W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Patron szkoły

Karol Szymanowski

Karol SzymanowskiKarol Szymanowski (ur. 6 października 1882 w majątku Tymoszówka na Ukrainie, zm. 29 marca 1937 w Lozannie) - wybitny polski kompozytor, należał do grupy kompozytorów Młodej Polski. Obok Fryderyka Chopina uznawany za najwybitniejszego polskiego kompozytora.

Charakterystyka twórczości

W pierwszej fazie swej twórczości Szymanowski wyraźnie pozostawał pod wpływem muzyki romantyzmu, wzorując się na Ryszardzie Straussie i na swym niedoścignionym mistrzu Chopinie. Począwszy od 1914 poddał się wpływom impresjonizmu, stając się jednym z najwybitniejszych przedstawicieli modernizmu.

Karol Szymanowski wypracował swój własny, bardzo liryczny styl muzyczny oparty na bogatej, innowacyjnej orkiestracji. Wprowadził też do swej muzyki motywy polskiego folkloru, w tym podhalańskiego, na co miały wpływ częste pobyty w Zakopanem.
 

Biografia

"Atma" Karola Szymanowskiego w ZakopanemAtma

Karol Szymanowski pochodził z polskiej rodziny zamieszkującej na zachodniej Ukrainie. Drobne kalectwo (niepełnosprawna noga) ograniczało jego aktywność.

W wieku siedmiu lat rozpoczął domową edukację, z akcentem położonym na naukę muzyki. Najpierw uczył się pod kierownictwem ojca, a potem, od 1892 Gustawa Neuhausa, lokalnego nauczyciela muzyki, który odkrył u młodego Szymanowskiego zdolności kompozytorskie. W szkole Neuhausa zapoznał się z dorobkiem artystycznym romantyzmu, w szczególności niemieckiego. Następnie studiował w Warszawie u prof. Zygmunta Noskowskiego.

W latach 1903-1905 przebywał w Berlinie, gdzie zapoznał się z Ryszardem Straussem, który stał się jego mistrzem w nadchodzących latach. Zainspirowany jego muzyką skomponował swe pierwsze symfonie. W 1914 podróżując po Europie, będąc we Francji zapoznał się z modnym wówczas impresjonizmem, a w szczególności muzyką Claude'a Debussyego, która była kolejną inspiracją twórczą wchodzącego w okres największej płodności twórczej kompozytora.

Okres wojny spędził w rodzinnym majątku Tymoszówce, intensywnie pracując. Skomponował wtedy między innymi III symfonię, I Koncert skrzypcowy i I Kwartet smyczkowy. W czasie rewolucji rodzina Szymanowskich straciła swój majątek ziemski. Po odzyskaniu niepodległości przez Polskę, rodzina przeniosła się do Warszawy, gdzie Karol odniósł pierwsze wielkie sukcesy artystyczne i ostatecznie został rektorem Warszawskiego Konserwatorium Muzycznego.

W 1930 Szymanowski cierpiący na gruźlicę opuścił kraj, udając się na leczenie do szwajcarskich sanatoriów, gdzie przebywał do śmierci w 1937r.

 

Dzieła kompozytorskie:

