowej, wytwórstwa cementu oraz przemysłu lekkiego.

Tabela najważniejszych wskaźników makroekonomicznych

 

2017

2018

2019

2020

PKB nominalny (mld USD)

40.8

40,7

40,7

43

Tempo wzrostu PKB (w %)

2,0

1,9

1,9-2,2*

bd

PKB per capita  (USD wg Parytetu Siły Nabywczej)

11540

8337

 Brak danych

10306

Populacja (mln)

9,90

9,95

9,93

10,9

Stopa bezrobocia (w %)

18,5

19,2

20,9*

22,7

Inflacja (w %)

3,3

3,7

0,6*

0,4

Saldo ROB jako % PKB

-11,1

- 9,4

-10,7

-8,0

Wartość eksportu (mld USD)

5,303

5,500

bd

           7,0 

Wartość importu (mld USD)

14,489

14,455

bd

14,9

 *szacunki;

 Źródło: World Bank, IMF, WTO, CIA The World Factbook, Economy Watch,  Departament Statystyczny Jordanii

Więcej informacji na stronach Departamentu Statystycznego Jordanii.

Inwestycje zagraniczne

Kapitał inwestycyjny nie jest jednym z głównych dóbr eksportowych Jordanii, inwestycje prowadzone w Polsce mają bardzo ograniczony charakter i skupiają się na wybranych inwestycjach pojedynczych jordańskich lub irakijskich przedsiębiorców, dla których Amman jest punktem startowym.

We wrześniu 2021 r. rząd zatwierdził nowe przepisy dot. przyznawania inwestorom obywatelstwa jordańskiego i prawa pobytu w celu stworzenia atrakcyjnego środowiska dla inwestycji zagranicznych. Zgodnie z nowymi zmianami, obywatelstwo jordańskie jest przyznawane inwestorowi po zdeponowaniu przez niego miliona dolarów amerykańskich bez odsetek w Centralnym Banku Jordanii (CBJ) na okres trzech lat i bez możliwości dokonywania wypłat w tym okresie. Inwestor musi również zakupić obligacje skarbowe o wartości jednego miliona dolarów amerykańskich na okres sześciu lat, z oprocentowaniem ustalonym przez CBJ.

Więcej o środowisku inwestycyjnym pod linkiem.

Handel zagraniczny

Głównymi partnerami handlowymi Jordanii są: Stany Zjednoczone 21%, Arabia Saudyjska 13%, Indie 8%, Irak 7%, Zjednoczone Emiraty Arabskie 5%, Chiny 5% (dane z 2019 r.).

Eksportowane są głównie: nawozy, fosforany wapnia, leki pakowane, odzież i ubiór, kwas fosforowy.

Jordania importuje większość towarów z: Chin 17%, Arabii Saudyjskiej 15%, Stanów Zjednoczonych 6%, Zjednoczonych Emiratów Arabskich 6%, Egiptu 5%, Indii 5% (dane z 2019 r.).

Importowane są głównie: samochody, ropa naftowa rafinowana, gaz ziemny, ropa naftowa, odzież i odzież.

Uczestnictwo w wielostronnych organizacjach i porozumieniach o charakterze gospodarczym

ABEDA (Arab Bank for Economic Development in Africa), AFESD (Arab Fund for Economic and Social Development), AMF (Arab Monetary Fund), FAO (Food and Agricultural Organization), G-24, G-77, IAEA (International Atomic Energy Agency), IBRD (International Bank for Reconstruction and Development), ICC (International Chamber of Commerce), ICAO (International Civil Aviation Organization), IDB (Islamic Development Bank), ICRM (International Red Cross and Red Crescent Movement), IDA (International Development Association), IFAD (International Fund for Agriculture Development), IFC (International Finance Corporation), IFRCS (The International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies), ILO (International Labor Organization), IMF (International Monetary Fund), IMO (International Maritime Organization, Interpol (International Criminal Police Organization), IOC (International Olympic Committee), ISO (International Organization for Standardization), ITU (International Telecommunication Union), NAM (Non-Aligned Movement),OIC (Organization of Islamic Cooperation), PCA (Permanent Court of Arbitration), UN (United Nations), UNCTAD (United Nations Conference on Trade and Development), UNESCO (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization), UNHRC (United Nations High Commissioner for Refugees), UNIDO (United Nations Industrial Development Organization), UNRWA (United Nations Relief and Works Agency for Palestine Refugees in the Near East), UNWTO (World Tourism Organization), UPU (Universal Postal Union), WHO (World Health Organization), WIPO (World Intellectual Property Organization), WMO (World Meteorological Organization), WTO (World Trade Organization ).

