W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Odpowiedzi do formularza kontaktowego z dnia 23.11.2021

1. W marcu 2021r zakupiliśmy na potrzeby szkoły drukarkę 3d. Zakupu dokonano z paragrafu 4240. Proszę o informację, czy można zrefundować ten zakup z Programu Laboratorium przyszłości. Jeżeli tak, to w jaki sposób.  Szkoła Podstawowa Nr 10 z Oddziałami Integracyjnymi.

Nie można zrefundować środków, które zostały wydatne przed dniem przystąpienia do programu.

2. Jesteśmy organem prowadzącym i jako organ chciałabym zadać poniższe pytanie. Dyrektorzy szkół podali błędny adres mailowy organu prowadzącego. Czy muszą wypełnić i wysłać formularz ponownie, czy wystarczy, że my - jako OP - zbierzemy wysłane formularze z tym błędnym adresem i wyślemy do wojewody już z poprawionym?

W Państwa przypadku wystarczy, że Organ prowadzący zbierze wysłane formularze z tym błędnym adresem i wyśle go do wojewody już z poprawionym.

3. W dniu 3 listopada 2021 r. złożyłam wniosek  z ramienia organu prowadzącego, po wcześniejszym złożeniu wniosku przez szkołę) o udzielenie wsparcia finansowego w ramach programu "Laboratoria przyszłości" dla Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 201 w Łodzi przy ul. Aleksandrowskiej 159. W dniu dzisiejszym, tj. 23 listopada 2021 r. podczas weryfikacji statusów wniosków stwierdzam, że Szkoła Podstawowa Specjalna nr 201 nie widnieje w wykazie szkół w programie. Proszę o informację z czego to wynika? Czy szkoła/organ prowadzący powinny złożyć ponownie wniosek? Jakie działania należy podjąć, aby szkoła skorzystała z należnego jej dofinansowania?

Rejestr szkół, które biorą udział w programie ma charakter poglądowy i nie jest wiążący pod kątem weryfikacji czy dana placówka jest uprawniona do składania wniosków o objęcie finansowaniem oraz czy dana placówka i jej organ prowadzący przesłali już wnioski.. Wszelki rozbieżności pomiędzy poniższą listą a stanem faktycznym wynikają z faktu, iż część placówek w dniu pobierania zestawienia z Systemu Informacji Oświatowej nie miała pełnego zestawienia danych o szkole. Nie należy ponownie składać wniosku w tym przypadku. Proszę oczekiwać wpisania Państwa szkoły na listę rekomendacji wojewodów, na której to podstawie zostanie udzielone Państwo wsparcie.

4. Chciałabym się dowiedzieć dlaczego dwie z trzech szkół mają status "dofinansowanie zatwierdzone" a trzecia szkoła ma "-" ? Kiedy spodziewać się można przekazania środków na konto gminy, ponieważ bez tego nie możemy ogłosić przetargu - skarbnik gminy nie wyraża zgody.

Status ,,-’' oznacza to, że dla danej szkoły nie zostało jeszcze zatwierdzone wsparcie. Dany wojewoda nie umieścił szkoły w pierwszej transzy rekomendacji szkół do objęcia wsparciem. Prosimy oczekiwać na kolejne rekomendacje właściwego wojewody.


5. Co oznacza "-" przy statusie dofinansowania?

Status ,,-’'oznacza to, że dla danej szkoły nie zostało jeszcze zatwierdzone wsparcie. Dany wojewoda nie umieścił szkoły w pierwszej transzy rekomendacji szkół do objęcia wsparciem. Prosimy oczekiwać na kolejne rekomendacje właściwego wojewody.


6. W miesiącu październiku Szkoła Podstawowa w Jezioranach NR RSPO 64974 ( Warmińsko-Mazurskie) złożyła wniosek o udzielenie wsparcia w ramach programu " Laboratoria Przyszłości"  na stronie https://www.gov.pl/web/laboratoria szkoła ma status,  że wniosek jest złożony. Organ prowadzący tj. Gmina Jeziorany TERYT 2814063,  również złożyła wniosek w ramach ww. programu. Proszę o informację czy wnioski zostały złożone prawidłowo  i nie zawierają błędów oraz kiedy otrzymamy dofinansowanie?

Decyzje w sprawie przyznania środków są wydawane na bieżąco, a status zatwierdzenia danego wniosku można każdorazowo sprawdzić na stronie https://www.gov.pl/web/laboratoria/szkoly-w-programie Wczoraj zostały uruchomionem kolejne środki w wysokości 700 milionów dla szkół. Obsługa kancelaryjna nie wprowadza w obieg dokumentów poświadczających o przyznaniu dofinansowania ani statusu wniosku. O takie pismo należy wystosować prośbę do właściwego wojewody.


7. Pan Dzień dobry, Czy w ramach programu "Laboratoria Przyszłości" można zamówić pracownię językową w skład której wchodzą poniższe przedmioty: OPROGRAMOWANIE STERUJĄCE  OPROGRAMOWANIE MAGNETOFONU CYFROWEGO Z TRENEREM WYMOWY SŁUCHAWKI Z MIKROFONEM DYNAMICZNYM PULPIT UCZNIA - WERSJA NA 24 STANOWISKA - 12 SZT. UCHWYT NA SŁUCHAWKI GŁOŚNIK MONTOWANY W BLENDZIE BIURKA LEKTORSKIEGO KRZESŁA, BIURKA, STOŁY?