Lata pracy     Tytuł dzieła     Forma muzyczna


1899-1900     Dziesięć preludiów na fortepian, Op. 1   -  Zbiór miniatur fortepianowych
1990-1902     Sześć pieśni, Op. 2  -   Zbiór pieśni na głos I fortepian
1901-1903     Wariacja b-moll, Op. 4    - wariacja na fortepian
1900-1902     Cztery etiudy, Op. 4  -   Miniatura fortepianowa
1902     Trzy fragmenty z poematów Jana Kasprowicza  -   Pieśń na głos i fortepian
1904     Salome, Op. 6 (sł. Jan Kasprowicz)   -  Pieśń na głos i orkiestrę
1904     Łabędź, Op. 7 (sł. Wacław Berent)    - Pieśń na głos i fortepian
1903-1904     Sonata fortepianowa nr. 1 c-moll, Op. 8  -   Sonata
1904     Sonata d-moll na skrzypce I fortepian, Op. 9  -   Sonata
1900-1904     Wariacje na polski temat ludowy h-moll, Op. 10    - wariacja na fortepian
1904-1905     Cztery pieśni, Op. 11 (sł. Tadeusz Miciński)    - Pieśń na głos i fortepian
1904-1905     Uwertura koncertowa E-dur, Op. 12    - Utwór orkiestrowy
1905-1907     Pięć pieśni, Op. 13     -Pieśń na głos i fortepian
1905-1907     Fantazja, Op. 14     Miniatura fortepianowa
1906-1907     Symfonia nr 1 f-moll, Op. 15     Symfonia
1907     Trio, Op. 16     Trio instrumentalne (fortepian, skrzypce, wiolonczela)
1907     Dwanaście pieśni, Op. 17     Pieśń na głos i fortepian
1908     Pięć pieśni, Op. 18     Pieśń na głos i fortepian
1905-1909     Preludium I fuga cis-mol     Miniatura fortepianowa
1908-1909     Loteria mężów     Operetka
1909-1910     Symfonia nr 2 B-dur, Op. 19     Symfonia
1909     Sześć pieśni, Op. 20 (sł. Tadeusz Miciński)     Pieśń na głos i fortepian
1910-1911     Sonata fortepianowa nr 2 A-dur, Op. 21     Sonata
1910     Barwne pieśni, Op. 22     Pieśń na głos i fortepian
1910     Romans D-dur, Op. 23     Duet na skrzypce i fortepian
1911     Pieśni miłosne Hafiza, Op. 24     Pieśń na głos i fortepian
1912-1913     Hagith, Op. 25     Opera
1914     Pieśni miłosne Hafiza, Op. 26     Pieśń na głos i orkiestrę
1914-1916     Symfonia nr 3 "Pieśń nocy", Op. 27     Symfonia
1915     Nokturn i tarantela, Op. 28     Miniatura na skrzypce i fortepian
1915     Metopy, Op. 29     Miniatura fortepianowa
1915     Mity, Op. 30     Miniatura na skrzypce i fortepian
1915     Pieśni księżniczki z baśni, Op.31     Pieśń na głos i fortepian
1915     Trzy pieśni, Op. 32 (sł. Dymitr Dywadow?)     Pieśń na głos i fortepian
1915-1916     Dwanaście etiud, Op. 33     Miniatura fortepianowa
1916     Maski, Op. 34     Miniatura fortepianowa
1917     Koncert skrzypcowy nr 1, Op. 35     Koncert skrzypcowy
1917     Sonata fortepianowa nr 3, Op. 36     Sonata
1917     Kwartet Smyczkowy nr 1, Op 37     Kwartet smyczkowy
1917     Demeter, Op 37 bis     Pieśń na alt, chór żeński i orkiestrę
1917     Agawe, Op. 38     Pieśń na alt, chór żeński i orkiestrę
1918     Trzy kaprysy Paganiniego, Op. 40     Miniatura na skrzypce I fortepian
1918     Cztery pieśni, Op. 41 (sł. [Rabindranatha Tagore]])     Pieśń na głos i fortepian
1918     Pieśń meuzina szalonego, Op. 42     Pieśń na głos I fortepian
1920     Mandragora, Op. 34     Balet
1925     Marsz uroczysty     Marsz na orkiestrę
1925     Dwie pieśni baskijskie, Op. 44     Pieśń na głos i fortepian
1918-1924     Król Roger, Op. 46     Opera
1921     Słopiewnie, Op. 46 bis (sł. Julian Tuwim)     Pieśń na głos i fortepian
1922     Trzy kołysanki, Op. 48     Pieśń na głos i fortepian
1922-1923     Rytmy dziecięce, Op. 49 (sł. Kazimiera Iłłakowiczówna?)     Pieśń na głos i fortepian
1924-1925     Dwanaście mazurków, Op. 50     Miniatura fortepianowa
1924     Idom se siuhaje dołu, śpiewający     Piosenka góralska na głos i fortepian
1925     Kniaź Patiomkin, Op. 51
(do dramatu Tadeusza Micińskiego)     Utwór orkiestrowy
1925     Kołysanka (La bereceuse d'atacho enia), Op. 52     Duet na skrzypce i fortepian
1925-1926     'Stabat mater, op. 53     Utwór na głosy solowe, chór i orkiestrę
1926     Cztery pieśni, Op. 54 (sł. James Joyce)     Pieśń na głos i fortepian
1923-1931     Harnasie, Op. 55     Balet
1927     Kwartet smyczkowy nr 2, Op. 56     Kwartet smyczkowy
1928     'Vocalise-Etiude     Etiuda fortepianowa
1828-1929     Sześć pieśni kurpiowski     Pieśń na chór a cappella
1930     'Veni creator, Op. 57     Utwór na sopran, chór, organy i orkiestrę
1930-1932     Pieśni kurpiowskie, Op. 58     Pieśń na głos i fortepian
1930-1933     Litania do Marii Panny, Op. 59     Utwór na sopran, chór i orkiestrę
1932     Symfonia nr 4, (Symphonie concertante), Op. 60     Symfonia
1932-1933     Koncert skrzypcowy nr 2, Op. 61     Koncert skrzypcowy
1933-1934     Dwa mazurki, Op. 62     Miniatura fortepianowa

{"register":{"columns":[]}}