W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Jak rozpocząć naukę programowania?

23.05.2023

Wielkimi krokami zbliża się koniec roku szkolnego. Atmosfera nadchodzących wakacji udziela się wszystkim, dlatego mamy propozycję, która uatrakcyjni Wasze zajęcia! To darmowe kursy programowania z sympatycznym kotem - Scratchem. Czym jest Scratch i jak rozpocząć naukę programowania? Sprawdźcie!

Grafika wektorowa przedstawiająca dwie postaci - chłopca i dziewczynki, w otoczeniu symboli nawiązujących do świata cyfrowego i programowania. Na dole logotypy: Fundusze Europejskie, Ministerstwo Cyfryzacji, NASK, Unia Europejska.

Wiemy, że koniec roku szkolnego to czas, w którym coraz trudniej o uwagę i skupienie podczas lekcji, dlatego proponujemy Wam udział w świetnej zabawie! Zachęcamy do zapoznania Waszych uczniów z sympatycznym kotem o wdzięcznym imieniu Scratch! Razem z nim stworzą pierwsze interaktywne historie, animacje czy proste gry. Brzmi ciekawie? A to nie wszystko! Jeśli Wasi uczniowie postawili już pierwsze kroki w programowaniu, Scratch daje możliwość doskonalenia swoich umiejętności, ale przede wszystkim to świetna i kreatywna zabawa!

Czym jest Scratch?

Scratch to darmowy program, który można zainstalować na komputerze, lub korzystać online, pozwalający użytkownikom na tworzenie własnych animacji, historii czy gier za pomocą wizualnego języka programowania. Zaprojektowany przez Mitchela Resnicka, profesora MIT, lidera grupy Lifelong Kindergarten oraz założyciela Fundacji Scratcha, promuje myślenie obliczeniowe i umiejętności rozwiązywania problemów. To idealne miejsce do wyrażania siebie i współpracy z twórcami z całego świata. Ideologia pomysłu mieści się w czterech słowach: projekty, pasja, współpraca, zabawa. Twórca Scratcha uważa, że kreatywność jest kompetencją, na którą szczególnie warto zwrócić uwagę i rozwijać ją już od najmłodszych lat. Zdaniem Resnicka w niedalekiej przyszłości roboty i algorytmy przejmą od człowieka schematyczne zadania, natomiast myślenie kreatywne pozostanie domeną człowieka.

Niezależnie od tego, czy jesteście początkujący czy w programie postawiliście już swoje pierwsze kroki, zespół Scratcha przygotowuje nowe, zaskakujące wyzwania.

Jak rozpocząć przygodę z pomarańczowym kotem?

Jesteście zainteresowani programowaniem? Chcecie przekazać podstawowe umiejętności swoim uczniom lub dzieciom, ale nie wiecie od czego zacząć? Najłatwiej skorzystać z bezpłatnych kursów dostępnych na naszej platformie OSE it-szkoła. Znajdziecie tam dwie części kursu:

  • „Programowanie w Scratch Junior z Klubem Młodego Programisty” - ta część przeznaczona jest dla najmłodszych dzieci w wieku od 5 do 9 lat oraz wszystkich tych, którzy chcą rozpocząć swoją przygodę z programowaniem. Scratch Junior to pierwszy krok w nauce kodowania i zrozumienia na czym polega programowanie blokowe. Kurs składa się z ośmiu modułów, które najlepiej realizować przy zachowaniu ich kolejności, ponieważ każdy kolejny jest kontynuacją i rozwinięciem zdobytych wcześniej umiejętności. Scratch Junior – młodszy brat Scratcha 3.0 – pozwala nie tylko tworzyć skrypt, ale też budować całą narrację zgodną z konceptem obranym przez młodego twórcę. Do obsługi programu nie wymagana jest nawet umiejętność czytania.
  • „Programowanie w Scratch 3.0 z Klubem Młodego Programisty” - kurs stworzony dla nieco starszych dzieci w wieku 9-12 oraz osób, które chcą kontynuować naukę programowania z sympatycznym, pomarańczowym kotem. Ta część również składa się z ośmiu modułów i podobnie jak w przypadku kursu dla młodszych dzieci, polecamy trzymać się kolejności bloków. Znajdziecie tam także słowniczek pojęć oraz poradnik metodyczny dla nauczycieli.

Dzieci, które uczą się programowania zdobywają kompetencje, które bez wątpienia zostaną przez nie wykorzystane w dorosłym życiu: uporządkowane, logiczne myślenie, kreatywne szukanie rozwiązań problemów, umiejętność pracy metodą projektową. Odkrywając nowe możliwości jakie daje Scratch, pozwalacie dzieciom na prześledzenie całej ścieżki procesu: od pomysłu, który zrodzi się w ich głowie do jego wizualnej realizacji. Scratch to także społeczność, która jest jego funkcjonalnym elementem. Dzięki platformie, dzieci mogą dzielić się swoimi projektami z całym światem, a także współpracować czy rozwijać projekty stworzone przez kogoś innego!

Organizujesz zajęcia z programowania? Oznacz je na mapie CodeWeek!

Wprowadzanie zajęć z programowania daje niezliczone korzyści, jeśli macie w planach uatrakcyjnić Wasze zajęcia o kursy Scratcha, koniecznie dodajcie takie inicjatywy na tegorocznej mapie CodeWeeka, czyli Europejskiego Tygodnia Kodowania! Dzięki temu zwiększycie szansę, by Polska po raz kolejny znalazła się na podium tego przyjacielskiego europejskiego wyścigu.

Po więcej informacji na temat tego wydarzenia zapraszamy na stronę: https://codeweek.eu/

 

 

{"register":{"columns":[]}}