Nie można zamówić podanego zestawu, ponieważ większą jego częścią stanowią sprzętu nieklasyfikowane w Katalogu wyposażenia.

8. Reprezentuję podstawową szkołę publiczną z Gdyni, liczącą prawie 300 uczniów, ale prowadzoną przez organ niesamorządowy, w tym przypadku jest to zgromadzenie zakonne.  Jak wygląda proces składania wniosków w projekcie Laboratoria Przyszłości dla takich szkół, jakie są terminy i podstawowe pytanie, czy te szkoły również są objęte tym wsparciem?

Chcemy, aby wsparcie otrzymały wszystkie szkoły podstawowe, niezależnie od tego kto jest ich organem prowadzącym. Ze względów logistycznych, w pierwszej kolejności planujemy rozpocząć przyjmowanie wniosków od szkół samorządowych, podczas gdy pozostałe szkoły otrzymają wsparcie na początku 2022 r.

9. Czy zakładając subkonto na potrzeby Programu odsetki oraz prowizje bankowe mogą być pobierane z tego subkonta?

1. Tak.

10. Czy szkoła dokonująca zakupu drukarki 3d może nabyć ją z stawką 0% Vat na podstawie ustawy. W załączniku nr 8 wymieniono "drukarki" - czy są to również drukarki 3d? Jeśli tak, to czy dotyczy to tylko drukarki czy również oprogramowania i innych elementów jej wyposażenia?

W celu odpowiedzi o stawkę VAT, prosimy o podanie nazwy aktu prawnego na, który powołują się Państwo. W treści tego załącznika poruszany jest temat wyłącznie drukarek 3D. Można dokupić do niej oprogramowania oraz akcesoria niezbędne do użytku z drukarki.

11. Kiedy Gminy otrzymają umowy do podpisania i kiedy szkoły bedą mogły kupować sprzęt? Nasz status wniosku to złożony do wojewody  w terminie do 15.XI.2021r.

Na kolejnych etapach programu nie są podpisywane umowy pomiędzy Organizatorem programu, dysponentem środków: Wojewodą a JST czy szkołami. Na podstawie art. 65 ust. 5 pkt 4 ustawy, środki Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 mogą być przeznaczane także na zwrot wydatków poniesionych na realizację zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19. W związku z tym, organy prowadzące, które złożyły wnioski mogą już na tym etapie dokonywać wydatków na zakup sprzętu określonego w katalogu, o którym mowa w uchwale, które następnie zostaną zwrócone w wypadku, w którym zostałoby tym organom przyznane wsparcie finansowe. Samo złożenie wniosku nie jest jednak gwarancją otrzymania wsparcia finansowego, ponieważ może on zawierać błędy.

12. W związku z tym, że nasza gmina jako organ prowadzący cztery szkoły, do dzisiaj nie otrzymał środków na zakup sprzętu określonego w katalogu Laboratorium Przyszłości, zwracam się z pytaniem o celowość i sens wymogu programu dotyczącego konieczności wydatkowania 60 % środków jeszcze w tym roku. Czy będziecie Państwo zmieniać ten wymóg, który staje się niemożliwy do zrealizowania biorąc pod uwagę zbliżający się koniec roku i brak środków na koncie?

Wymóg 60% został wprowadzony w celu maksymalnie szybkiego zapewnienia uczniom możliwości korzystania z wyposażenia. Jeżeli z obiektywnych przyczyn, w szczególnych przypadkach, dany organ prowadzący nie byłby w stanie wydatkować takiej kwoty w roku 2021 powinien tego dokonać w możliwie najkrótszym terminie w roku następnym. Wyjaśnienia w przypadku wystąpienia takiej sytuacji, zgodnie z § 7 ust. 2 pkt 4 uchwały, organ prowadzący złoży wojewodzie w informacji o wykorzystaniu wsparcia w 2021 roku. www.gov.pl/laboratoria Możliwe jest w związku z tym przykładowo uwzględnienie niezrealizowanych planowanych wydatków w ramach „Laboratoriów Przyszłości” w wydatkach niewygasających (jeżeli spełnione są odpowiednie przesłanki określone w art. 263 ustawy o finansach publicznych), lub uwzględnienie niewydatkowanych środków w 2021 r. w projekcie budżetu na rok 2022, w adekwatnej kwocie.

13. Zwracam się do Państwa z prośbą o udzielenie jasnej informacji dotyczącej przeprowadzenia przetargu podczas zakupów wyposażenia do LABORATORIÓW PRZYSZŁOŚCI. Jesteśmy szkołą w której uczy się ponad 900set uczniów, a co za tym idzie otrzymamy kwotę bliską 300 tys złotych. I stąd pytanie: czy podczas zakupów traktujemy je jako całość zadania i musimy przeprowadzić procedurę przetargową, czy też robiąc zakupy oddzielnie np. na AGD, meble, art. dydaktyczne i nie przekraczając kwoty 130 tys zł na poszczególne działy nie musimy przygotowywać przetargu? Z góry będę wdzięczna za pisemną odpowiedź.

