Pozwolenie na układanie i utrzymywanie kabli na obszarach morskich wewnetrznych i morza terytorialnego (PUUK) oraz uzgodnienie układania i utrzymywania kabli w wyłącznej strefie ekonomicznej (UUUK)
Cel wydania decyzji
Głównym celem wydawanej decyzji jest zapewnienie możliwości przesyłu wyprodukowanej energii z morskiej elektrowni wiatrowej. Omawiana procedura ma także zapewnić minimalizację wpływu na środowisko poprzez prawidłowe określenie trasy kabli, czy też zastosowanie odpowiednich zabezpieczeń.
Kiedy wymagane jest uzyskanie decyzji?
Decyzje możliwe są do uzyskania po uprzednim wydaniu pozwolenia na wznoszenie lub wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń w polskich obszarach morskich (PSZW) i uzyskaniu przez wnioskodawcę wstępnych warunków przyłączenia albo warunków przyłączenia albo umowy lub umów o przyłączenie do sieci przesyłowej lub dystrybucyjnej dla morskiej farmy wiatrowej, z której wyprowadzana będzie moc za pomocą zespołu urządzeń służących do wyprowadzenia mocy lub jego elementów - a przed złożeniem wniosku o wydanie pozwolenia na budowę.
Elementy wniosku o wydanie decyzji
Wniosek o wydanie PUUK i UUUK powinien uwzględniać następujące elementy:
- nazwę, oznaczenie siedziby i adres wnioskodawcy;
- szczegółowe określenie przedsięwzięcia wymagającego pozwolenia i jego celu ze wskazaniem:
a) proponowanej lokalizacji określonej za pomocą współrzędnych geocentrycznych geodezyjnych naniesionych na mapę morską i wyznaczających akwen przeznaczony na realizację i eksploatację przedsięwzięcia;
b) powierzchni akwenu przeznaczonego na realizację i eksploatację przedsięwzięcia oraz okresu niezbędnego do realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia;
c) charakterystycznych parametrów technicznych i wartości planowanego przedsięwzięcia, łącznie z przedstawieniem etapów i harmonogramu realizacji przedsięwzięcia oraz z przedstawieniem sposobów przekazywania produktu na ląd;
d) wartości planowanego przedsięwzięcia – podaje się dla przedsięwzięć planowanych, realizowanych lub eksploatowanych w wyłącznej strefie ekonomicznej;
e) oceny skutków ekonomicznych, społecznych i oddziaływania na środowisko.
Niezależnie od powyżej wskazanej treści wniosku, w formie załącznika należy dołączyć także:
- zaświadczenie albo oświadczenie o wpisie do właściwego rejestru zawierające w szczególności numer tego wpisu, jeżeli wnioskodawca jest podmiotem innym niż osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. W przypadku składania oświadczenia, składający jest zobowiązany do uwzględniania w nim klauzuli o treści „jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”;
- opis technologii planowanego przedsięwzięcia;
- informacje o środowisku znajdującym się w zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia;
- opis potencjalnych oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na środowisko i jego zasoby naturalne zarówno żywe, jak i mineralne oraz ich ocenę;
- opis środków zmniejszających szkodliwe oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia na środowisko morskie;
- opis przyjętych założeń i zastosowanych metod prognozy oraz wykorzystanych danych o środowisku morskim, ze wskazaniem trudności powstałych przy gromadzeniu niezbędnych informacji;
- projekt programu monitoringu, w tym monitoringu środowiska i zarządzania procesem inwestycyjnym i eksploatacyjnym;
- opis elementów środowiska objętych ochroną na podstawie ustawy o ochronie przyrody, w tym m.in. parki narodowe, znajdujących się w zasięgu przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia;
- oryginały lub poświadczone kopie wstępnych warunków przyłączenia albo warunków przyłączenia albo umowy lub umów o przyłączenie do sieci przesyłowej lub dystrybucyjnej dla morskiej farmy wiatrowej, z której wyprowadzana będzie moc za pomocą zespołu urządzeń służących do wyprowadzenia mocy lub jego elementów, objętych wnioskiem.
Jeżeli wniosek zawiera tajemnicę przedsiębiorstwa, wnioskodawca składa dodatkowy egzemplarz wniosku wraz z tymi załącznikami, które nie zawierają tajemnicy przedsiębiorstwa. Charakterystyczne parametry techniczne przedsięwzięcia oraz proponowana lokalizacja przedsięwzięcia nie stanowią tajemnicy przedsiębiorstwa.
