Uchwalenie Zintegrowanego Planu Inwestycyjnego (ZPI)
Zintegrowany plan inwestycyjny (dalej: „ZPI”) jest szczególną formą planu miejscowego. Na wniosek inwestora złożony za pośrednictwem wójta, burmistrza albo prezydenta miasta rada gminy może uchwalić zintegrowany plan inwestycyjny.
Przez umowę urbanistyczną inwestor zobowiązuje się na rzecz gminy do realizacji inwestycji uzupełniającej (np. infrastruktura techniczna, komunikacyjna, usługi społeczne takie jak przedszkola, szkoły, obiekty rekreacji). Dodatkowo w umowie urbanistycznej można zapisać partycypację inwestora w kosztach uchwalania ZPI.
Ułatwieniem odnoszącym się do instalacji OZE jest możliwość uchwalania/zmiany planów miejscowych w trybie uproszczonym (art. 27b ust. 1 pkt 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym). Tryb ten będzie możliwy, jeśli uchwalenie albo zmiana planu miejscowego dotyczyć będzie wyłącznie lokalizacji instalacji OZE innych, niż elektrownie wiatrowe (nie wliczając mikroinstalacji wiatrowych). Tryb uproszczony pozwala na pominięcie niektórych obowiązków oraz skrócenie terminów niektórych z czynności.
Cel ZPI oraz umowy urbanistycznej
ZPI służy ustaleniu przeznaczenia terenów oraz określeniu sposobów ich zagospodarowania i zabudowy.
Z kolei umowa urbanistyczna obejmuje kwestie współpracy pomiędzy gminą a inwestorem w zakresie realizacji inwestycji uzupełniającej.
Kiedy wymagane jest uchwalenie ZPI
ZPI wraz z umową urbanistyczną jest wymagane tam, gdzie obszar inwestycji nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego lub istniejące plany nie przewidują instalacji OZE, a inwestor i gmina chcą elastycznego rozwiązania zamiast klasycznej procedury planistycznej.
Elementy projektu ZPI oraz kształt umowy urbanistycznej
Projekt ZPI dołączany jest przez inwestora do wniosku składanego za pośrednictwem wójta, burmistrza, albo prezydenta miasta radzie gminy.
Projekt ZPI powinien spełniać wymagania określone w art. 15 ust. 1-3 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, art. 16 ust. 1 tejże ustawy oraz przepisach wydanych na podstawie art. 16 ust. 2 tejże ustawy, a także powinien zawierać załącznik, o którym mowa w art. 67a ust. 5 tejże ustawy.
Projekt umowy urbanistycznej powinien uwzględniać ustalenia wypracowane w trakcie negocjacji między stronami. Sporządzenie projektu umowy urbanistycznej jest obowiązkiem właściwego miejscowo wójta, burmistrza bądź prezydenta miasta. Umowę urbanistyczną zawiera się w formie aktu notarialnego.
Przebieg postępowania
W przypadku gdy zintegrowany plan inwestycyjny dotyczy wyłącznie lokalizacji instalacji odnawialnych źródeł energii innych niż elektrownie wiatrowe w rozumieniu ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz nie dotyczy warunków określonych w art. 27b ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
1) wójt, burmistrz albo prezydent miasta może przystąpić do sporządzania zintegrowanego planu inwestycyjnego bez wyrażonej zgody przez radę gminy;
2) konsultacje społeczne, o których mowa w art. 8i ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
a) pkt 1 i 4, prowadzi się przez okres 14 dni,
b) pkt 2 i 3, przeprowadza się nie wcześniej niż po upływie 3 dni od dnia rozpoczęcia konsultacji społecznych i nie później niż 3 dni przed ostatnim dniem okresu, o którym mowa w lit. a.