Zakupy muszą być dokonywane zgodnie z obowiązującym prawem. Nie zostało przewidziane specjalne wyłączenie zakupów w ramach Laboratoriów Przyszłości ze stosowania ustawy Prawo Zamówień Publicznych, w tym procedury przetargowej. Niedopuszczalne jest dokonywanie podziału zamówienia z intencją, aby na skutek ustalenia wartości dla każdego odrębnego zamówienia lub jego części doszło do wyłączenia stosowania przepisów ustawy odnoszących się do zamówień o wartości powyżej określonego progu, czy też do nieuprawnionego zastosowania przepisów odnoszących się do zamówień o wartości poniżej określonego progu.

14. Czy jest możliwość uzyskania od Państwa informacji czy Gmina Lubrza woj. opolskie zakwalifikowała się do uzyskania wsparcia.

Obsługa kancelaryjna nie wprowadza w obieg dokumentów poświadczających o przyznaniu dofinansowania ani statusu wniosku. O takie pismo należy wystosować prośbę do właściwego wojewody.

15. Publicznej Szkoły Podstawowej w Blinowie (województwo lubelskie, powiat kraśnicki, gmina Szastarka), nie pojawia się w wykazie szkół jako wnioski niezłożone jak i złożone. Mamy jeszcze dwie szkoły które zostały już zatwierdzone do dofinansowania przez Wojewodę a wnioski na wszystkie trzy szkoły zostały wysłane w tym samym dniu.  Nie wiemy co mamy z tym zrobić jeszcze raz prosić dyrektora o przesłanie formularza i gmina ma również przesłać?

Rejestr szkół, które biorą udział w programie ma charakter poglądowy i nie jest wiążący pod kątem weryfikacji czy dana placówka jest uprawniona do składania wniosków o objęcie finansowaniem oraz czy dana placówka i jej organ prowadzący przesłali już wnioski.. Wszelki rozbieżności pomiędzy poniższą listą a stanem faktycznym wynikają z faktu, iż część placówek w dniu pobierania zestawienia z Systemu Informacji Oświatowej nie miała pełnego zestawienia danych o szkole. Nie należy ponownie składać wniosku w tym przypadku. Proszę oczekiwać wpisania Państwa szkoły na listę rekomendacji wojewodów, na której to podstawie zostanie udzielone Państwo wsparcie.

16. W wyposażeniu stanowisk do pracy są zamieszczone stoliki meblowe. Czyj można zakwalifikować do nich stoliki uczniowskie do sal lekcyjnych w szkole?

Nie.

17. W związku z ogłoszonym przez państwa programem Laboratoria przyszłości zwracam się z pytaniem czy jest przewidziane ustawowe zwolnienie ze stosowania przepisów ustawy PZP w przypadku gdy przewidywana kwota zamówienia przez szkołę przekracza 130 000 zł?

Zakupy muszą być dokonywane zgodnie z obowiązującym prawem. Nie zostało przewidziane specjalne wyłączenie zakupów w ramach Laboratoriów Przyszłości ze stosowania ustawy Prawo Zamówień Publicznych, w tym procedury przetargowej. Niedopuszczalne jest dokonywanie podziału zamówienia z intencją, aby na skutek ustalenia wartości dla każdego odrębnego zamówienia lub jego części doszło do wyłączenia stosowania przepisów ustawy odnoszących się do zamówień o wartości powyżej określonego progu, czy też do nieuprawnionego zastosowania przepisów odnoszących się do zamówień o wartości poniżej określonego progu.

18. Dzień dobry, wnioski składaliśmy do Wojewody Małopolskiego 20 i 21 października, wnioski mają status złożony. Kiedy możemy się spodziewać środków z programu? Mamy obawy że nie zdołamy wydatkować 60% środków jeszcze w tym roku.

Decyzje w sprawie przyznania środków są wydawane na bieżąco, a status zatwierdzenia danego wniosku można każdorazowo sprawdzić na stronie https://www.gov.pl/web/laboratoria/szkoly-w-programie Wczoraj zostały uruchomionem kolejne środki w wysokości 700 milionów dla szkół. Wymóg 60% został wprowadzony w celu maksymalnie szybkiego zapewnienia uczniom możliwości korzystania z wyposażenia. Jeżeli z obiektywnych przyczyn, w szczególnych przypadkach, dany organ prowadzący nie byłby w stanie wydatkować takiej kwoty w roku 2021 powinien tego dokonać w możliwie najkrótszym terminie w roku następnym. Wyjaśnienia w przypadku wystąpienia takiej sytuacji, zgodnie z § 7 ust. 2 pkt 4 uchwały, organ prowadzący złoży wojewodzie w informacji o wykorzystaniu wsparcia w 2021 roku. www.gov.pl/laboratoria Możliwe jest w związku z tym przykładowo uwzględnienie niezrealizowanych planowanych wydatków w ramach „Laboratoriów Przyszłości” w wydatkach niewygasających (jeżeli spełnione są odpowiednie przesłanki określone w art. 263 ustawy o finansach publicznych), lub uwzględnienie niewydatkowanych środków w 2021 r. w projekcie budżetu na rok 2022, w adekwatnej kwocie.

19. Pytanie moje dotyczy zgłoszonych szkół do Programu. Na Waszej stronie w zestawieniu szkół brak jest jednej szkoły z ternu Gminy Płoskinia. Szkoła Podstawowa w Chruścielu - wniosek został złożony przez szkołę oraz przez Gminę, a w wykazie nie widniej w/w szkoła.

