Zawiadomienie Państwowej Straży Pożarnej (PSP) o zakończeniu budowy
Zgodnie z art. 29 ust. 4 pkt 3 lit. c Prawa budowlanego, w stosunku do urządzeń fotowoltaicznych o mocy zainstalowanej elektrycznej większej niż 6,5 kW stosuje się obowiązek zawiadomienia organów Państwowej Straży Pożarnej (dalej: „zawiadomienie”).
Cel zawiadomienia
Celem zawiadomienia jest zwiększenie bezpieczeństwa pożarowego.
Kiedy wymagane jest zawiadomienie
Zawiadomienie wymagane jest w przypadku instalacji fotowoltaicznej o zainstalowanej mocy elektrycznej większej niż 6,5 kW.
Elementy zawiadomienia
Szczegółowy sposób dokonywania uzgodnień projektu z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej, a także sposób i zakres zawiadomienia o uzgodnieniu projektu jest opisany w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 8 sierpnia 2023 r. w sprawie uzgadniania projektu zagospodarowania działki lub terenu, projektu architektoniczno‑budowlanego, projektu technicznego oraz projektu urządzenia przeciwpożarowego pod względem zgodności z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej.
Przebieg postępowania
Zawiadomienie instalacji fotowoltaicznej powinno nastąpić po zakończonym montażu.
Czas trwania postępowania
Niezajęcie stanowiska przez organy Państwowej Straży Pożarnej w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, traktuje się jako niezgłoszenie sprzeciwu lub uwag.
Organ właściwy do dokonania zawiadomienia
Organem przyjmującym zawiadomienie jest Komenda Państwowej Straży Pożarnej właściwa dla lokalizacji inwestycji.
Okres ważności zawiadomienia
Nie ma potrzeby ponownego zawiadamiania, jeżeli montaż instalacji będzie zgodny z uzgodnionym projektem.
Jaka opłata musi zostać uiszczona za zawiadomienie?
Zawiadomienie organów Państwowej Straży Pożarnej jest bezpłatne.
Jak można się odwołać?
Uzgodnienie projektu unieważnia się w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Czy można złożyć zawiadomienie elektronicznie?
Zawiadomienie może zostać wysłane elektronicznie za pomocą ePUAP.