Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Prokuratura Okręgowa w Białymstoku zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Deklaracja dostępności dotyczy strony http://www.gov.pl/web/po-bialystok.
- Data publikacji strony internetowej: 26 marca 2021 r.
- Data ostatniej istotnej aktualizacji: 29 maja 2024 r.
Stan dostępności cyfrowej
Ta strona internetowa jest częściowo zgodna z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu [niezgodności i wyłączeń] wymienionych poniżej.
Niedostępne treści
Treści nieobjęte przepisami:
- oświadczenia majątkowe prokuratorów,
- oświadczenia wskazane w art. 103a § 1 ustawy prawo o prokuraturze,
- materiały przesyłane, które zostały opracowane w oparciu o zasady przyjęte w innej instytucji,
- materiały posiadające strukturę, w którą nie ma możliwości ingerencji.
Przygotowanie deklaracji dostępności
- Data sporządzenia deklaracji: 23 marca 2021 r.
- Data ostatniego przeglądu deklaracji: 31 marca 2025 r.
Deklarację sporządziliśmy na podstawie samooceny w oparciu o Listę kontrolną do badania dostępności cyfrowej strony internetowej v. 2.2 (docx, 0,12MB).
Udogodnienia, ograniczenia i inne informacje
Ułatwienia na stronie internetowej
Dostępność serwisów internetowych jest ważna dla wszystkich bez wyjątku. Ale ma szczególne znaczenie dla osób narażonych na wykluczenie cyfrowe, np. seniorów czy osób z niepełnosprawnością.
Dążymy do tego, by nasz serwis spełniał międzynarodowe wytyczne Web Content Accessibilty Guidelines (WCAG).
Zasady te mówią, co zrobić, aby serwis był dostępny dla każdego, bez względu na:
- poziom jego sprawności,
- wiek,
- sprzęt czy oprogramowanie, którego używa.
Nasz serwis dąży do zgodności z tymi wytycznymi na poziomie AA, tzn. jest dostępny dla większości osób, które z niego korzystają.
Osoby niewidome i słabowidzące:
Wszystkie strony serwisu posiadają strukturę nagłówkową, która umożliwia szybkie przejrzenie strony bez konieczności czytania jej całej treści.
Do wszystkich zdjęć prezentujących istotne informacje dodajemy opisy alternatywne.
Zadbaliśmy o wysoki kontrast treści oraz o to, aby nawet przy dużym powiększeniu widoku wszystkie funkcje i informacje były nadal dostępne.
Osoby, które nie korzystają z myszki:
Wszystkie informacje i funkcjonalności serwisu są dostępne bez problemu za pomocą samej klawiatury.
Zmiana rozmiaru strony
Graficzne przeglądarki internetowe umożliwiają powiększenie lub pomniejszenie widoku wyświetlanej strony.
Aby powiększyć tekst należy wybrać odpowiednią kombinację klawiszy:
Firefox, Chrome, Internet Explorer:
[CTRL] oraz [+] aby powiększyć widok
[CTRL] oraz [-] aby pomniejszyć widok
Opera:
[SHIFT] oraz [+] aby powiększyć widok
[SHIFT] oraz [-] aby pomniejszyć widok
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
W przypadku problemów z dostępnością cyfrową dla osób niepełnosprawnych strony internetowej prosimy o kontakt z osobą odpowiedzialną – tel. 85 748-71-37. Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać skargi na brak zapewnienia dostępności. Inne informacje dotyczące sposobu składania skarg i wniosków dostępne są na stronie Skargi i wnioski
Każdy ma prawo wystąpić z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej tej strony internetowej lub jej elementów. Można także zażądać udostępnienia informacji w formach alternatywnych, na przykład odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisania zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji w formie alternatywnej, powinna także określić formę tej informacji.
Szczegółowe informacje dostępne są na stronie zawierającej Formularz kontaktowy dla osób ze szczególnymi potrzebami
Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie i nie później, niż w ciągu 7 dni. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące. Jeżeli zapewnienie dostępności nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.
W przypadku, gdy podmiot odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego dostępu do informacji, można złożyć skargę na takie działanie.
Po wyczerpaniu wszystkich możliwości skargę można przesłać także do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Koordynator do spraw dostępności dla jednostek regionu białostockiego
Marta Woronowicz - Malinowska
E-mail marta.woronowicz@prokuratura.gov.pl
Telefon: 603 607 557
Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością
Wniosek o zapewnienie dostępności - w podmiocie publicznym, listownie.