Rejestr szkół, które biorą udział w programie ma charakter poglądowy i nie jest wiążący pod kątem weryfikacji czy dana placówka jest uprawniona do składania wniosków o objęcie finansowaniem oraz czy dana placówka i jej organ prowadzący przesłali już wnioski.. Wszelki rozbieżności pomiędzy poniższą listą a stanem faktycznym wynikają z faktu, iż część placówek w dniu pobierania zestawienia z Systemu Informacji Oświatowej nie miała pełnego zestawienia danych o szkole. Nie należy ponownie składać wniosku w tym przypadku. Proszę oczekiwać wpisania Państwa szkoły na listę rekomendacji wojewodów, na której to podstawie zostanie udzielone Państwo wsparcie.

20. Chciałam się zapytać: - w jaki sposób powinny być opisane faktury za zakup w ramach Programu Laboratoria Przyszłości (jakie dokładnie powinny być zawarte informacje); - proszę o wskazanie strony internetowej za pośrednictwem, której organ prowadzący przekaże informację o wykorzystaniu wsparcia; - na jakiej stronie internetowej będzie określony harmonogram dotyczący udzielenie informacji o wykorzystaniu w/w wsparcia.

1. Zgodnie z treścią Rozporządzenia Ministra Finansów faktura VAT powinna zawierać m.in.: datę wystawienia i numer, który go identyfikuje, imiona i nazwiska lub nazwy sprzedawcy i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy i numery NIP (jeśli nabywca jest osobą prywatną, NIP nie jest potrzebny), datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury, nazwę (rodzaj) towaru lub usługi, miarę i ilość dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług, cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto), wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto), stawkę podatku VAT, sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na poszczególne stawki VAT, kwotę należności ogółem 2. Nie istnieje strona internetowa, na której JST miałby raportować wydatkowane wsparcie. 3. Nie istnieje dedykowana strona, określająca harmonogram dotyczący udzielenie informacji o wykorzystaniu w/w wsparcia. O udzielenie informacji nt. Programu można zwrócić każdorazowo za pośrednictwem numeru telefonu lub formularzu kontaktowego. Link do formularza oraz numer infolinii znajduje się w stopce tej wiadomości e-mail, którą otrzymali Państwo.

21. Czy istnieje obowiązek łącznego szacowania całego asortymentu w ramach laboratoriów przyszłości. Czy poszczególne grupy mogą być potraktowane jako odrębne przedmioty zamówienia ? Zgodnie z art. 30 ust 2 wartością zamówienia jest łączna wartość podobnych dostaw, czy w przypadku sprzętu i pomocy dydaktycznych w ramach dofinansowania, wskazane wyposażenie obowiązkowe należy traktować jako jedno zamówienie, czy poszczególne rodzaje pomocy możemy potraktować jako oddzielne zamówienia i szacować oddzielnie, zgodnie z zasadami szacowania przedmiotu zamówienia wskazanego w art 28 i dalszych  ustawy PZP, np. osobno szacujemy sprzęt elektroniczny - drukarka 3d, osobno stoły warsztatowe,  osobno sprzęt AGD i inne.

Zakupy muszą być dokonywane zgodnie z obowiązującym prawem. Nie zostało przewidziane specjalne wyłączenie zakupów w ramach Laboratoriów Przyszłości ze stosowania ustawy Prawo Zamówień Publicznych, w tym procedury przetargowej. Niedopuszczalne jest dokonywanie podziału zamówienia z intencją, aby na skutek ustalenia wartości dla każdego odrębnego zamówienia lub jego części doszło do wyłączenia stosowania przepisów ustawy odnoszących się do zamówień o wartości powyżej określonego progu, czy też do nieuprawnionego zastosowania przepisów odnoszących się do zamówień o wartości poniżej określonego progu.

22. W ramach wyposażenia dodatkowego z kategorii pracownia kulinarna AGD, jako szkoła specjalna dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie i ruchowo, że względu na specyfikę pracy i potrzeb naszej placówki  wnioskujemy o zakup następującego sprzętu:  Thermomix, wyciskarka wolnoobrotowa. Dzięki wielofunkcyjności, łatwości w obsłudze i wielu możliwości przyrządzania potraw w różnych trybach pracy w/w robotów nasi uczniowie poczują się jak prawdziwi kucharze. Oba urządzenia są bezpieczne i bardzo intuicyjne dla naszych uczniów. Praca z użyciem sprzętów pozwoli lepiej zaplanować posiłki, stworzyć listę zakupów a potem uczyć się gotować w ramach zajęć  z gospodarstwa domowego i funkcjonowania osobistego i społecznego. Stad też zwracamy się do Państwa z prośbą o wyrażenie zgody na zakup Termomix i wyciskarki wolnoobrotowej.

Nie jest możliwy zakup Thermomixa i wyciskarki wolnoobrotowej ze względu na niekwalifikowalność tych sprzętów. Uwagi co do treści Katalogu wyposażenia można było zgłaszać przez 30 dni, do dnia 30 września 2021 roku. Nie wyrażamy zgód co do zakupów spoza katalogu.

