Pytania i odpowiedzi
Czy KPK OZE wyręcza zainteresowanych inwestycjami w odnawialne źródła energii w przeprowadzeniu procedur administracyjnych?
Nie, zadaniem KPK OZE jest udzielanie informacji o koniecznych procedurach administracyjnych w przypadku danego projektu oraz wskazanie m.in.:
- podstawowych informacji, które powinien znać oraz warunki, które musi spełnić wnioskodawca przed przystąpieniem do danego postępowania,
- sposobu załatwienia sprawy (listownie lub elektronicznie),
- terminu załatwienia sprawy,
- organu właściwego do realizacji sprawy (z możliwością wyszukania całej, zindywidualizowanej ścieżki postępowania),
- chronologicznego opisu czynności jakie musi wykonać wnioskodawca,
- czynności wykonywanych przez organ wydający rozstrzygnięcie,
- kosztu postępowania,
- czasu trwania postępowania,
- możliwości odwołania się od rozstrzygnięcia.
Gdzie znajdę informacje o przebiegu procesów inwestycyjnych dot. instalacji OZE?
Informacje o procesach inwestycyjnych w zakresie wybranych technologii OZE można uzyskać poprzez skorzystanie z:
- opisów procesów inwestycyjnych OZE;
- formularza kontaktowego za pomocą którego skontaktujesz się z nami w sprawie całego procesu inwestycyjnego lub poszczególnych procedur;
- podręcznika procedur inwestycyjnych zawierającego szczegółowe informacje dotyczące procesów inwestycyjnych w OZE.
Jakie wymagania należy spełnić, aby założyć spółdzielnię energetyczną?
Zgodnie z definicją spółdzielni energetycznej, jej działalnością musi być wytwarzanie energii elektrycznej lub biogazu, lub biogazu rolniczego, lub biometanu, lub ciepła w instalacjach odnawialnego źródła energii, obrót nimi lub ich magazynowanie, dokonywane w ramach działalności prowadzonej wyłącznie na rzecz tych spółdzielni oraz ich członków.
Warunki do spełnienia przez spółdzielnię energetyczną znajdują się również w art. 38e ustawy OZE, zgodnie z którym spółdzielnia energetyczna musi spełniać łącznie następujące warunki:
- prowadzi działalność na obszarze gminy wiejskiej lub miejsko-wiejskiej w rozumieniu przepisów o statystyce publicznej na obszarze nie więcej niż 3 tego rodzaju gmin bezpośrednio sąsiadujących ze sobą;
- liczba jej członków jest mniejsza niż 1000;
- w przypadku gdy przedmiotem jej działalności jest wytwarzanie:
- energii elektrycznej, łączna moc zainstalowana elektryczna wszystkich instalacji odnawialnego źródła energii nie przekracza 10 MW, a ich sprawność wytwarzania energii elektrycznej umożliwia pokrycie w ciągu roku nie mniej niż 70% potrzeb własnych spółdzielni energetycznej i jej członków,
- ciepła, łączna moc osiągalna cieplna nie przekracza 30 MW,
- biogazu lub biogazu rolniczego, roczna wydajnośc wszystkich instalacji nie przekracza 40 mln m3.
Kolejne wymaganie związane jest z członkostwem w spółdzielni energetycznej. Zgodnie art. 38c ust. 1a ustawy OZE członek spółdzielni energetycznej jest podmiotem:
- którego instalacja jest przyłączona do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej lub sieci dystrybucyjnej gazowej, lub sieci ciepłowniczej;
- do którego biogaz lub biogaz rolniczy, lub biometan, wytwarzane ze źródeł odnawialnych przez spółdzielnię energetyczną lub jej członków, są dostarczane w inny sposób niż za pośrednictwem sieci dystrybucyjnej gazowej.
Jakie formy wsparcia przysługują projektom biogazowym?