Stosunki gospodarcze z Unią Europejską

Podstawowym dokumentem prawnym, określającym współpracę UE z Jordanią jest  „Układ Stowarzyszeniowy pomiędzy UE a Jordańskim Królestwem Haszymidzkim”, podpisany w dniu 24 listopada 1997 roku, który wszedł w życie 1 maja 2002 roku. W grudniu 2018 r. uzgodniono między UE a Jordanią kolejne porozumienie dotyczące dalszego poluzowania reguł pochodzenia produktów, które ma pozwolić jordańskim firmom na łatwiejszy dostęp do rynku europejskiego. ​​​​​​

W świetle danych za rok 2019, Jordania dla UE jest 65, pod względem wielkości obrotów, partnerem handlowym (109 w imporcie i 54 w eksporcie). Udział Jordanii  w ogólnym imporcie UE oscyluje w granicach 0,0%. W przypadku eksportu UE, współczynnik ten wynosi 0,2%.

W 2019 r. (w porównaniu z rokiem 2018) import UE z Jordanii wrósł o 17,2% i osiągnął poziom ok. 321 mln EURO. Eksport UE do tego kraju wrósł w tym okresie o 4,3%, do poziomu 3,44 mld EURO.
UE dla Jordanii jest 2, po Arabii Saudyjskiej, pod względem wielkości obrotów, partnerem handlowym (1, pod względem importu oraz 7, pod względem eksportu). W 2019 r. udział importu z UE w ogólnym imporcie Jordanii wyniósł 18,2%. W przypadku eksportu Jordanii, współczynnik ten wyniósł 3,0%.

Dwustronna współpraca gospodarcza

Gospodarcze umowy dwustronne

Podstawę prawną dwustronnych stosunków gospodarczych Polski i Jordanii stanowią m.in.:

  • Umowa o międzynarodowych przewozach drogowych z 30 listopada 1978 r., która weszła w życie 3 marca 1979 r.;.
  • Umowa o komunikacji lotniczej z 22 listopada 1993 r., która weszła w życie 2 lipca 2001 r.;
  • Umowa ws. unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatku od dochodu z 1997 r., która weszła w życie 22 kwietnia 1999 r.;
  •  Umowa o wzajemnym popieraniu i ochronie inwestycji z 1997 r., która obowiązuje od 14 sierpnia 1999 r..;
  • Umowa o współpracy w dziedzinie turystyki,  z 2004 r.., która weszła w życie 13 grudnia 2006 r.

Dwustronna wymiana handlowa

Pomimo pandemii dwustronne obroty handlowe w 2020 r. odnotowały 5% wzrost (w porównaniu do 2019 r.) i osiągnęły poziom 106,4 mln USD. Polski eksport wyniósł 91,5 mln USD (wzrost o 2% r/r a import z Jordanii 14,8 mln USD (wzrost o 26% r/r). Dodatnie saldo handlowe Polski zmniejszyło się o 1,4 mln USD w 2020 r. (r/r). W polsko-jordańskiej wymianie handlowej tradycyjnie notujemy nadwyżkę eksportu nad importem, która w 2020 r. wyniosła ponad 77 mln USD.

Wg danych GUS za okres styczeń-czerwiec 2021 r., polsko-jordańskie obroty handlowe wykazały wyraźną tendencję zwyżkową w stosunku do analogicznego okresu 2020 r. i wyniosły 57,9 mln USD (wzrost o 19,4% w porównaniu z 6 miesiącami ub. roku), w tym polski eksport – 51,6 mln USD (wzrost o 22,4%), natomiast import – 6,3 mln USD (spadek o 0,2%).

