W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Sytuacja mniejszości polskiej na Białorusi

29.03.2021

Od sierpnia 2020 r. obserwujemy jakościową zmianę sytuacji na Białorusi. Reakcją władz na protesty społeczne po sfałszowanych wyborach prezydenckich, stało się zaostrzenie rygorów wobec obywateli i dalsze ograniczenie ich swobód, ze stosowaniem represji włącznie. Akcja zastraszania i podporządkowywania białoruskiego społeczeństwa objęła też przedstawicieli polskiej mniejszości.

WolniPolacy

Od sierpnia 2020 r. obserwujemy jakościową zmianę sytuacji na Białorusi. Reakcją władz na protesty społeczne po sfałszowanych wyborach prezydenckich, stało się zaostrzenie rygorów wobec obywateli i dalsze ograniczenie ich swobód, ze stosowaniem represji włącznie. Akcja zastraszania i podporządkowywania białoruskiego społeczeństwa objęła też przedstawicieli polskiej mniejszości. Na trudną sytuację społeczno-polityczną nałożyła się pandemia i związane z nią ograniczenia.

Zgodnie z przekonaniem o konieczności oddzielenia spraw polonijnych od bieżących zawirowań politycznych, Związek Polaków na Białorusi Andżeliki Borys nie włączył się aktywnie ani w akcje protestacyjne, ani w działalność struktur opozycyjnych, powstałych po wyborach 9 sierpnia.

  1. Represje i szykany wobec środowisk polskich

Działania władz białoruskich nie omijają też polskich środowisk (oprócz ostatnich zatrzymań Andżeliki Borys i Andrzeja Poczobuta), w tym oświatowych. Oto przykłady:

 - W dniu 12 marca br. zatrzymanie dyrektor Polskiej Szkoły Harcerskiej w Brześciu i jednocześnie prezes Forum Polskich Inicjatyw Lokalnych, pani Anny Paniszewej. Do aresztowania doszło na przejściu granicznym, w czasie powrotu pani Paniszewej z Polski do Brześcia.

 - W dniu 4 marca br. pani Irena Biernacka, prezes Oddziału ZPB w Lidzie  po raz trzeci stanęła przed sądem i po raz trzeci została ukarana grzywną w drakońskiej wysokości (ok. 470 EUR). Wszystkie grzywny dotyczyły oskarżeń o udział w „nielegalnych manifestacjach”, faktycznie chodziło o publiczne modlitwy przed kościołem.

 -3 marca br. ruszył proces pana Igora Bancera - byłego rzecznika ZPB i męża Andżeliki Orechwo szefowej Rady Naczelnej ZPB. Bancer od listopada ub. r. jest przetrzymywany w areszcie lub na badaniach psychiatrycznych w Mińsku.

Według nieoficjalnych źródeł, represjonowanych mogło być już co najmniej 100 działaczy polskich. Wobec zatrzymanych osób formułowane są nielogiczne zarzuty – np. o wywieszenie „nielegalnej” flagi, publiczną modlitwę, o namalowanie napisu, o posiadanie niewłaściwych treści w telefonach., o udział jako publiczność w procesach, za publiczne danie wyrazu emocjom, itp. Jednocześnie w państwowych mediach pojawiają się coraz częściej akcenty antypolskie.

  1. Polska oświata na Białorusi

Wg danych MSZ na Białorusi działa prawie 130 ośrodków nauczających j. polski, w których uczy się prawie 12 tys. dzieci. Ponad połowa szkół to szkolnictwo społeczne, w którym naukę pobiera prawie 75% uczniów.

ORPEG kieruje swoich nauczycieli na Białoruś – uczą w Brześciu, Grodnie i Baranowiczach.

Władze Białorusi powracają ostatnio do prac nad zmianami w Kodeksie Oświatowym Republiki Białoruś z zapisami niekorzystnymi dla szkolnictwa mniejszości narodowych. Nowelizacja tego dokumentu jest procedowana z przerwami od 2014 r. Obecny projekt zakłada wprowadzenie w miejsce obecnie obowiązującego obowiązkowego egzaminu maturalnego w języku nauczania (czyli polskim) możliwość zdawania matury w języku urzędowym lub w języku mniejszości. Sformułowania użyte w Kodeksie pozostawiają ostateczne decyzje odnośnie do zakresu stosowania języka mniejszości ministerstwu oświaty oraz władzom lokalnym co w warunkach białoruskich oznaczać może  dużą dowolność stosowania w zależności od aktualnego politycznego kontekstu.

Przeciw projektowi zdecydowanie protestują środowiska polskie, uznając że nowe prawo stanie się „spektakularnym przejawem dyskryminacji przez władze RB polskiej mniejszości narodowej i jej prawa do otrzymywania edukacji w języku ojczystym w ramach państwowego systemu edukacji i oświaty”.

{"register":{"columns":[]}}