Programy wsparcia inwestycyjnego
Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027
- działanie 2.2 Rozwój OZE – 0,538 mld euro (prawie 2,32 mld PLN*)
- działanie 2.3. Rozwój inteligentnych systemów i sieci energetycznych oraz systemów magazynowania energii poza transeuropejską siecią energetyczną (TEN-E) 1,822 mld euro:
- „Inteligentna infrastruktura gazowa” – 0,7 mld euro (ok. 3,02 mld PLN)
- „inteligentne systemy energetyczne” – 1,112 mld euro (ok. 4,84 mld PLN)
Więcej informacji o Funduszach Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 znajduje się na stronie www.feniks.gov.pl
Program „Energia dla wsi”
Całkowity budżet programu na lata 2022-2030 wynosi 3 mld zł. O dofinansowanie w ramach zakończonego programu mogli ubiegać się zarówno rolnicy, jak i spółdzielnie energetyczne – te dopiero powstające oraz te już istniejące, a także ich członkowie. Przewidziane wsparcie dotyczy takich inwestycji jak: biogazownie rolnicze, elektrownie wodne, instalacje fotowoltaiczne, turbiny wiatrowe oraz zintegrowane z tymi źródłami magazyny energii. W związku ze zwiększeniem alokacji planowane są kolejne nabory w 2025 r.
Więcej informacji o programie „Energia dla wsi” znajduje się na stronie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej www.gov.pl/web/nfosigw/nabor-wnioskow-2025-w-programie-energia-dla-wsi
Program „Rozwój kogeneracji w oparciu o biogaz komunalny”
Całkowity budżet programu na lata 2022-2030 wynosi 3 mld zł. O dofinansowanie w ramach zakończonego programu mogli ubiegać się zarówno rolnicy, jak i spółdzielnie energetyczne – te dopiero powstające oraz te już istniejące, a także ich członkowie. Przewidziane wsparcie dotyczy takich inwestycji jak: biogazownie rolnicze, elektrownie wodne, instalacje fotowoltaiczne, turbiny wiatrowe oraz zintegrowane z tymi źródłami magazyny energii. W związku ze zwiększeniem alokacji planowane są kolejne nabory w 2025 r.
Więcej informacji o programie „Rozwój kogeneracji w oparciu o biogaz komunalny” znajduje się na stronie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej www.gov.pl/web/nfosigw/rozwoj-kogeneracji-w-oparciu-o-biogaz-komunalny
W przygotowaniu jest również program „Poprawa bezpieczeństwa energetycznego poprzez wykorzystanie biometanu”. Planowana alokacja dla tego programu wynosi 1 mld zł. Jego celem będzie wsparcie przedsiębiorców w produkcji biogazu i biogazu rolniczego wraz z modułem oczyszczania biogazu do biometanu.
Rodzaje wsparcia operacyjnego
Biogazownie mogą również uzyskać wsparcie na działalność operacyjną w ramach:
1. Systemu feed-in-tariff (FIT) – gdzie wytwórcy mogą sprzedawać energię elektryczną z biogazu po stałej cenie zakupu;
2. Systemu feed-in-premium (FIP) – gdzie wytwórcy mogą uzyskać dopłaty do ceny energii elektrycznej wytworzonej z biogazu;
3. System aukcyjny - który umożliwia wytwórcom wzięcie udziału w aukcjach na sprzedaż energii elektrycznej, gdzie najniższa cena uzyskuje prawo do pokrycia ujemnego salda.
Jakie są przewidziane formy wsparcia dla wytwarzania energii z biomasy?
Ustawa o odnawialnych źródłach energii przewiduje szereg mechanizmów wsparcia dla energii elektrycznej lub ciepła wytworzonego z biomasy, takich jak systemy feed in tariff (FIT), czyli taryfa gwarantowana oraz feed in premium (FIP), czyli dopłata do ceny rynkowej dla instalacji o mocy powyżej 500 kW, aukcje OZE oraz system świadectw pochodzenia.
Dla instalacji biomasowych również przewiduje się wsparcie inwestycyjne (uwzględnione w głównych strumieniach finansowania inwestycji OZE), np. z Funduszu Modernizacyjnego, NFOŚiGW, KPO, FEnIKS i RPO, a także z funduszów norweskich i EOG – Program Środowisko, Energia i Zmiany Klimatu.
Jakie wsparcie finansowe jest dostępne na instalację pompy ciepła, magazynu energii czy termomodernizację?
