W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Instalacja fotowoltaiczna

Zawiadomienie o założeniu instalacji fotowoltaicznej

Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. 2021 r., poz. 2351 ze zm.) Inwestor, jest obowiązany zawiadomić, zgodnie z właściwością wynikającą z przepisów szczególnych, organy Państwowej Straży Pożarnej o zakończeniu budowy urządzeń fotowoltaicznych o mocy zainstalowanej elektrycznej większej niż 6,5 kW. Ponadto do ww. urządzeń niezbędne jest uzgodnienie pod względem zgodności z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej projektu tych urządzeń z rzeczoznawcą ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych.

Dokonanie zgłoszenia:

Zgłoszenia dokonuje się na piśmie, wzór wniosku znajduje się poniżej w zakładce „Materiały". Do wniosku należy dołączyć:

  1. Projekt urządzeń fotowoltaicznych uzgodniony z Rzeczoznawcą ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych.
  2. Plan urządzenia fotowoltaicznego dla ekip ratowniczych zawierający usytuowanie poszczególnych elementów instalacji w tym przeznaczonych do wykorzystania przez ekipy ratownicze w celu odłączenia zasilania elektrycznego*.
  3. Pełnomocnictwo (w przypadku zastępstwa) wraz z potwierdzeniem uiszczenia opłaty skarbowej.

* Z uwagi na zapewnienie bezpieczeństwa ekip ratowniczych podczas ewentualnych działań ratowniczo-gaśniczych, należy wykonać w sposób graficzny plan zawierający:

• obszar lokalizacji modułów PV,

• lokalizację falownika/ów PV,

• miejsca usytuowania elementu (np. rozłącznika) zapewniającego odłączenie napięcia po stronie DC falownika (nawet jeśli stanowi wyposażenie falownika PV),

• przebieg tras oprzewodowania prądu stałego pozostających pod napięciem,

• opcjonalnie przebiegu tras oprzewodowania prądu przemiennego,

• legendę zastosowanych oznaczeń graficznych i literowych,

• wskazanie osób lub podmiotów opracowujących plan oraz datę jego opracowania.

Przykładowy plan dla służb ratowniczych został podany w dekalogu dobrych praktyk Stowarzyszenia Branży Fotowoltaicznej Polska (jako plan dla strażaków, zgodnie z VDE-AR-2100-712) oraz umieszczony w poniższej zakładce „Materiały”.

Ponadto w celu zapewnienia odpowiedniego bezpieczeństwa dla ekip ratowniczo gaśniczych należy odpowiednio oznakować obiekt wyposażony w PV (zgodnie z normą PN-EN 60364-7-712). Naklejka z wizerunkiem modułów PV na dachu budynku (pokazana poniżej) powinna być umieszczona:

• w miejscu przyłączenia instalacji PV,

• w rozdzielni głównej budynku,

• przy liczniku,

• przy głównym wyłączniku zasilania

Naklejka instalacje fotowoltaiczne

Materiały

Zawiadomienie o zakończeniu prac budowlnaych zw. z urządzeniem fotowoltaicznym
Zawiadomienie​_o​_zakończeniu​_prac​_budowlnaych​_zw​_z​_urządzeniem​_fotowoltaicznym.docx 0.02MB
Przykładowy plan dla służb ratowniczych
Przykładowy​_plan​_dla​_służb​_ratowniczych.docx 1.13MB
{"register":{"columns":[]}}