W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Świadczenie ratownicze dla strażaków ratowników OSP

Świadczenie ratownicze dla strażaków ratowników OSP

Na podstawie art. 16 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych strażakowi ratownikowi OSP przysługuje świadczenie ratownicze (corocznie waloryzowane) z tytułu wysługi lat w OSP w wysokości 200 zł.

Prawo do tego świadczenia przysługuje strażakowi ratownikowi OSP, który czynnie uczestniczył jako członek OSP w działaniach ratowniczych lub akcjach ratowniczych (wymagany bezpośredni udział co najmniej raz w roku) - przez co najmniej przez 25 lat (w przypadku mężczyzn) oraz 20 lat (w przypadku kobiet). Przy naliczaniu okresu czynnego uczestnictwa w działaniach ratowniczych nie jest wymagane zachowanie ciągłości wysługi lat w OSP.

Świadczenie ratownicze przyznaje się na wniosek zainteresowanego złożony do komendanta powiatowego (miejskiego) PSP – tj. organu przyznającego, właściwego dla siedziby jednostki OSP, do której należy strażak ratownik OSP. Prawo do tego świadczenia przysługuje po osiągnięciu przez mężczyznę 65 roku życia, a przez kobietę 60 roku życia.

Świadczenie wypłaca Zakład Emerytalno-Rentowy MSWiA:
- wypłata następuje miesięcznie, do 15. dnia każdego miesiąca kalendarzowego, począwszy od miesiąca, w którym przyznano świadczenie ratownicze (art. 18 ust. 2 ustawy);
- zgodnie z art. 51. ust 1. ustawy, osobie, która złoży wniosek o przyznanie świadczenia ratowniczego w terminie 9 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, przyznaje się prawo do świadczenia ratowniczego od   miesiąca wejścia w życie ustawy, o ile w miesiącu tym spełniała wszystkie niezbędne warunki do nabycia prawa do świadczenia ratowniczego.

W poszczególnych gminach zostali wyznaczeni koordynatorzy gminni pełniący funkcję informacyjno-komunikacyjną dla strażaków ratowników OSP ubiegających się o przyznanie świadczenia ratowniczego. Rolą koordynatorów jest udzielanie wsparcia strażakom ratownikom OSP w procesie ubiegania o świadczenie ratownicze. Osoby zainteresowane uzyskaniem świadczenia ratowniczego proszone są w pierwszym etapie o zwrócenie się do właściwego miejscu zamieszkania koordynatora gminnego. Poniżej dane kontaktowe do koordynatorów w gminach:

Gmina Młodzieszyn – Justyna Jackowska tel. (46) 864 17 63

Gmina Iłów – Marta Roga tel. (24) 267 52 91

Gmina Miasto SochaczewTomasz Stasiak (46) 862 27 30 wew. 415 

Gmina Sochaczew – Tomasz Stasiak tel. 734 120 978

Gmina Teresin – Dariusz Tartanus tel. 782 110 998

Gmina Brochów – w trakcie wyznaczania koordynatora

Gmina Nowa Sucha – Damian Zimochocki tel. 602 384 191

Gmina Rybno – w trakcie wyznaczania koordynatora

Koordynatorzy udzielą informacji w godzinach pracy poszczególnych urzędów gmin.

Materiały

Wniosek o przyznanie świadczenia ratowniczego dla strażaków ratowników OSP
1​_Wniosek.pdf 0.35MB
Oświadczenie świadka
2​_Oswiadczenia​_swiadka.pdf 0.11MB
Klauzula informacyjna RODO
3​_Klauzula​_RODO.pdf 0.14MB
Instrukcja pomocnicza dla członków OSP
4​_Instrukcja​_pomocnicza​_dla​_członków​_OSP.pdf 0.19MB
Ustawa z dnia 17 grudnia 2021r. o ochotniczych strażach pożarnych
5​_Ustawa​_OSP.pdf 0.29MB
Rozporządzenie MSWiA w sprawie wniosku o przyznanie świadczenia ratowniczego
6​_Rozporzadzenie​_MSWiA​_w​_sprawie​_wniosku​_o​_przyznanie​_swiadczenia​_ratowniczego.pdf 0.45MB
{"register":{"columns":[]}}