Obecnie dostępnych jest kilka programów wsparcia finansowego dla inwestycji związanych m.in. z instalacją pomp ciepła, magazynów energii oraz termomodernizacją budynków. Najważniejsze z nich to:
- Program „Mój Prąd” – wspiera inwestycje w fotowoltaikę oraz magazyny energii, co pozwala lepiej wykorzystać instalację odnawialnych źródeł energii. Informacje o programie są dostępne pod linkiem www.mojprad.gov.pl
- Program „Czyste Powietrze” – oferuje dofinansowanie na wymianę starych źródeł ciepła na nowoczesne, niskoemisyjne pompy ciepła oraz przeprowadzenie kompleksowej termomodernizacji budynku, co pozwala obniżyć zużycie energii. Szczegółowe informacje o programie są dostępne pod linkiem www.czystepowietrze.gov.pl
- Ulga termomodernizacyjna – umożliwia odliczenie od podatku kosztów poniesionych na poprawę efektywności energetycznej budynku. Więcej informacji o uldze znajduje się na stronie www.podatki.gov.pl/pit/ulgi-odliczenia-i-zwolnienia/ulga-termomodernizacyjna/#kiedy-przysluguje-ulga
Aby dowiedzieć się więcej o dostępnych programach wsparcia, warunkach dofinansowania oraz wymaganych dokumentach, warto skorzystać z pomocy doradców energetycznych, którzy udzielają bezpłatnych informacji na temat dostępnych możliwości. Szczegóły znajdziesz na stronie: www.doradztwo-energetyczne.gov.pl
Informacje dotyczące aktualnych programów wsparcia dostępne są także na stronie internetowej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej www.gov.pl/web/nfosigw
Jakie są realne korzyści z instalacji magazynu energii w kontekście nowych zmian w systemie net-billing?
Magazyn energii pozwala przechowywać nadwyżki energii wyprodukowanej przez mikroinstalację w godzinach, gdy jest ona tania lub mniej potrzebna prosumentowi, unikając w ten sposób jej wprowadzania do sieci elektroenergetycznej. Prosument może ją wykorzystywać, gdy zapotrzebowanie na energię w jego gospodarstwie domowym jest największe, unikając w ten sposób jej zakupu od sprzedawcy.
Jak wygląda sposób rozliczeń w systemie net-billing, jeśli zacząłem wytwarzać energię w mikroinstalacji po 1 lipca 2024 r.?
Jeśli rozpocząłeś wytwarzanie energii po 1 lipca 2024 r. Twój sposób rozliczeń nie zmienił się. Twoje rozliczenia będą nadal zależeć od rzeczywistej wartości rynkowej energii w danej godzinie. To korzystne rozwiązanie dla prosumentów, którzy dostosują swoją konsumpcję energii elektrycznej do zmieniających się cen na rynku (np. poprzez zastosowanie systemów zarządzania energią czy instalację magazynu energii).
Pamiętaj, że system godzinowy jest bardziej elastyczny i wymaga większej świadomości w zarządzaniu własną produkcją energii.
Jak zmienił się sposób rozliczenia w systemie net-billing, jeśli zacząłem wytwarzać energię w mikroinstalacji przed 1 lipca 2024 r.?
Jeśli zacząłeś wytwarzać energię przed 1 lipca 2024 r., możesz pozostać przy rozliczeniu w oparciu o średnią miesięczną cenę energii elektrycznej (RCEm). Oznacza to, że Twoje rozliczenia będą oparte na stałej średniej cenie obowiązującej w danym miesiącu, co zapewnia większą przewidywalność finansową i stabilność kosztów zakupu energii. Nie musisz podejmować żadnych działań. Zmiana w sposobie rozliczeń nastąpi automatycznie.
Co istotne, możesz dobrowolnie podjąć decyzję o powrocie do systemu rozliczeń w oparciu o rynkową cenę energii (RCE), składając oświadczenie do swojego sprzedawcy energii elektrycznej. Wtedy, w przypadku niewykorzystania w ciągu 12. kolejnych miesięcy niewykorzystanej nadpłaty energii elektrycznej zapisanej na depozycie prosumenckim, zamiast obecnych 20%, otrzymasz do 30% zwrotu tej nadpłaty.
Pamiętaj, że zmiana sposobu rozliczeń z RCEm na RCE jest całkowicie dobrowolna. W celu złożenia oświadczenia dotyczącego zmiany sposobu rozliczeń skontaktuj się ze swoim sprzedawcą energii.