W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rosnąca pozycja Polski na międzynarodowej mapie eksportu

18.11.2025

W 2024 r. Polska osiągnęła rekordowy poziom eksportu towarów rolno-spożywczych, generując wpływy sięgające 53,8 miliarda EUR. Eksport polskiej żywności na przestrzeni ostatnich 20 lat wzrósł prawie 10-krotnie. Jednym z podmiotów, które wspierają eksport i kształtują pozytywny wizerunek polskich produktów na arenie międzynarodowej jest Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Zadanie realizuje dzięki wielu uzupełniającym się narzędziom wspomagającym sprzedaż towarów za granicę.

Export

Analiza wzrostu wartości polskiego eksportu towarów rolno-spożywczych

Rok 2024 to postępujący trend w eksporcie towarów rolno-spożywczych z Polski. Wzrost wpływów o 3,3% w porównaniu do 2023 r., jest wynikiem wysokich cen żywności na rynku międzynarodowym oraz rosnącego popytu na konkurencyjne produkty pochodzące z Polski. Pozytywnie na polski eksport wpłynęły działania przemysłu rolno-spożywczego, takie jak doskonalenie jakości surowców i produktów oraz dywersyfikacji rynków zbytu. To przyczyniło się do zwiększenia wartości eksportu żywności do krajów afrykańskich  - Algierii, Libii, Tunezji, Kongo, Gwinei i Mauritiusu. Ważna okazała się także umiejętność dostosowania oferty handlowej do zróżnicowanych wymagań konsumentów zagranicznych, którą realizują polscy eksporterzy.

W  2024 r. odnotowano wzrost eksportu żywności z Polski do czterech kluczowych partnerów handlowych naszego kraju na rynku rolno-żywnościowym, tj. do: Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji i Włoch. Sprzedaż artykułów rolno-spożywczych do tych krajów wygenerowała około 45% przychodów uzyskanych z eksportu ogółem.

Polski eksport w okresie trzech kwartałów 2025 r.

W okresie styczeń–wrzesień 2025 r. sprzedano towary o wartości 43,1 mld EUR (183 mld zł) – wzrost wartości o 8,4% w odniesieniu do analogicznego okresu 2024 r. Do krajów UE wyeksportowano produkty rolno-spożywcze o wartości 32,4 mld EUR (137 mld zł) – o 10% wyższej niż w roku ubiegłym. Udział rynku Unii Europejskiej w polskim eksporcie wyniósł 75%.

Największe przychody uzyskano z eksportu do krajów UE:

  • tytoniu i wyrobów tytoniowych (3,6 mld EUR, wzrost o 2% w stosunku do analogicznego okresu 2024 r.),
  • mięsa i podrobów z drobiu (3,1 mld EUR, wzrost o 27,5%),
  • produktów mlecznych (2,3 mld EUR, wzrost o 19%),
  • mięsa wołowego i cielęcego (2,0 mld EUR, wzrost o 45%),
  • czekolady i wyrobów czekoladowych (1,8 mld EUR, wzrost o 21%),
  • pieczywa i wyrobów piekarniczych (1,7 mld EUR, wzrost o 5%) oraz
  • karmy dla zwierząt (1,5 mld EUR, wzrost o 4%).

Najwyższe przychody z eksportu do UE w okresie styczeń–wrzesień 2025 r. uzyskano ze sprzedaży do Niemiec (10,9 mld EUR, wzrost o 8%), Francji (3,0 mld EUR, wzrost o 23%), Niderlandów (2,5 mld EUR, wzrost o 13%), Włoch (2,1 mld EUR, wzrost o 8%) i Czech (2,1 mld EUR, wzrost o 10%).

Do krajów pozaunijnych (tzw. krajów trzecich) wyeksportowano produkty rolno-spożywcze o wartości 10,7 mld EUR (45 mld zł) – o 3% wyższej niż w roku ubiegłym. Udział krajów zlokalizowanych poza Unią Europejską w strukturze geograficznej polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych wyniósł 25%.

Największe przychody uzyskano z eksportu z Polski do krajów pozaunijnych:

  • mięsa i przetworów innych niż drobiowe (1 216 mln EUR, wzrost o 7%), w tym mięsa wołowego i cielęcego (387 mln EUR, wzrost o 1%),
  • produktów mlecznych (834 mln EUR, wzrost o 4%),
  • mięsa i podrobów z drobiu (821 mln EUR, spadek o 2%),
  • czekolady i wyrobów czekoladowych (751 mln EUR, wzrost o 11%),
  • pieczywa i wyrobów piekarniczych (716 mln EUR, wzrost o 6%),
  • tytoniu i wyrobów tytoniowych (682 mln EUR, wzrost o 10%),
  • karmy dla zwierząt (504 mln EUR, wzrost o 20%).

Odbiorcami towarów rolno-spożywczych eksportowanych z Polski do krajów trzecich, podobnie jak w latach poprzednich, były przede wszystkim: Wielka Brytania (przychody na poziomie 3,3 mld EUR, wzrost o 4%), Ukraina (878 mln EUR, wzrost o 31%), USA (605 mln EUR, wzrost o 8%) i Turcja (398 mln EUR, wzrost o 7%).

Rola KOWR w promowaniu produktów rolno-spożywczych na rynkach globalnych

Polska znajduje się obecnie w czołówce unijnych eksporterów żywności. Krajowi przedsiębiorcy coraz częściej sprzedają swoje produkty poza kraje UE i państwa sąsiadujące. Jest to możliwe dzięki instrumentom służącym, wsparciu polskich przedsiębiorców w rozwoju wymiany handlowej produktami rolnymi i żywnościowymi i otwieraniu kolejnych rynków zbytu dla polskich produktów.