Wypełnienie powyższego formularza oznacza wyrażenie zgody na przetwarzanie przez Prokuraturę Okręgową w Białymstoku podanych w formularzu danych osobowych w celu udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie i w zależności od treści zapytania przedstawienia oferty.
Na stronie Ochrona danych osobowych dowiesz się kim jesteśmy i jak przetwarzamy Twoje dane.
Jeżeli jesteś osobą ze szczególnymi potrzebami, jeśli z powodu wieku, choroby albo cech fizycznych musisz coś dodatkowo zrobić, czymś się posłużyć lub poprosić kogoś o pomoc, żeby załatwić swoją sprawę skorzystaj z powyższego formularza.
Osoba ze szczególnymi potrzebami to na przykład:
- osoba na wózku inwalidzkim,
- osoba poruszająca się o kulach,
- osoba o ograniczonej możliwości poruszania się,
- osoba niewidoma lub słabowidząca,
- osoba głucha lub słabosłysząca,
- osoba głuchoniema,
- osoba z niepełnosprawnościami psychicznymi,
- osoba z niepełnosprawnościami intelektualnymi,
- kobieta w ciąży,
- osoba z małym dzieckiem, w tym z wózkiem dziecięcym,
- osoba, która ma trudności z komunikowaniem się z otoczeniem,
- osoba o nietypowym wzroście,
- osoba z ciężkim lub nieporęcznym bagażem.
Wniosek może także złożyć przedstawiciel ustawowy. Przedstawicielem ustawowym jest osoba, która ma prawo - bez twojej obecności, ale w twoim imieniu - załatwiać twoje sprawy, w szczególności w urzędzie. Na przykład: rodzic, opiekun, kurator, mąż, żona.
Wiecej informacji znajdziesz na stronie: Złóż wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej
Jeżeli w odpowiedzi na Twój wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej, odmówimy zapewnienia żądanej przez Ciebie dostępności cyfrowej, a Ty nie zgadzasz się z tą odmową, masz prawo złożyć skargę.
Skargę masz prawo złożyć także, jeśli nie zgadzasz się na skorzystanie z alternatywnego sposobu dostępu, który zaproponowaliśmy Ci w odpowiedzi na Twój wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej.
Skargi, wnioski oraz wszelkie pisma i dokumenty mogą być składane:
- osobiście w kancelarii Prokuratury Okręgowej w Białymstoku w formie pisemnej,
- pocztą na niżej wskazany adres,
- na adres poczty elektronicznej biuro.podawcze.pobia@prokuratura.gov.pl
- na adres skrytki ePUAP: /pobialystok/SkrytkaESP
- ustnie do protokołu.
Dane teleadresowe:
Prokuratura Okręgowa w Białymstoku
ul. Jana Kilińskiego 14
15-950 Białystok
Przyjęcia interesantów w sprawach skarg i wniosków załatwiane są osobiście przez Prokuratora Okręgowego, jego Zastępcę lub wyznaczonego prokuratora w budynku Prokuratury Okręgowej w Białymstoku, od poniedziałku do piątku w godzinach urzędowania prokuratury tj. od 900 do 1400.
Koszty związane ze złożeniem skargi lub wniosku nie są pokrywane przez Prokuraturę Okręgową w Białymstoku.
Pomocne mogą być informacje, które można znaleźć na rządowym portalu gov.pl.
Możesz także poinformować o tej sytuacji Rzecznika Praw Obywatelskich i poprosić o interwencję w Twojej sprawie.