Dostęp do rynku

Dostęp do rynku dla polskich towarów i usług

Gospodarka Jordanii jest jedną z najmniejszych na Bliskim Wschodzie. Niewystarczające zasoby wodne, brak surowców energetycznych i innych bazowych zasobów naturalnych powoduje znaczne uzależnienie rządu od pomocy zagranicznej. Inne wyzwania gospodarcze rządu obejmują chronicznie wysokie wskaźniki ubóstwa, bezrobocia, inflacji i dużego deficytu budżetowego i długu publicznego. Król Abdullah, od 2000 roku wdraża istotne reformy gospodarcze, jak liberalizację handlu zagranicznego i prywatyzację przedsiębiorstw państwowych, które przyciągają zagranicznych inwestorów. Tempo tych zmian jest jednak wysoce niezadowalające. Sektor turystyczny oraz handel są istotnymi częściami gospodarki jordańskiej, zatrudniającymi najwięcej osób. Dużą rolę przywiązuje też rząd do rozwoju sektora transportu oraz bankowości i ubezpieczeń. Z uwagi jednak na położenie geograficzne Jordanii w niestabilnym politycznie regionie świata, perspektywy rozwoju gospodarki jordańskiej są w dużym stopniu uzależnione od sytuacji politycznej w państwach sąsiednich. W zakresie handlu zagranicznego umowa stowarzyszeniowa (AA) UE z Jordanią przewiduje znoszenie opłat celnych i barier pozataryfowych w handlu produktami przemysłowymi, zgodnie z ustalonymi w kontaktach bilateralnych zasadami i horyzontem czasowym. W odniesieniu do produktów rolnych liberalizacja handlu następuje na zasadzie obopólnych ustępstw, z uwzględnieniem tradycyjnych strumieni handlu oraz obecnie funkcjonujących polityk rolnych w odniesieniu do poszczególnych grup towarowych. 

Więcej informacji dot. systemu podatkowego linkiem.

Więcej informacji nt. taryf, procedur celnych, wymaganych dokumentów i statystyk dot. wzaejmnych obrotów handlowych pod linkiem.

Dostęp do rynku pracy

Konieczne jest uzyskanie zezwolenia na pracę warunkujące również otrzymanie rezydencji na terenie Jordanii.

Nabywanie i wynajem nieruchomości

Objęte jest szeregiem warunków związanych z procedurami inwestycyjnymi - dotychczas brak zarejestrowanych przypadków nabycia nieruchomości przez ob. RP.

System zamówień publicznych

Organ odpowiedzialny za przetargi rządowe to Departament Zamówień Publicznych, administracyjnie związany bezpośrednio z Ministrem Robót Publicznych i Mieszkalnictwa i  jako organ centralny nie posiada innych oddziałów na terenie Królestwa.

W 2020 r. Jordania zatwierdziła nową ustawę o partnerstwie publiczno-prywatnym, aby wesprzeć wykorzystanie partnerstwa sektora publicznego i prywatnego oraz zachęcić sektor prywatny do odgrywania większej roli w ogólnej działalności gospodarczej.

Ogłoszenia o przetargach są zamieszczane pod linkiem.

Różnice kulturowe w kontaktach biznesowych

Kluczowe w miejscowej kulturze biznesowej są kontakty osobiste i poznanie kontrahenta. O ile cena i konkurencyjność produktu są jak najbardziej istotne, to często znaczną uwagę zwraca się również na atmosferę między firmami i ich przedstawicielami. Jordańczycy potrafią być bardzo życzliwi, co często nie jest zagrywką biznesową, a przejawem autentycznej gościnności. Przy nawiązaniu takiej formy znajomości, jordański partner może być skłonny poprawić warunki negocjowanej umowy. Z drugiej strony, sytuacja odwrotna, czyli brak przedstawiciela na miejscu i nieznajomość osobista partnera biznesowego może utrudniać skuteczną finalizację kontraktów. 

Rekomenduje się, aby korzystać z pomocy prawnej i tłumaczeniowej w bezpośrednich kontaktach biznesowych na miejscu.

Więcej o róznicach kulturowych w kontaktach biznesowych pod linkiem.

W przypadku konieczności weryfikacji autentyczności partnera biznesowego lub otrzymanych dokumentów prośba o kontakt z Ambasadą RP w Ammanie.

Przydatne kontakty i linki

Administracja gospodarcza

Ministerstwo Gospodarki i Spraw Inwestycyjnych 

www.mit.gov.jo  

Ministerstwo  Planowania oraz Współpracy Międzynarodowej 

www.mop.gov.jo 

Ministerstwo Rolnictwa        

www.moa.gov.jo

Ministerstwo Finansów 

www.mof.gov.jo

Ministerstwo Usług Publicznych i Budownictwa   

www.mpwh.gov.jo

Ministerstwo Energetyki i Surowców Mineralnych   

www.memr.gov.jo

Ministerstwo Wody i Irygacji 

www.mwi.gov.jo

Centralny Bank Jordanii     

www.cbj.gov.jo

Jordański Urząd Celny

www.customs.gov.jo

 Samorządy gospodarcze

Izba Handlowa w Ammanie

http://www.ammanchamber.org.jo

Jordańska Izba Handlowa w Ammanie

http://www.jocc.org.jo/

Izba Przemysłowa w Ammanie

http://aci.org.jo/

Jordańska Izba Przemysłowa

www.jci-sme.com

Data aktualizacji: 12.2023

{"register":{"columns":[]}}