W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Scratch

Scratch to edukacyjny język obiektowy, stworzony do nauki programowania dla najmłodszych. Pozwala na tworzenie interaktywnych historii, animacji, muzyki oraz gier. Programowanie odbywa się za pomocą ,,puzzli”, które można łączyć i układać w wybranej przez siebie kolejności. W ten sposób tworzony jest kod przypisany określonemu obiektowi, który za jego pomocą wykonuje określone czynności.

Na obrazku widzimy po lewej klocki scrtach oraz po prawej maskotkę przypominająca kota.

 

Wiek: od 8 lat

Poziom: Początkujący

Technologia: Przeglądarka

Język:  Polski

Tematyka:  Matematyka, logika, wyobraźnia przestrzenna

 

Dlaczego warto spróbować?

  • Bezpłatny - Korzystanie ze Scratch jest bezpłatne
  • Stopniowalność - Możliwość poziomowania trudności. Od bardzo prostych poleceń do złożonych aplikacji.
  • Zadania nigdy się nie kończą! - Ilość zadań, które możesz wymyślać i rozwiązywać za pomocą Scratcha właściwie się nie kończy. To Ty decydujesz czy chcesz zrobić prostą aplikację, grę, czy coś zupełnie innego.

Scratch w pięciu, prostych krokach!

Krok 1 - Przygodę ze Scratchem rozpoczniesz na oficjalnej stronie Scratch www.scratch.mit.edu. Wpisz ten adres w dowolną przeglądarkę. Następnie za pomocą opcji ,,Dołącz do Scratch” załóż konto i zapisuj oraz dziel się z innymi swoimi projektami!

Krok 2 - Kolejny krok to opcja ,,Stwórz” dostępna w górnym menu. Dzięki niej zostaniesz przekierowany do programu i będzie mógł rozpocząć zabawę!

Krok 3 - Najważniejszym elementem programu są klocki za pomocą, których możesz w dowolny sposób sterować- programować działania wybranego ,,duszka” w tym wypadku jest nim kot. Konkretne komendy pogrupowane są w kategorie takie jak ,,zdarzenia”, ,,dźwięk”. Zapoznaj się z nimi i pomyśl jaka będzie brzmiała pierwsza wydana przez Ciebie komenda.

Krok 4 - Następnie przesuwaj „klocki” na obszar roboczy po prawej stronie ekranu i łącz je jak puzzle w dowolnej kolejności. Każdy skrypt rozpoczynamy od zielonej flagi, symbolizującej start (lub innego klocka z kategorii ,,Zdarzenia”). Dzięki temu stworzysz kod pozwalający twojej postaci wykonywać konkretne działania. Ty decydujesz co zadzieje się na ekranie. Gdy będziesz chciał usunąć któryś z ,,klocków” przesuń go na środkowy obszar skryptów i upuść. Próbuj, układaj, zmieniaj!

Krok 5 - Gdy zakończysz pracę i będziesz chciał ją zachować w górnym menu wybierz opcje ,,Plik”. Po rozwinięciu pokaże się polecenie ,,Pobierz na swój komputer” naciśnij i zapisz swój projekt.

 

Materiały

Przejdź do gry "Scratch"

{"register":{"columns":[]}}