Pozostałe informacje
Dostępność architektoniczna
Prokuratura Okręgowa w Białymstoku
zobacz opis dostępności architektonicznej
Prokuratura Rejonowa w Białymstoku, Prokuratura Rejonowa Białystok-Północ w Białymstoku, Prokuratura Rejonowa Białystok-Południe w Białymstoku
zobacz opis dostępności architektonicznej
Prokuratura Rejonowa w Bielsku Podlaskim
zobacz opis dostępności architektonicznej
Prokuratura Rejonowa w Hajnówce
zobacz opis dostępności architektonicznej
Prokuratura Rejonowa w Siemiatyczach
zobacz opis dostępności architektonicznej
Prokuratura Rejonowa w Sokółce
zobacz opis dostępności architektonicznej
Dostępność komunikacyjno-informacyjna
W związku z przepisami ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz.U. Nr 209, poz. 1243, z późn. zm.), w Prokuraturze zapewnia się osobom doświadczającym trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się, zwanymi dalej "osobami uprawnionymi", korzystanie z następujących uprawnień:
- Jak wnioskować o tłumacza polskiego języka migowego: Wzór zgłoszenia chęci skorzystania z usługi tłumacza PJM, SJM lub SKOGN
- Aktualny raport z zapewnienia dostępności: Raport o stanie zapewnienia dostępności podmiotu publicznego
- Pomoc dla osób doświadczających trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się:
W związku z przepisami ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz.U. Nr 209, poz. 1243, z późn. zm.), w Prokuraturze zapewnia się osobom doświadczającym trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się, zwanymi dalej „osobami uprawnionymi”, korzystanie z następujących uprawnień:
1. Z pomocy osoby przybranej w kontaktach z Urzędem.
Osobą przybraną może zostać osoba, która ukończyła 16 lat, została wybrana przez osobę uprawnioną w celu ułatwienia porozumienia z osobą uprawnioną i udzielenia jej pomocy w załatwieniu spraw w Prokuraturze.
Prawo do korzystania z pomocy osoby przybranej może być ograniczone wyłącznie ze względu na zasady określone w przepisach ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz.U. z 2016 r. poz. 1167).
Pracownicy prokuratury nie mogą wymagać od osoby przybranej przedstawienia dokumentów potwierdzających znajomość polskiego języka migowego (PJM), systemu językowo-migowego (SJM) lub sposobu komunikowania się osób głuchoniewidomych (SKOGN).
Przetwarzanie informacji i danych w czasie korzystania przez osobę uprawnioną z pomocy osoby przybranej odbywa się w celu zapewnienia jej komunikowania się z pracownikami Prokuratury.2. Z pomocy wybranego tłumacza języka migowego lub tłumacza – przewodnika.
Prokuratura zapewnia dostęp do świadczenia usług tłumacza PJM (polski język migowy), SJM (system językowo-migowy) i SKOGN (sposób komunikowania się osób głuchoniewidomych).
Świadczenie usług tłumacza jest bezpłatne dla osoby uprawnionej, będącej osobą niepełnosprawną w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2016 r. poz. 2046).
Osoba uprawniona zobowiązana jest zgłosić w Prokuraturze chęć skorzystania ze świadczenia, ze wskazaniem wybranej metody komunikowania się, co najmniej na 3 dni robocze przed tym zdarzeniem, z wyłączeniem sytuacji nagłych. Zgłoszenie może być dokonane w dowolnej formie, w sposób dostępny dla osób uprawnionych.Dla ułatwienia dokonywania zgłoszeń przez osoby uprawnione, przygotowany został w Prokuraturze wzór zgłoszenia chęci skorzystania z usługi tłumacza .
W przypadku braku możliwości realizacji świadczenia, Prokuratura zawiadamia o tym osobę uprawnioną wraz z uzasadnieniem, wyznaczając możliwy termin realizacji świadczenia lub wskazując inną formę realizacji uprawnień określonych w ustawie o języku migowym i innych środkach komunikowania się.
Osoba uprawniona ma również możliwość korzystania z usług własnego tłumacza języka migowego lub tłumacza-przewodnika, z którym przyjdzie do Urzędu. Jednakże, Urząd nie ponosi wtedy kosztów związanych z usługą świadczoną przez ww. tłumacza. Koszty te ponosi osoba uprawniona, która może ubiegać się (w powiatowym centrum pomocy rodzinie) o dofinansowanie tego rodzaju usług, ze środków pochodzących z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Korzystanie przez osobę uprawnioną z pomocy tłumacza języka migowego lub tłumacza – przewodnika nie wyklucza możliwości korzystania z innych uprawnień.
Rejestr tłumaczy polskiego języka migowego, systemu językowo-migowego i sposobu komunikowania się osób głuchoniewidomych świadczących usługi na obszarze województwa podlaskiego dostępny jest na stronie Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego pod adresem: Rejestr tłumaczy polskiego języka migowego, systemu językowo-migowego i sposobu komunikowania się osób głuchoniewidomych
Materiały
Wzór zgłoszenia chęci skorzystania z usługi tłumacza PJM, SJM lub SKOGNwzor_zgloszenia_checi_skorzystania_z_uslugi_tlumacza_pjm_sjm_lub_skogn.docx 0.02MB