W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

"EKO dźwięki” - utworzenie ekologicznej pracowni fizyczno-chemicznej w OSM I i II stopnia im. H. Wieniawskiego w Łodzi dla szkoły podstawowej i liceum

Nazwa Zadania: ”EKO dźwięki” - utworzenie ekologicznej pracowni fizyczno-chemicznej
w OSM I i II stopnia im. H. Wieniawskiego w Łodzi dla szkoły podstawowej i liceum

Wartość ogólna zadania: 33 385,00 zł
Wartość dofinansowania: 30 885,00 zł. (Środki Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej w Łodzi - w formie przekazania środków na realizację zadania)

Opis zakresu projektu

1. Zakup pomocy dydaktycznych (modele treningowe i demonstracyjne, odczynniki i wskaźniki chemiczne, akcesoria badawcze, atlasy multimedialne, mierniki).

Nasz projekt obejmuje zaplanowanie i utworzenie szkolnej pracowni fizyczno-chemicznej realizującej zagadnienia z edukacji ekologicznej i podstawy programowej przez wyposażenie jej w nowocześniejszy sprzęt audiowizualny oraz różnorodne środki dydaktyczne. Pozwoli to na zastosowanie aktywizujących metod pracy z uczniami, poszerzenie treści podstawy programowej dzięki wykorzystaniu nowych zasobów pracowni.

Zagospodarowanie pracowni fizyczno - chemicznej obejmie głównie:

  • szeroką ofertę pomocy dydaktycznych w skład której wchodzi między innymi szkolny sprzęt laboratoryjny, odczynniki, urządzenia pomiarowe różnych wielkości fizycznych i chemicznych oraz modele edukacyjne do pracowni biologicznej, chemicznej czy fizycznej
  • zakup - Modułowych Pracownii Przyrodniczych (MPP) -  pomoc dydaktyczna z materiałami merytorycznymi dla nauczyciela oraz zestawem akcesoriów laboratoryjnych umożliwiających przeprowadzenie doświadczeń z tematyki woda i powietrze czy energia;
  • spojrzenie na energię z perspektywy różnych przedmiotów szkolnych (fizyki, chemii, biologii, geografii, przyrody) ułatwia zrozumienie związków istniejących między kwestiami i zjawiskami
    z pozoru tak odmiennymi jak: odżywianie roślin, kaloryczność pokarmów, światło pochodzące
    z latarki, prąd elektryczny;

Głównym miejscem do przeprowadzenia doświadczeń i obserwacji stanie się sala 109, w której dzięki nowemu wyposażeniu w pomoce dydaktyczne będzie można organizować zajęcia w grupach lub indywidualnie, co zwiększy atrakcyjność lekcji.  Duża baza pomocy dydaktycznych pomoże nie tylko dostosować się do różnorodnych stylów uczenia się uczniów, takich jak wizualny, słuchowy czy kinestetyczny, ale również pomoże zrozumieć trudne tematy czy zwiększyć zaangażowanie uczniów
w proces uczenia się. Dzięki temu każdy uczeń znajdzie narzędzia, które odpowiadają jego preferencjom i potrzebom.

Zakup pomocy dydaktycznych znacząco wpłynie na proces nauki na wielu różnych poziomach:

  • wizualizacja i konkretyzacja,
  • zwiększenie zaangażowania,
  • wsparcie różnorodnych stylów uczenia się,
  • ułatwienie zrozumienia trudnych tematów,
  • integracja wielu zasobów,
  • wspieranie aktywnego uczenia się.

2. Zakup materiałów służących do ekspozycji (antyramy, tablice magnetyczno - korkowe, wieszak na plansze, blaty laboratoryjne, fototapeta, kwietnik):