KOWR pracuje nad umacnianiem pozycji, rozpoznawalności i konkurencyjności krajowych towarów rolno-spożywczych na rynkach międzynarodowych. Polskie produkty są promowane przez KOWR pod wspólnym hasłem „Poland tastes good”.

Wśród podejmowanych działań jest organizowanie:

  • polskich stoisk narodowych na targach zagranicznych,
  • towarzyszących targom misji handlowych oraz spotkań biznesowych, w których biorą udział polscy przedsiębiorcy z sektora rolno-spożywczego.

Dzięki temu producenci żywności mają możliwość promowania swoich produktów na największych targach sektora rolno-spożywczego na korzystniejszych warunkach, niż jeśli mieliby uczestniczyć w nich indywidualnie.
W 2024 r. KOWR zrealizował ogółem 131 przedsięwzięć promocyjnych i informacyjnych w zakresie wspierania rozwoju współpracy handlowej sektora rolno-spożywczego z zagranicą - w tym 23 duże stoiska narodowe, dla ponad 500 polskich przedsiębiorców.

Z roku na rok rozszerzany jest zarówno zakres działań, jak również liczba polskich przedsiębiorców w nich zaangażowanych. W 2025 będą to 24 stoiska narodowe i łącznie 140 różnego rodzaju aktywności dla przeszło 600 przedsiębiorców.

Plan na 2026 r. zakłada organizację  28 stoisk narodowych i 160 aktywności dla przeszło 700 przedsiębiorców. KOWR będzie wspierać przedsiębiorców na 5 kontynentach w ponad 24 krajach.

Uzupełnieniem działań własnych jest Sektorowy program promocji sektora spożywczego. Projekt zorientowany jest na wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw z sektora spożywczego w ekspansji ze swoją ofertą eksportową na rynki zagraniczne.

Współpraca międzynarodowa – klucz do sukcesu polskich produktów

W ramach prowadzonych działań od 2023 r., na podstawie zawartego porozumienia, KOWR angażuje się bezpośrednio w działania prowadzone przez polskie placówki dyplomatyczne. Są to:

  • wspólna realizacja i obsługa:
  • spotkań biznesowych b2b z przedstawicielami zagranicznych przedsiębiorstw, będących potencjalnymi kontrahentami dla krajowych przedsiębiorców sektora rolno-spożywczego.
  • spotkań informacyjno-szkoleniowych oraz wideokonferencji dla polskich przedsiębiorców w celu przedstawienia warunków prowadzenia biznesu oraz zwyczajów handlowych funkcjonujących na poszczególnych rynkach zagranicznych;
  • multi- i bilateralnych spotkań z udziałem przedstawicieli zagranicznych instytucji i agencji rządowych, połączone z komponentem biznesowym.
  • publikacje w krajowych i zagranicznych mediach, promujące polskie produkty i polski sektor rolno-spożywczy;

KOWR i PAIH połączyły siły na rzecz wspierania eksportu

We wrześniu 2025 r. KOWR oraz Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) zawarły umowę w sprawie projektu rozwoju współpracy handlowej sektora rolno-spożywczego z zagranicą w latach 2025-2028. Celem projektu jest zwiększenie eksportu polskich produktów rolno-spożywczych na perspektywiczne rynki docelowe. Umowa zakłada ustanowienie ekspertów rolno-spożywczych, którzy będą realizować zadania na rzecz polskiego sektora rolno-spożywczego na rynkach: Arabii Saudyjskiej, Brazylii (z możliwością działań w Argentynie), Japonii, Korei Południowej, Niemiec, Nigerii (przy możliwej aktywności w krajach Afryki Wschodniej), Singapuru (z perspektywą realizacji zadań w Indonezji, Malezji i Tajlandii), USA oraz Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej

Systemowe wsparcie dla działań sektora rolno-spożywczego za granicą

Eksport polskiej żywności odnotowuje niespotykany wzrost, przyczyniając się do umocnienia polskiej gospodarki. Działania KOWR oraz wspierane inicjatywy są kluczowe dla sukcesu rodzimych producentów, którzy coraz śmielej zdobywają nowe rynki. Warto również podkreślić rolę istniejących już od 16 lat, Funduszy Promocji Produktów Rolno-Spożywczych. Z pośród wielu różnych projektów realizowanych ze środków funduszy promocji (rocznie przeszło 200), część stanowią działania mające na celu zwiększenie eksportu polskiej żywności na rynki zagraniczne.

Także Wspólna Polityka Rolna UE wspiera działalność promocyjną i informacyjną prowadzoną w sektorze rolno-spożywczym. Programy mogą być realizowane odrębnie na rynku unijnym lub na rynkach krajów spoza UE. Od akcesji Polski do UE do końca 2024 r. Komisja Europejska zatwierdziła, a organizacje branżowe i/lub międzybranżowe zawarły umowy o udzielenie dotacji na realizację 54 polskich programów informacyjnych i/lub promocyjnych o łącznym budżecie 150,6 mln EUR.

Dzięki systemowemu wsparciu, polski sektor rolno-spożywczy może z sukcesem odpowiadać na globalne wyzwania oraz skutecznie konkurować na rynku międzynarodowym, co w efekcie zbuduje silną pozycję polskich produktów żywnościowych.

{"register":{"columns":[]}}