W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Zasady etyki zawodowej pracowników

 

Etyka Służby Cywilnej

Dostrzegając potrzebę budowy etosu służby publicznej wydano Zarządzenie Prezesa Rady Ministrów nr 70 z dn. 6 października 2011 roku w sprawie wytycznych przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej (Monitor Polski z 2011 nr 93, poz. 953). W dokumencie określone zostały pewne standardy postępowania, którymi powinien kierować się każdy pracownik sektora publicznego dowolnego szczebla. Są to istotne wskazówki dla urzędników oraz ich przełożonych, jak powinni postępować.

1. Zasada godnego zachowania wyraża się przede wszystkim poprzez:

• realizację pracy z zachowaniem szacunku dla reguł kultury osobistej, współżycia społecznego i poszanowania godności innych (także przełożonych, kolegów i podwładnych),
• życzliwość w stosunku do ludzi oraz zapobieganie konfliktom w pracy, w relacjach ze współpracownikami czy obywatelami,
• odpowiednie zachowanie się, także poza pracą, a w szczególności, unikanie zachowań, które mają negatywny wpływ na wizerunek urzędu, służby cywilnej i państwa. 

2. Zasada służby publicznej podkreśla służebny charakter pracy wobec obywateli

Jej istotą jest ponadto służba państwu, wpływ na postrzeganie Rzeczypospolitej Polskiej w kraju i zagranicą oraz współtworzenie wizerunku służby cywilnej. Zasada służby publicznej przejawia się również w przedkładaniu dobra publicznego ponad interesy własne, jednostkowe czy grupowe, dzięki czemu sprawy administracyjne załatwiane zostają w sposób etyczny i moralny. Ważne jest także nieuchylanie się od odpowiedzialności za swoje postępowanie i podejmowania trudnych rozstrzygnięć.

3. Zasada lojalności polega na:

• lojalności wobec Rzeczypospolitej Polskiej,
• gotowości do realizacji służbowych poleceń,
• lojalności wobec urzędu, przełożonych, podwładnych i kolegów,
• lojalności i rzetelności w realizacji programu Rządu RP,
• udzielaniu przełożonym obiektywnych opinii i porad,
• zachowywaniu powściągliwości w wypowiadaniu publicznie poglądów dotyczących pracy swojego urzędu i innych urzędów.

4. Zasada politycznej neutralności wyrażana poprzez rzetelne i lojalne realizowanie programu rządowego, bez względu na własne poglądy polityczne i przekonania

Zasada ta przejawia się poprzez:
• odrzucenie nacisków politycznych i wpływów,
• niemanifestowanie poglądów i sympatii politycznych publicznie,
• niepodejmowanie agitacji politycznych,
• nieangażowanie się w publiczne akcje, które bezpośrednio wspierają działalność o charakterze politycznym,
• niestwarzanie podejrzeń o sprzyjanie partiom politycznym,
• dbanie o przejrzystość relacji z osobami pełniącymi polityczne funkcje.

5. Zasada bezstronności przejawiająca się głównie w:
         • zakazie podejmowania działań kolidujących ze służbowymi obowiązkami,
         • równym traktowaniu wszystkich uczestników spraw,
         • niedopuszczaniu do jakichkolwiek podejrzeń o konflikty pomiędzy interesem
           publicznym i prywatnym,
         • unikaniu promowania grup interesu,
         • nieuleganiu jakimkolwiek naciskom w prowadzonych sprawach administracyjnych,
         • niedemonstrowaniu związków z osobami publicznymi.

6. Zasada rzetelności

czyli rozwaga, twórczość, odpowiedzialność, jak najlepsza wola, sumienność i aktywność w wykonywaniu obowiązków członka służby cywilnej; to także dotrzymywanie zobowiązań, kierowanie się prawem; oraz działanie w interesie społecznym, bez ograniczania się jedynie do przestrzegania obowiązujących przepisów.

 

Materiały

Zarządzenie Prezesa Rady Ministrów nr 70 z dn. 6 października 2011 roku w sprawie wytycznych przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej
{"register":{"columns":[]}}