Bardzo duże znaczenie dla uczniów ma atrakcyjność pracowni dydaktycznych. Ważnym elementem innowacyjnym będzie przekształcenie części  pracowni w kącik, w którym uczniowie będą mogli prezentować swoje projekty związane z ekologią i ochroną środowiska, czy realizacją podstawy programowej. Ekspozycja prac swoich i innych uczniów może inspirować i motywować do pracy, może pokazać różne podejścia do tamatu, może budować pewność siebie. Widok różnorodnych prac może inspirować kreatywność i innowacje, prowokując do myślenia poza schematami i eksperymentowania
z nowymi pomysłami. Jest to ważny element procesu nauki, który przyczynia się do motywacji, rozwijania umiejętności i budowania społeczności w szkole. Fototapeta stworzy odpowiednią atmosferę, zapewniając uczniom przyjemne i stymulujące środowisko do nauki, stanie się inspirującym tłem scenerii, która może motywować do dalszych wysiłków w zdobywaniu wiedzy. Fragment ściany
w sali 109 zostanie przeznaczony na kompozycję roślin w uprawie hydroponicznej (kwietnik). Hydroponika będzie wykorzystywana nie tylko jako platforma do prowadzenia interdyscyplinarnych zajęć, łączących wiedzę z zakresu biologii, chemii, fizyki czy matematyki ale również dodatkowo korzystnie wpłynie na zdrowie psychiczne i ogólne dobre samopoczucie ucznia, pracowników szkoły. Ważnym elementem wyposażenia będą blaty laboratoryjne przeznaczone do przeprowadzenia eksperymentów, które będą stanowiły nową powierzchnię ceramiczną na istniejących już blatach ławek. Blaty te są odporne na czynniki mechaniczne, termiczne oraz na działanie drażniących substancji chemicznych. Pozwoli to zachować bezpieczeństwo podczas wykonywania doświadczeń oraz zabezpieczyć ławki przed zniszczeniem.

3. Zakup zestawu komputerowego wraz z oprogramowaniem systemowym (udział własny):

Technologia staje się coraz bardziej integralną częścią procesu edukacyjnego. Komputer umożliwia wykorzystanie interaktywnych metod nauczania, takich jak gry edukacyjne, symulacje czy platformy
e-learningowe. Te interaktywne narzędzia sprawiają, że proces uczenia się stanie się bardziej interesujący i angażujący dla uczniów. Korzystanie z komputera umożliwi uczniom wyrażanie się
w sposób kreatywny poprzez tworzenie prezentacji, filmów, animacji. To pozwoli na rozwijanie umiejętności artystycznych i technicznych oraz wyrażenie swoich pomysłów i opinii w nowatorski sposób.

4. Poprawa estetyki pracowni fizyczno-chemicznej (koszty niewchodzące w zakres projektu):

Dobrze dobrana kolorystyka sali wpłynie na koncentrację i efektywność nauki, wesprze integrację sensoryczną, co jest istotne dla rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego. Ławki, szafy, gabloty, pomoce dydaktyczne, które zostały zakupione w roku 1974 zastąpimy nowymi. Szkoła z własnych środków zakupiła już przeszklone witryny oraz tablicę multimedialną.  Odpowiednio zaprojektowana sala może stymulowac różne zmysły i wpływać pozytywnie na naukę poprzez:

  • poprawę samopoczcia uczniów i nauczycieli,
  • zwiększenie zaangażowania,
  • poprawę komcentracji,
  • tworzenie pozytywnego środowiska pracy,
  • redukcję stresu.

5. Realizacja efektu ekologicznego zadania (poza zadaniem):

  • realizacja podstawy programowej z przedmiotów przyrodniczych,
  • edukacja ekologiczna w ramach godzin wychowawczych (na bazie scenariuszy lekcji dla wszystkich wychowawców klas),
  • włączenie młodzieży w akcje ekologiczne (np. kampania dotycząca problemu plastikowych odpadów, recykling i segregacja odpadów),
  • warsztaty/ spotkania projektowe (np. przy współpracy z Wydziałem Fizyki, Informatyki i Matematyki Stosowanej Politechniki Łódzkiej, "Inteligentne ule", pracownia PAKT),
  • zajęcia laboratoryjne (np. silniki elektryczne i wodorowe w walce ze smogiem),
  • zajęcia edukacyjne w terenie (np. Sprzątanie Świata),
  • organizacja konkursów (np. "Zielone nuty: Orkiestra z Odpadów")

Realizacja zadań ekologicznych przyczynia się do zwiększenia świadomości społecznej na temat problemów związanych z ekologią i ochroną środowiska i potrzeby działań na rzecz ich rozwiązania.
To z kolei prowadzi do zmian postaw i zachowań w kierunku bardziej zrównoważonych praktyk.

link do strony www.wfosigw.lodz.pl

 

 

 

 

 

{"register":{"columns":[]}}