Przebieg postępowania
Wniosek wraz ze wszystkimi dokumentami kierowany jest do właściwego organu, w przypadku decyzji dotyczącej morskich wód wewnętrznych i morza terytorialnego – do dyrektora urzędu morskiego właściwego miejscowo dla obszaru realizacji inwestycji, w przypadku decyzji dotyczącej wyłącznej strefy ekonomicznej – do ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej (aktualnie: Ministra Infrastruktury), który dokonuje jego kontroli formalnej oraz merytorycznej.
Dalsze etapy postępowania różnią się w zależności od rodzaju wydawanego pozwolenia.
Pozwolenie na układanie i utrzymywanie kabli na obszarach morskich wód wewnętrznych i morza terytorialnego
Przed wydaniem pozwolenia organ uzyskuje opinie od ministrów właściwych do spraw: energii, gospodarki, gospodarki surowcami energetycznymi, klimatu, kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, rybołówstwa, środowiska, gospodarki wodnej, wewnętrznych oraz Ministra Obrony Narodowej, w tym również Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
Dodatkowo jeżeli ułożenie kabli lub rurociągów projektowane jest na obszarze morskich wód wewnętrznych i morza terytorialnego, a będą one przebiegały także na odcinku lądowym, konieczne jest uzyskanie opinii wójta, burmistrza albo prezydenta miasta, właściwego ze względu na położenie kabli lub rurociągów.
Wyżej określone podmioty powinny wydać opinię w terminie 90 dni od dnia otrzymania wniosku, niewydanie opinii w tym terminie uznaje się za brak zastrzeżeń. Oznacza to, że niewydanie opinii przez wskazane organy nie blokuje możliwości wydania decyzji.
Organ obligatoryjnie odmawia wydania decyzji w przypadku gdy jej wydanie mogłoby prowadzić do zaistnienia zagrożeń, o których mowa wart. 23 ust. 3 ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej.
Należą do nich zagrożenia dla:
- środowiska, zasobów morza lub zasobów podmorskich, w tym racjonalnej gospodarki złożami kopalin;
- interesu gospodarki narodowej;
- obronności i bezpieczeństwa państwa;
- bezpieczeństwa żeglugi morskiej;
- bezpiecznego uprawiania rybołówstwa morskiego;
- bezpieczeństwa lotów statków powietrznych;
- podwodnego dziedzictwa archeologicznego;
- bezpieczeństwa związanego z badaniami, rozpoznawaniem i eksploatacją zasobów mineralnych dna morskiego oraz znajdującego się pod nim wnętrza ziemi;
- realizacji funkcji podstawowych, o których mowa w art. 37a ust. 3 ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej, o ile zostały określone (funkcja podstawowa oznacza wiodące przeznaczenie obszaru wydzielonego w planach).
Dodać należy, że prawo do odmowy wydania przez organ decyzji nie jest ograniczone jedynie do powyższych przesłanek i organ może odmówić jej wydania także w innych przypadkach, rozstrzygając w granicach uznania administracyjnego.
Uzgodnienie dotyczące układania i utrzymywania kabli w wyłącznej strefie ekonomicznej
Przed wydaniem uzgodnienia Minister weryfikuje, czy układanie i utrzymywanie kabli nie utrudnia wykonywania praw Rzeczypospolitej Polskiej w wyłącznej strefie ekonomicznej.
Wydając decyzję o uzgodnieniu Minister Infrastruktury zasięga opinii ministrów właściwych do spraw: energii, gospodarki, gospodarki surowcami energetycznymi, klimatu, kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, rybołówstwa, środowiska, gospodarki wodnej, wewnętrznych oraz Ministra Obrony Narodowej, a w przypadku zespołu urządzeń służących do wyprowadzenia mocy również Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
Wyżej określone podmioty powinny wydać opinię w terminie 90 dni od dnia otrzymania wniosku, niewydanie opinii w tym terminie uznaje się za brak zastrzeżeń. Oznacza to, że niewydanie opinii przez wskazane organy nie blokuje możliwości wydania decyzji.
Organ obligatoryjnie odmawia wydania decyzji w przypadku gdy jej wydanie mogłoby prowadzić do zaistnienia zagrożeń, o których mowa w art. 23 ust. 3 ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej.
