W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Świadczenie ratownicze

Informacje ogólne

Na podstawie art. 16 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych strażakowi ratownikowi OSP przysługuje świadczenie ratownicze (corocznie waloryzowane) z tytułu wysługi lat w OSP w wysokości 200 zł.

Prawo do tego świadczenia przysługuje strażakowi ratownikowi OSP, który czynnie uczestniczył jako członek OSP w działaniach ratowniczych lub akcjach ratowniczych (wymagany bezpośredni udział co najmniej raz w roku) - przez co najmniej przez 25 lat (w przypadku mężczyzn) oraz 20 lat (w przypadku kobiet). Przy naliczaniu okresu czynnego uczestnictwa w działaniach ratowniczych nie jest wymagane zachowanie ciągłości wysługi lat w OSP.

Świadczenie ratownicze przyznaje się na wniosek zainteresowanego złożony do komendanta powiatowego (miejskiego) PSP – tj. organu przyznającego, właściwego dla siedziby jednostki OSP, do której należy strażak ratownik OSP. Prawo do tego świadczenia przysługuje po osiągnięciu przez mężczyznę 65 roku życia, a przez kobietę 60 roku życia.

Świadczenie wypłaca Zakład Emerytalno-Rentowy MSWiA:
- wypłata następuje miesięcznie, do 15. dnia każdego miesiąca kalendarzowego, począwszy od miesiąca, w którym przyznano świadczenie ratownicze (art. 18 ust. 2 ustawy);
- zgodnie z art. 51. ust 1. ustawy, osobie, która złoży wniosek o przyznanie świadczenia ratowniczego w terminie 9 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, przyznaje się prawo do świadczenia ratowniczego od   miesiąca wejścia w życie ustawy, o ile w miesiącu tym spełniała wszystkie niezbędne warunki do nabycia prawa do świadczenia ratowniczego.

Wzór wniosku o przyznanie świadczenia określa rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych z dnia 2 lutego 2022 r. (Dz.U. 2022R poz. 316) wydane na podstawie art. 17 ust.11 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych.

Procedura ubiegania się o świadczenie ratownicze


1.    Pobierz i wydrukuj plik „Komplet dokumentów dot. ubiegania się o świadczenie ratownicze”. Plik znajduje się poniżej, a w wersji wydrukowanej w Urzędach Miast/Gmin i Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Myszkowie.

2.    Wypełnij wniosek o przyznanie świadczenia ratowniczego, podpisz go, a także klauzulę informacyjną.

3.    Znajdź 3 świadków, którzy potwierdzą Twój udział w działaniach ratowniczych przed 01.01.2022r. Pamiętaj, że jeden ze świadków musi być osobą pełniącą funkcje publiczne w poświadczanym okresie.

4.    Wypełnione i podpisane oświadczenia i klauzule informacyjne przekaż do Urzędu Miasta/Gminy do weryfikacji przez burmistrza/wójta.

5.    Komplet dokumentów dostarcz do Komendy Powiatowej PSP w Myszkowie.

6.    Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku otrzymasz decyzję o przyznaniu świadczenia ratowniczego.  

 

Dodatkowych informacji udzielają:

  • Samodzielne Stanowisko ds. Organizacyjno - Kadrowych - tel.: 34 313 15 41 wew. 116
  • Sekcja Operacyjno - Szkoleniowa - tel.: 34 313 15 41 wew. 167

Materiały

Wniosek - NOWY WZÓR (obowiązuje od 16.12.2022)
Wniosek​_-​_NOWY​_WZÓR.pdf 0.62MB
Oświadczenie świadka
oświadczenie​_świadka.pdf 0.48MB
Instrukcja pomocnicza dla członków OSP
instrukcja​_pomocnicza​_dla​_członków​_OSP.pdf 0.19MB
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wniosku o przyznanie świadczenia ratowniczego
D2022000257901.pdf 0.45MB
{"register":{"columns":[]}}