Skargi i wnioski
Prokurator Regionalny w Krakowie zgodnie z treścią art. 22 § 4 ustawy z dnia 28 stycznia 2016 roku Prawo o prokuraturze (Dz.U.2016.177 z dnia 2016.02.15) jest jest prokuratorem przełożonym prokuratorów prokuratury regionalnej, prokuratorów prokuratur okręgowych oraz prokuratorów prokuratur rejonowych na obszarze działania prokuratury regionalnej.
Zasady składania oraz rozpatrywania skarg reguluje Dział VI Ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. - Prawo o prokuraturze (Dz.U.2016.177 z dnia 2016.02.15) oraz w sposób określony w § 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. Nr 5 poz. 46) oraz § 318-324 Regulaminu wewnętrznego urzędowania powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury.
O tym, czy pismo jest skargą czy wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna.
Tryb i terminy rozpoznawania skarg i wniosków
-
Skargi i wnioski rozpoznaje się bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie miesiąca od dnia ich wpływu.
-
Skargi i wnioski dotyczące prokuratorów w zakresie, w jakim są oni niezależni, nie podlegają rozpoznaniu.Prokurator kierujący jednostką organizacyjną prokuratury, do którego taka skarga lub taki wniosek zostałyskierowane, zawiadamia wnoszącego o przyczynach odmowy rozpoznania skargi lub wniosku.
-
Jeżeli skarga lub wniosek dotyczy czynności prokuratora podlegającej zaskarżeniu, prokurator kierującyjednostką organizacyjną prokuratury niezwłocznie przekazuje skargę lub wniosek do akt postępowania,którego dotyczy, zawiadamiając o tym wnoszącego.
-
Jeżeli skarga lub wniosek dotyczy treści czynności prokuratora jeszcze niedokonanych, należących dozakresu, o którym mowa w § 2, podlega niezwłocznemu przekazaniu do akt postępowania, którego dotyczy.
-
Jeżeli skarga lub wniosek zawiera treści znieważające lub słowa powszechnie uznawane za obelżywe,pozostawia się skargę lub wniosek bez rozpoznania, zawiadamiając wnoszącego o przyczynie pozostawieniaskargi lub wniosku bez rozpoznania, chyba że skarga lub wniosek dotyczy czynności prokuratorapodlegającej zaskarżeniu.
Uprawnienie do rozpatrywania skarg i wniosków
-
Skargi lub wnioski dotyczące prokuratora rozpoznaje prokurator bezpośrednio przełożony.
-
Prokurator kierujący jednostką organizacyjną prokuratury rozpoznaje skargi lub wnioski dotycząceasystentów prokuratorów, aplikantów prokuratorskich, urzędników i innych pracowników.
Przekazanie skargi lub wniosku rzecznikowi dyscyplinarnemu
Skargę lub wniosek w zakresie, w jakim zawiera żądanie pociągnięcia prokuratora do odpowiedzialności dyscyplinarnej, prokurator kierujący jednostką organizacyjną prokuratury przekazuje właściwemu rzecznikowi dyscyplinarnemu. O sposobie rozpoznania skargi lub wniosku rzecznik dyscyplinarny zawiadamia skarżącego oraz prokuratora, który przekazał mu skargę lub wniosek.
Pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania
Ponawiane skargi lub wnioski w sprawach już wyjaśnionych, niezawierające nowych okoliczności, pozostawia się bez rozpoznania, o czym powiadamia się wnoszącego.
Sposoby przyjmowania skarg i spraw
Skargi, wnioski oraz wszelkie pisma i dokumenty mogą być składane:
-
osobiście w biurze podawczym Prokuratury Regionalnej w Krakowie w formie pisemnej,
-
pocztą na niżej wskazany adres
-
na adres poczty elektronicznej biuro.podawcze.rpkra@prokuratura.gov.pl, a także ustnie do protokołu.
Dane teleadresowe
Prokuratura Regionalna w Krakowie
ul. Cystersów 18
31-553 Kraków
Przyjęcia interesantów w sprawach skarg i wniosków załatwiane są osobiście przez Prokuratora Regionalnego, jego Zastępców lub wyznaczenego prokuratora w gmachu Prokuratury Regionalnej, ul. Cystersów 18 lub Mogilska 17, w każdy poniedziałek w godzinach od 14.00 do 17.00. Koszty związane ze złożeniem skargi lub wniosku nie są pokrywane przez Prokuraturę Regionalną w Krakowie.