23. 1. Czy zakup sprzętu musi być dokonany z proponowanych zestawów firm, jakie są oferowane na stornie https://www.laboratoriaprzyszlosci.edu.pl/ ? 2. Czy można dokonywać zakupu na pojedyncze elementy tzn. jedna faktura na jeden sprzęt? 3. Czy z puli obowiązkowe zakupu można zakupić więcej niż jeden element danej kategorii?

1. Nie musi. Ta strona nie jest partnerem programu. Szkoły i Organy prowadzące mogą swobodnie dokonywać wyboru dostawcy. Nie ma w tym zakresie ograniczeń narzuconych przez program. 2. Tak. 3. Tak.

24. Tworzę kosztorys sali do robótek ręcznych. Mam pytanie dotyczące wyposażenia - czy hafciarka cyfrowa z akcesoriami musi być uwzględniona w kosztorysie? Czy wystarczy zakup maszyny do szycia? Czy w tej sali mogą być również tempery i przyrządy do pracy z farbami?

Nie ma obowiązku zakupu hafciarki, jeśli potrzebują Państw sprzętu do szycia to wystarczy zakup maszyny do szycia. Sprzęty z katalogu wyposażenia dodatkowego mogą być dokonywane z pełną swobodą i nie ma potrzeby kupowania wszystkich elementów z ich kategorii. Tak w sali mogą występować inne sprzęty z wyposażenia szkoły, również te, które nie są związane z treścią Laboratoriów Przyszłości.

25. Czy w ramach Laboratoriów Przyszłości szkoła może zakupić pracownię językową : kompletując jej wyposażenie z działu : wyposażenie stanowisk ( meble) i audio-video pozostałe wyposażenie?

Tak, o ile będą zgodne ze specyfikacją Katalogu wyposażenia.

26. Jak organ prowadzący zostanie poinformowany, że uzyskał dofinansowanie dla danej szkoły?

Informacja ta, znajduje się w rubryce ,,Status dofinansowania” na stronie https://www.gov.pl/web/laboratoria/szkoly-w-programie.

27. Przy zakupie Gogli VR niezbędny jest zakup licencji na oprogramowanie niezbędne do korzystania z okularów . Czy taka pozycja jak licencja może występować jako pozycja dodatkowa do okularów VR?

Tak.

28. Czy w ramach zakupu drukarki 3D można dokonać zakupu drukarki 3D wraz z ekranem dotykowym typu ALL i ONE/monitor interaktywny (monitor interaktywny/dotykowy 65 cali, wbudowany komputer OPS z Windows 10 PRO, oprogramowanie do obsługi drukarki 3D i tworzenia modeli 3D)?

Tak.

29. Mam pytanie w imieniu polskiej marki Łucznik. W ostatnich tygodniach zgłosiło się do nas kilka osób reprezentujących różne szkoły z zapytaniem o maszyny i akcesoria, które chcieliby u nas kupić w ramach ministerialnego programu Laboratoria Przyszłości. Pomyśleliśmy zatem, że warto by stworzyć na naszej stronie dedykowaną zakładkę, w której umieścilibyśmy wszystkie sprzęty, które „łapią się” do kategorii wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży. Zgłębiając temat znaleźliśmy kilka stron różnych firm oferujących takie produkty, które stworzyły dedykowane zakładki i posługują się w nich layoutem akcji, jej logo oraz logotypem Ministerstwa Edukacji i Nauki. Bylibyśmy wdzięczni, gdyby wyrazili Państwo zgodę na wykorzystanie Państwa materiałów, nazwy programu oraz logotypów (akcji i – jeśli to możliwe – Ministerstwa) przy tworzeniu naszej zakładki poświęconej temu programowi i materiałów promocyjnych (postów, slidera na naszej stronie www. galerialucznik, GoogleAds i FacebookAds, YouTube).

Uprzejmie informujemy, że identyfikacja wizualna Laboratoriów Przyszłości nie może być w żaden sposób wykorzystywana do celów reklamowych. Państwa prośba nie została zaakceptowana.

30. chciałbym poprosić o doprecyzowanie wymagania autoryzowanego serwisu na terenie Polski, SLA do 3 tygodni, serwisu i wsparcia technicznego - serwis obowiązkowo na terenie RP oraz wsparcia technicznego w języku polskim. Czy wymagania dotyczą wszystkich produktów o wartości powyżej 500 zł czy tylko drukarek 3D? Czy wszystkie wymagania musi spełniać bezpośrednio sprzedawca? Czy jest możliwość zakupu np. drukarki 3D od sprzedawcy który nie jest jednocześnie autoryzowanym serwisem? Czy sprzedawca musi zapewnić taki serwis a także zgodność z pozostałymi wymaganiami?  

Wymagania dotyczą wszystkich produktów o wartości >500 złotych. Można zakupić sprzęty od sprzedawcy, który nie jest jednocześnie autoryzowanym serwisem, jednak musi on zapewnić taki serwis a także zgodność z pozostałymi wymaganiami.

31. Czy mała szkoła podstawowa o strukturze organizacyjnej kl.I-III musi od 1 września 2022 r. być wyposażona w pakiet podstawowy?

Tak.