Należą do nich zagrożenia dla:
- środowiska, zasobów morza lub zasobów podmorskich, w tym racjonalnej gospodarki złożami kopalin;
- interesu gospodarki narodowej;
- obronności i bezpieczeństwa państwa;
- bezpieczeństwa żeglugi morskiej;
- bezpiecznego uprawiania rybołówstwa morskiego;
- bezpieczeństwa lotów statków powietrznych;
- podwodnego dziedzictwa archeologicznego;
- bezpieczeństwa związanego z badaniami, rozpoznawaniem i eksploatacją zasobów mineralnych dna morskiego oraz znajdującego się pod nim wnętrza ziemi;
- realizacji funkcji podstawowych, o których mowa w art. 37a ust. 3 ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej, o ile zostały określone (funkcja podstawowa oznacza wiodące przeznaczenie obszaru wydzielonego w planach).
Dodać należy, że prawo do odmowy wydania przez organ decyzji nie jest ograniczone jedynie do powyższych przesłanek i organ może odmówić jej wydania także w innych przypadkach, rozstrzygając w granicach uznania administracyjnego.
Czas trwania postępowania
Biorąc pod uwagę obowiązek zaopiniowania wniosku, przy czym organy te mają do 90 dni na określenie swojego stanowiska, czas postępowania szacowany jest na około pół roku.
Organ właściwy do wydania decyzji
Organem właściwym do wydania pozwolenia na układanie i utrzymywanie kabli na obszarach morskich wód wewnętrznych i morza terytorialnego – jest właściwy terytorialnie dyrektor urzędu morskiego.
Organem właściwym do wydania uzgodnienia na układanie i utrzymywanie kabli w wyłącznej strefie ekonomicznej jest minister właściwy ds. gospodarki morskiej, którym obecnie jest Minister Infrastruktury.
Okres ważności decyzji
PUUK oraz UUUK w odniesieniu do zespołu urządzeń służących do wyprowadzenia mocy z morskich farm wiatrowych ważne są na okres od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna do upływu 30 lat od dnia, w którym rozpoczęto wykorzystanie morskiej farmy wiatrowej, z której wyprowadzana jest moc za pomocą tego zespołu urządzeń lub jego elementów. Jednak jeżeli w okresie:
- 10 lat od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna, nie zostanie rozpoczęte układanie kabli albo
- 15 lat od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna, nie zostanie podjęte wykorzystywanie kabli zgodnie z warunkami określonymi w tym pozwoleniu
- organ, który wydał PUUK lub UUUK, stwierdza w drodze decyzji jego wygaśnięcie.
Jeżeli kable lub rurociągi zostały ułożone i były utrzymywane zgodnie z wymaganiami określonymi w PUUK lub UUUK, organ który wydał pozwolenie lub uzgodnienie, może przedłużyć jego ważność na okres do 20 lat. Przedłużenie ważności PUUK lub UUUK następuje w drodze decyzji na wniosek podmiotu, któremu udzielono pozwolenia lub uzgodnienia – złożony nie później niż 120 dni przed upływem terminów wskazanych powyżej.
Jaka opłata musi zostać uiszczona za wydanie decyzji?
Opłata wynosi 1500 zł od każdej decyzji. Należy ją uiścić w terminie do 14 dni od dnia doręczenia wezwania do zapłaty. Opłata skarbowa za pełnomocnictwo wynosi 17 zł.
Jak można się odwołać?
Odwołanie od PUUK składane jest w terminie do 14 dni od otrzymania decyzji do Ministra Infrastruktury, za pośrednictwem Dyrektora Urzędu Morskiego właściwego miejscowo ze względu na obszar inwestycji. W dalszej kolejności stronie przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i następnie Naczelnego Sądu Administracyjnego.
W przypadku UUUK stronie nie przysługuje odwołanie, ale w terminie do 14 dni może zwrócić się do Ministra Infrastruktury z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy. W dalszej kolejności strona może złożyć skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, a później Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Czy można złożyć wniosek elektronicznie?
Wniosek wymaga złożenia w formie elektronicznej przez elektroniczną skrzynkę podawczą właściwego organu administracji publicznej lub na adres do doręczeń elektronicznych. Niezłożenie wniosku w formie elektronicznej pozostawia go bez rozpoznania.