Zagospodarowanie pofermentu
W przypadku biogazowni rolniczych inwestor uprawniony jest do zagospodarowania pozostałości pofermentacyjnych, będących efektem prawidłowego przeprowadzenia fermentacji biomasy. Takie pozostałości mogą służyć jako nawóz.
Zagospodarowanie pofermentu z biogazowni rolniczych zazwyczaj odbywa się w ramach dwóch procedur:
- odzysku w procesie odzysku R10, polegającym na obróbce odpadów na powierzchni ziemi przynoszącej korzyści dla rolnictwa lub poprawę stanu środowiska, a zatem w uproszczeniu - na wykorzystaniu odpadów pofermentacyjnych w rolnictwie;
- uzyskania pozwolenia ministra właściwego ds. rolnictwa na wprowadzenie do obrotu organicznych i mineralnych nawozów lub środków poprawiających właściwości gleby.
Warto mieć na uwadze, że zasady zagospodarowania pozostałości pofermentacyjnych różnią się w odniesieniu do części biogazowni rolniczych, które zostały objęte uproszczonymi procedurami administracyjnymi, na podstawie ustawy z dnia 13 lipca 2023 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie biogazowni rolniczych, a także ich funkcjonowaniu (Dz. U. z 2023 r. poz. 1597). Szczegóły przedstawione zostały na podstronie poświęconej biogazowniom rolniczym dla podmiotów uprawnionych.
Organ właściwy do wydania decyzji
W przypadku pozwolenia na wprowadzanie do obrotu organicznych i mineralnych nawozów lub środków poprawiających właściwości gleby właściwy jest Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Dla wydania zezwolenia na odzysk w procesie odzysku R10 w większości przypadków właściwy jest starosta. Przewidziane są jednak wyjątki kiedy zezwo¬lenie wydaje marszałek województwa, zaliczają się do nich następujące sytuacje:
- biogazownia kwalifikowana jest jako przedsięwzięcie mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko;
- dla odpadów innych niż niebezpieczne poddawanych odzyskowi w procesie odzysku polegającym na wypełnianiu terenów niekorzystnie przekształconych, jeżeli ilość umieszczanych w wyrobisku lub zapadlisku odpadów jest nie mniejsza niż 10 t na dobę lub całkowita pojemność wyrobiska lub zapadliska jest nie mniejsza niż 25 000 t;
- dla instalacji komunalnych;
- gdy maksymalna łączna masa wszystkich rodzajów odpadów magazynowanych w okresie roku przekracza 3000 t.
Okres ważności decyzji
Pozwolenie na wprowadzanie do obrotu organicznych i mineralnych nawozów organicznych lub środków poprawiających właściwości gleby wydawane jest na czas nieoznaczony. Zezwolenie na odzysk w procesie R10 wydawane jest na czas oznaczony, nie dłuższy niż 10 lat.
Jaka opłata musi zostać uiszczona za wydanie decyzji?
Opłata za wydanie pozwolenia na wprowadzenie do obrotu organicznych i mineralnych nawozów lub organicznych środków poprawiających właściwości gleby wynosi 705 zł. Opłata za wydanie zezwolenie na odzysk w procesie R10 wynosi 616 zł.
Opłata skarbowa za pełnomocnictwo wynosi 17 zł.
Jak można się odwołać?
W przypadku pozwolenia na wprowadzenie do obrotu organicznych i mineralnych nawozów lub środków poprawiających właściwości gleby, strona może wnieść o ponowne rozpatrzenie sprawy do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
W przypadku zezwolenia na odzysk w procesie R10:
- odwołanie od decyzji starosty wnosi się w terminie do 14 dni od dnia deręczenia decyzji, także poprzez obwieszczenie, do Samorządowego Kolegium Odwoławczego;
- odwołanie od decyzji wydanej przez marszałka województwa wnosi się w terminie do 14 dni od dnia deręczenia decyzji, także poprzez obwieszczenie, do Ministra Klimatu i Środowiska.
W dalszej kolejności możliwa jest skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, a następnie Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Czy można złożyć wniosek elektronicznie?
W przypadku pozwolenia na wprowadzenie do obrotu organicznych i mineralnych nawozów lub środków poprawiających właściwości gleby, wniosek o wydanie pozwolenia może zostać złożony w formie elektronicznej za pomocą ePUAP lub poprzez stronę internetową ewnioseknawozy.minrol.gov.pl.