32. Proszę o informację czy będzie wydłużony terminu realizacji zakupów w ramach  programu Laboratoria Przyszłości. 

Wymóg 60% został wprowadzony w celu maksymalnie szybkiego zapewnienia uczniom możliwości korzystania z wyposażenia. Jeżeli z obiektywnych przyczyn, w szczególnych przypadkach, dany organ prowadzący nie byłby w stanie wydatkować takiej kwoty w roku 2021 powinien tego dokonać w możliwie najkrótszym terminie w roku następnym. Wyjaśnienia w przypadku wystąpienia takiej sytuacji, zgodnie z § 7 ust. 2 pkt 4 uchwały, organ prowadzący złoży wojewodzie w informacji o wykorzystaniu wsparcia w 2021 roku. www.gov.pl/laboratoria Możliwe jest w związku z tym przykładowo uwzględnienie niezrealizowanych planowanych wydatków w ramach „Laboratoriów Przyszłości” w wydatkach niewygasających (jeżeli spełnione są odpowiednie przesłanki określone w art. 263 ustawy o finansach publicznych), lub uwzględnienie niewydatkowanych środków w 2021 r. w projekcie budżetu na rok 2022, w adekwatnej kwocie.

33. 1. W dziale "pomocy projektowych" - czy w ramach pozycji "Zestaw konstrukcyjny z różnych dziedzin z akcesoriami"  można zakupić zestaw odczynników chemicznych? Byłyby one bardzo przydatne podczas wykonywania eksperymentów przez uczniów podczas lekcji chemii oraz zajęć dodatkowych z tego przedmiotu. Albo czy można w tej pozycji zakupić ewentualnie zestaw szkła i sprzętu laboratoryjnego typu statywy, łap i odczynników? (oczywiście z tym samym przeznaczeniem, czyli do eksperymentów uczniowskich) 2. Czy jest możliwość zakupu artykułów "z wolnej ręki", w przypadku gdy kwota do pełnego wydatkowania jest niewielka np. 200-300 zł? (Chodzi mi tutaj o sytuację, gdy chcemy zrobić zakup na fakturę dla np. zestawu igieł do szycia, tekstylia itp). Mówimy tutaj o sytuacji, gdy ustawa Pzp zostanie wyczerpana, a w wyniku przeprowadzonych postępowań przetargowych pojawią się oszczędności. 3. Czy w ramach pozycji 26 - materiały eksploatacyjne do wymienionych w katalogu urządzeń (dział "części zamienne oraz wyposażenie drobne i materiały eksploatacyjne") można zakupić materiały do sprzętu, który już szkoła posiada. Np. Koszulki do laminatora (pozycja "laminator" jest katalogu). Czy zakup tych koszulek jest możliwy tylko, gdy szkoła zakupi z programu 1 szt. laminatora?

1. Zestaw odczynników chemicznych i podane elementy przez Państwa nie mogą być zakupione w ramach pozycji ,,Zestaw konstrukcyjny z różnych dziedzin” lub innych rubryk. Przykładem zestawu konstrukcyjnego z chemii stanowi np. https://sklep.nowaszkola.com/zestaw-konstrukcyjny-atomu-1.html 

2. Nie ma takiej możliwości, postępowanie przetargowe musi wypełniać całość przyznanej kwoty. 

3. Tak, mogą Państwo zakupić materiały eksploatacyjne do posiadach już  przed startem programu urządzeń, które znajdują się w katalogu wyposażenia.

34. Proszę o informację czy istnieje możliwość poprawy złożonego wniosku w ramach programu ?

Jeżeli okaże się, że w formularzu wniosku zawarte zostały błędne dane, należy ponownie wypełnić wniosek oraz poinformować organ prowadzący, że taka zmiana miała miejsce. Organ prowadzący powinien zostać poinformowany ze strony szkoły, że dostanie od niej dwa wnioski: jeden błędny i drugi poprawny.

35. 12 października wysyłałam do Państwa wniosek w związku z programem "Laboratoria przyszłości ", mam wypełniony wniosek wydrukowany , natomiast w organie prowadzącym powiedzieli mi , że nie mają od Państwa potwierdzenia . Nr RSPO szkoły to 46580 , Szkoła Podstawowa Drawiny, Drawiny 62 , 66-530 Drezdenko , powiat strzelecko- drezdenecki. Nie wiem co mam dalej robić , czy możecie sprawdzić czy mój wniosek do Was dotarł , czy możecie sprawdzić czy zostało wysłane potwierdzenie , czy mam jeszcze raz złożyć wniosek?

Na żadnym etapie nie zostaje przesłane potwierdzenie dla organów prowadzących. Nie ma potrzeby składania wniosku ponownie przez szkoły. Ponadto, obsługa kancelaryjna nie prowadzi rejestru wniosków poszczególnych szkół. Jeśli chcą Państwo dowiedzieć się o statusie wniosku, należy zadać pytanie o status wniosku do właściwego wojewody.

36.Kiedy szkoły dostaną umowy i jaką drogą na wnioski, które złożyły w październiku i mają aktualnie status "Dofinansowanie zatwierdzone"?

W trakcie trwania programu nie są podpisywane umowy pomiędzy Organizatorem a szkołami.