Przystąpienie do sporządzenia zintegrowanego planu inwestycyjnego przez wójta, burmistrza albo prezydenta miasta powinno nastąpić, poprzez kolejno:
1) prowadzenie z inwestorem, a w przypadku, o którym mowa w art. 37ed ust. 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, również z osobą trzecią będącą właścicielem lub użytkownikiem wieczystym nieruchomości, na której ma być realizowana inwestycja uzupełniająca, negocjacji w zakresie treści projektu umowy urbanistycznej oraz projektu zintegrowanego planu inwestycyjnego;
2) wprowadzenie zmiany do projektu zintegrowanego planu inwestycyjnego, wraz z uzasadnieniem, sporządzenie prognozy oddziaływania na środowisko, o ile jest wymagana, oraz projekt umowy urbanistycznej, uwzględniając wynik negocjacji, o których mowa w pkt 1;
3) udostępnienie w Rejestrze projektu zintegrowanego planu inwestycyjnego wraz z uzasadnieniem, projektem umowy urbanistycznej i prognozą oddziaływania na środowisko, o ile jest wymagana (obowiązek wchodzi w życie od: 1 stycznia 2026 r.);
4) jednocześnie:
a) występuje o opinie, o których mowa w art. 17 pkt 6 lit. a ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,b) występuje o uzgodnienia, o których mowa w art. 17 pkt 6 lit. b tejże ustawy,
c) występuje o zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne, jeżeli wymagają tego przepisy odrębne,
d) ogłasza, w sposób określony w art. 8h ust. 1 tejże ustawy, o rozpoczęciu konsultacji społecznych i przeprowadza konsultacje społeczne;
5) w terminie 14 dni od dnia zakończenia opiniowania, uzgadniania i konsultacji społecznych, o których mowa w pkt 4 lit. a, b i d, wprowadza zmiany do projektu zintegrowanego planu inwestycyjnego wynikające z:
a) uzyskanych opinii,
b) dokonanych uzgodnień,
c) przeprowadzonych konsultacji społecznych;
6) w niezbędnym zakresie ponawia czynności, o których mowa w pkt 1, pkt 4 lit. b, i pkt 5 lit. b, a jeżeli wprowadzone zgodnie z pkt 5 zmiany dotyczą lokalizacji przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko, ponawia także czynności, o których mowa w pkt 4 lit. d i pkt 5 lit. c;
7) zawiera w imieniu gminy umowę urbanistyczną;
8) udostępnia w Rejestrze projekt zintegrowanego planu inwestycyjnego wraz z uzasadnieniem, umową urbanistyczną, prognozą oddziaływania na środowisko, o ile jest wymagana, i raportem, o którym mowa w art. 8k ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
9) przedstawia radzie gminy projekt zintegrowanego planu inwestycyjnego stanowiący załącznik do umowy, o której mowa w pkt 7, wraz z raportem o którym mowa w art. 8k ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Do czasu zawarcia umowy urbanistycznej wójt, burmistrz albo prezydent miasta może odstąpić od negocjacji, informując o tym radę gminy.
Termin na dokonanie uzgodnień i przedstawienie opinii, o których mowa w art. 17 pkt 6 lit. a i b ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, oraz uzgodnień w ramach czynności ponawianych, o których mowa w ust. 2 pkt 6, wynosi 14 dni od dnia wystąpienia o uzgodnienie albo przedstawienie opinii. Przepisu art. 25 ust. 1a tejże ustawy nie stosuje się.
Dopuszcza się ograniczenie form konsultacji społecznych do zbierania uwag oraz prowadzenie konsultacji społecznych przez okres co najmniej 21 dni.
Czas trwania postępowania
Przepisy nie regulują w jakim terminie uchwala się ZPI. Jest to procedura długotrwała – w zależności od stopnia skomplikowania planu i wielkości terenu objętego planem, uchwalenie ZPI może trwać od kilku miesięcy do kilku lat.
Organ właściwy do uchwalenia ZPI
Rada gminy.
Okres ważności uchwalenia ZPI
Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, wejście w życie planu miejscowego powoduje utratę mocy obowiązującej innych planów zagospodarowania przestrzennego lub ich części odnoszących się do objętego nim terenu.
Jaka opłata musi zostać uiszczona za uchwalenie ZPI
Usługa jest bezpłatna.
Jak można się odwołać?
Nie ma możliwości odwołania się, natomiast można zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego, po uprzednim wezwaniu rady gminy do usunięcia stwierdzonego naruszenia prawa.
Jeżeli ZPI zostanie uchylony, zmieniony lub zostanie stwierdzona jego nieważność przed upływem 5 lat od dnia jego wejścia w życie, strony umowy urbanistycznej mogą w terminie 6 miesięcy od dnia uchylenia, zmiany lub stwierdzenia nieważności ZPI odstąpić od umowy urbanistycznej.
Czy uchwalenie ZPI wraz z umową urbanistyczną można procedować elektronicznie?
Wniosek może zostać złożony w postaci elektronicznej za pomocą ePUAP.