W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Masses

FAURE | GRZESZCZAK | WHITBOURN - MASSES Okładka

ŁÓDŹ PHILHARMONIC CHOIR

Dawid Ber - conductor
Marta Boberska - soprano
Magdalena Szymańska - soprano
Paweł Gusnar - saxophone
Krzysztof Urbaniak - organ
DUX Recording Producers 2021, DUX 1613 (57’01)

     Wydawnictwo DUX uzupełniło swoją kolekcję kolejnym nagraniem, w którym wzięła udział spora grupa absolwentów naszej szkoły - muzyków Chóru Filharmonii Łódzkiej, prowadzonych przez Dawida Bera, także naszego absolwenta, z towarzyszeniem znakomitych solistów: sopranistek - Marty Boberskiej i Magdaleny Szymańskiej, saksofonisty Pawła Gusnara oraz organisty Krzysztofa Urbaniaka.     
     Przeważnie muzyka religijna kojarzy się z gotyckimi budowlami, chórem mnichów intonującym melodie z chorału lub barokowym brzmieniem organów. Kompozycje z tej płyty w różnym stopniu odbiegają jednak od przywołanych wizji.
Pierwsza – „Messe Basse” Gabriela Faure (francuskiego kompozytora przełomu XIX i XX wieku) - jest im najbliższa. Czteroczęściowy cykl jest utrzymany w uduchowionym, pogodnym nastroju, nawiązuje do stylu barokowego; również obsada (sopran i  chór żeński z towarzyszeniem organów) dodaje mu lekkości. Bije od niego prostota oraz optymizm. Kolejna – „Tongeren Mass”, skomponowana przez Krzysztofa Grzeszczaka (polskiego, współczesnego twórcę), znacznie różni się od poprzedniej. W też czteroczęściowym cyklu artysta sięga do stylistyki późnoromantycznej, ale nie stroni od śmiałych dysonansów i nietuzinkowych rozwiązań harmonicznych. Co ciekawe, występuje niemal solowa partia organów. Ostatnim, ale też najdłuższym utworem na tej płycie jest współczesna „Son of God Mass” Brytyjczyka, Jamesa Whitbourna. Oparta została na tematach artysty, skomponowanych na wzór renesansowej mszy parodiowanej. Tworzą ją zarówno części stałe mszy, jak i rozbudowane fragmenty medytacyjne. Całość spowita jest tajemnicą, emanuje mistyczną aurą, którą potęguje nietypowe, solowe wykorzystanie saksofonu sopranowego. Dzieło nie przejawia wyraźnego nowatorstwa czy awangardy, ale duża rozpiętość ekspresji i jednoczesny nastrój kontemplacji przyciągają uwagę słuchacza.
     Z pewnością jest to pozycja godna uwagi, ze względu na swoją różnorodność i mistrzowskie wykonanie. Emocje podczas tej muzycznej wyprawy gwarantowane!

    

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}