37. Moja szkoła otrzymała dofinansowanie w wysokości 82 200 zł. Chcemy zakupić: wyposażenie pracowni technicznej, roboty do robotyki, doposażenie kuchni (lodówka, sprzęt AGD) i inne pomoce zawarte w wytycznych MEN. Czy przy zakupie w/w pomocy możemy zastosować Prawo Zamówień  Publicznych w formie zapytania ofertowego o poszczególne grupy pomocy dydaktycznych lub rozeznania rynku?. Otrzymaliśmy katalogi z kilku firm, jednak na rynku dostępne są dużo tańsze artykuły, które chcemy zakupić. Stosując więc zasadę, że wydatki powinny być ponoszone w sposób oszczędny i celowy, z uwzględnieniem zasady osiągania najlepszych efektów w ramach posiadanych środków, uważamy, że możemy szukać poszczególne elementy wyposażenia i pomocy dydaktycznych na wolnym rynku.

Zakupy muszą być dokonywane zgodnie z obowiązującym prawem. Nie zostało przewidziane specjalne wyłączenie zakupów w ramach Laboratoriów Przyszłości ze stosowania ustawy Prawo Zamówień Publicznych, w tym procedury przetargowej. Niedopuszczalne jest dokonywanie podziału zamówienia z intencją, aby na skutek ustalenia wartości dla każdego odrębnego zamówienia lub jego części doszło do wyłączenia stosowania przepisów ustawy odnoszących się do zamówień o wartości powyżej określonego progu, czy też do nieuprawnionego zastosowania przepisów odnoszących się do zamówień o wartości poniżej określonego progu.

38. W jaki sposób gmina zostanie powiadomiona, że otrzymała środki i kiedy to nastąpi?

Informacja ta, znajduje się w rubryce ,,Status dofinansowania” na stronie https://www.gov.pl/web/laboratoria/szkoly-w-programie Środki przelewane są chronologicznie, zgodnie z dniem zatwierdzenia wniosku przez Wojewodów. 

39. Czy w ramach wyposażenia stanowisk można zakupić meble kuchenne pod kuchenkę, czy zlew (lub wyspy kuchennej) w ramach utworzenia pracowni kuchennej dla dzieci w celu przygotowania ich do życia?

Uprzejmie informujemy, że nie ma takiej możliwości.

40. proszę o informację co zrobić w sytuacji, gdyż nie możemy znaleźć firmy, która by dostarczyła sprzęt ,,Laboratorium przyszłości" w terminie do 31 grudnia z możliwością opłacenia faktury, a obowiązkiem wydatkowania w tym roku 60% otrzymanego wsparcia?? Jaki zapis zawrzeć w umowie? Wprowadzać fakturę zaliczkową? 

Wymóg 60% został wprowadzony w celu maksymalnie szybkiego zapewnienia uczniom możliwości korzystania z wyposażenia. Jeżeli z obiektywnych przyczyn, w szczególnych przypadkach, dany organ prowadzący nie byłby w stanie wydatkować takiej kwoty w roku 2021 powinien tego dokonać w możliwie najkrótszym terminie w roku następnym. Wyjaśnienia w przypadku wystąpienia takiej sytuacji, zgodnie z § 7 ust. 2 pkt 4 uchwały, organ prowadzący złoży wojewodzie w informacji o wykorzystaniu wsparcia w 2021 roku. www.gov.pl/laboratoria Możliwe jest w związku z tym przykładowo uwzględnienie niezrealizowanych planowanych wydatków w ramach „Laboratoriów Przyszłości” w wydatkach niewygasających (jeżeli spełnione są odpowiednie przesłanki określone w art. 263 ustawy o finansach publicznych), lub uwzględnienie niewydatkowanych środków w 2021 r. w projekcie budżetu na rok 2022, w adekwatnej kwocie.

41. Czy wniosek naszej szkoły został rozpatrzony pozytywnie. Jeśli tak, to w jakim terminie pojawią się pieniądze na koncie technicznym? Zapytanie dotyczy: Szkoły Podstawowej w Dobrej im. Polskich Olimpijczyków Numer Szkoły w Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych 11969

Informacja ta, znajduje się w rubryce ,,Status dofinansowania” na stronie https://www.gov.pl/web/laboratoria/szkoly-w-programie Środki przelewane są chronologicznie, zgodnie z dniem zatwierdzenia wniosku przez Wojewodów. 

42. Czy można ponownie wygenerować / wydrukować z systemu złożony wniosek?

Nie ma obecnie takiej możliwości. W przypadku chęci posiadania takiego dokumentu, prosimy kontaktować się z Wojewodą z prośbą o przesłanie kopii wniosku.

43. Dyrektor SP 4 w Sulejówku złożył wniosek o udziel. wsparcia finans. w dn. 15.10.2021. Do dnia dzisiejszego nie wpłynął do organu prowadzącego szkołę - e-mail, który organ po weryfikacji danych ma złożyć dalej do Wojewody. Natomiast na stronie programu laboratoriaprzyszlosci.gov.pl w zestawieniu szkół - wniosek tej szkoły figuruje jako złożony. Czy wniosek został złożony prawidłowo?

Zalecamy wystosować prośbę do Organu prowadzącego, aby ten sprawdził, czy wiadomość dot. Programu nie znajduje się w folderze ,,Spam”, ,,Inne” oraz ,,Oferty”. W przypadku dalszego niewykrycia przez ten e-mail wniosku, rekomendujemy wysłanie nowego wniosku przez szkoły na alternatywny e-mail organu prowadzącego, np. E-mail służbowy pracownika Organu prowadzącego.

44. W złożonym wniosku w punkcie 17 nie uwzględniliśmy zakupu materiałów AGD i BHP. Czy możemy dokonać zakupu w tych kategoriach wyposażenia?

Tak. Punkt 17 wniosku miał jedynie charakter podglądowy.

45. Jako producent i sprzedawca sprzętu AGD, który idealnie wpasuje się w potrzeby programu „Laboratoria przyszłości", chcielibyśmy zaoferować nasze produkty szkołom biorącym udział w ww. programie. W związku z powyższym chciałbym prosić o zgodę na wykorzystanie logo i nazwy programu „Laboratoria przyszłości” oraz logotypu MEN w materiałach reklamowych. Ww. materiały będą użyte przez nasz sklep firmowy www.galerialucznik.pl do zaprezentowania oferty szkołom i osobom decyzyjnym.

Uprzejmie informujemy, że identyfikacja wizualna Laboratoriów Przyszłości nie może być w żaden sposób wykorzystywana do celów reklamowych. Państwa prośba nie została zaakceptowana.

46. 1) Co oznacza SLA do 3 tygodni 2) jak sprawdzić czy urządzenie jest dopuszczone do użytku na potrzeby placówek oświatowych. 3) Czy jest możliwy zakup takiego samego sprzętu, który jest oferowany przez firmy ogłaszające się w sieci i zawierające bardzo dużą marżę (cena nawet 40% większa w porównaniu do ceny w dużych marketach ze sprzętem elektronicznym) w dużych sklepach elektronicznych. Skoro to ten sam sprzęt, to powinien spełniać te same wymagania. Nie wiem tylko jak jest w tym przypadku z SLA do trzech tygodni (pyt. 1) i dopuszczeniem do użytku na potrzeby placówek oświatowych (pyt. 2).

1. SLA to umowa świadczenia usług, których celem jest zapewnienie ciągłości istotnych procesów biznesowych. Procesy te najczęściej realizowane są poprzez infrastrukturę informatyczną, w której skład wchodzą aplikacje oraz urządzenia. Usługi wynikające z podpisanej umowy SLA to między innymi: Zapewnienie możliwości zgłaszania incydentów (w tym błędów) poprzez system rejestracji zgłoszeń, Gwarancja dostępności specjalistów gotowych i będących w stanie rozwiązać zgłoszone incydenty w określonym czasie, Zapewnienie dostępności telefonicznej wsparcia technicznego (hotline) dla aplikacji, udzielanie konsultacji z zakresu eksploatacji systemu, Monitorowanie systemu (mierzenie dostępności oraz wydajności, umożliwia to wykrywanie spadków wydajności zanim odczuje to użytkownik). 

2.Poprzez porównanie specyfikacji danego sprzętu z katalogiem wyposażenia Laboratoriów Przyszłości. 

3.Tak, możliwy jest zakup sprzętu z dużych elektronicznych marketów, o ile spełniają warunki specyfikacji Katalogu wyposażenia.

47. Jesteśmy Prywatną Szkołą Podstawową i chcielibyśmy się dowiedzieć czy już możemy składać formularz aplikacyjny do programu Laboratoria Przyszłości do Wojewody? Jeżeli nie to czy będzie odrębna informacja na stronie Ministerstwa o konkretnej dacie rozpoczęcia składania wniosków?

Chcemy, aby wsparcie otrzymały wszystkie szkoły podstawowe, niezależnie od tego kto jest ich organem prowadzącym. Ze względów logistycznych, w pierwszej kolejności planujemy rozpocząć przyjmowanie wniosków od szkół samorządowych, podczas gdy pozostałe szkoły będą mogły aplikować na początku 2022 r. Na stronie Ministerstwa na pewno pojawi się informacja o starcie naboru dla szkół prywatnych.

48. Kiedy będzie informacja o otrzymaniu dofinansowania i kiedy można spodziewać się środków na koncie gminy? Czy szkoły w ramach posiadanych środków mogą dokonywać zakupów jeszcze przed otrzymanym dofinansowaniem? Czy te wydatki będą uznane za kwalifikowalne?

Informacja ta, znajduje się w rubryce ,,Status dofinansowania” na stronie https://www.gov.pl/web/laboratoria/szkoly-w-programie Środki przelewane są chronologicznie, zgodnie z dniem zatwierdzenia wniosku przez Wojewodów. Na podstawie art. 65 ust. 5 pkt 4 ustawy, środki Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 mogą być przeznaczane także na zwrot wydatków poniesionych na realizację zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19. W związku z tym, organy prowadzące, które złożyły wnioski mogą już na tym etapie dokonywać wydatków na zakup sprzętu określonego w katalogu, o którym mowa w uchwale, które następnie zostaną zwrócone w wypadku, w którym zostałoby tym organom przyznane wsparcie finansowe. Samo złożenie wniosku nie jest jednak gwarancją otrzymania wsparcia finansowego, ponieważ może on zawierać błędy.

49. Jeśli gmina przeprowadzi postępowanie na wybór wykonawców, podpisze umowę z wykonawcą, wykonawca wystawi fakturę na Gminę, to czy możemy opłacić faktury z dedykowanego konta bankowego dla zadania LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI, z pominięciem kont bankowych szkół?

Tak. 

{"register":{"columns":[]}}