W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Akt oskarżenia za przestępstwa związane z dostawą sprzętu dla wojska

20.03.2018

Wydział do Spraw Wojskowych Prokuratury Okręgowej w Warszawie skierował do Sądu Okręgowego w Warszawie akt oskarżenia przeciwko Markowi N. oraz Janowi T. Mężczyźni zostali oskarżeni o popełnienie przestępstw w związku z dostawą dla Inspektoratu Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej pojazdów w postaci 16 naczep niskopodwoziowych przeznaczonych do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego. Straty jakie poniósł Skarb Państwa – Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej w związku z nierzetelnym wykonaniem umowy przez zamawiającego to ponad 2 miliony 390 tysięcy złotych.

Co ustalono w śledztwie

W toku śledztwa prowadzonego przez Wydział do Spraw Wojskowych Prokuratury Okręgowej w Warszawie wspólnie z Komendą Główną Żandarmerii Wojskowej ustalono, że 27 grudnia 2013 roku doszło do podpisania pomiędzy zamawiającym Skarbem Państwa – Inspektoratem Uzbrojenia, a wykonawcą firmą z Makowa Mazowieckiego umowy na dostawę w latach 2014-2017 sześćdziesięciu siedmiu zestawów do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego (ciągnik siodłowy plus naczepa niskopodwoziowa). Zgodnie z treścią umowy 16 naczep z roku produkcji 2013 miało zostać dostarczonych w 2014 roku. Cena naczepy niskopodwoziowej NS 600 W zgodnie z umową wynosiła 920 tysięcy złotych.

Odbiór techniczny 16 naczep nastąpił 30 grudnia 2013 roku. Z protokołów odbioru technicznego wynika, że rok produkcji naczepy to 2013, w tym w numerze VIN – numerze identyfikacyjnym podwozia – wskazana była litera D oznaczająca rok produkcji pojazdów – 2013 rok.

W związku z powziętymi informacjami, że numery identyfikacyjne pojazdów mogły zostać przerobione, naczepy poddano oględzinom oraz uzyskano opinie biegłych z zakresu mechanoskopii. Ponadto w toku śledztwa przesłuchano kilkudziesięciu świadków, a także zabezpieczono z firmy dostarczającej naczepy całość dokumentacji dotyczącej produkcji przedmiotu zamówienia. Uzyskano również opinię biegłego z zakresu techniki samochodowej i wyceny wartości pojazdów i maszyn.

Z opinii biegłych z zakresu mechanoskopii wynika, że we wszystkich 16 dostarczonych naczepach stwierdzono przerobienie numeru VIN na ramie pojazdów polegające na nabiciu znaku D na pierwotnie nabitym znaku C. Przerobienie było niewidoczne bez przeprowadzenia specjalistycznego badania. Wszystkie znaki D zostały wykonane przy użyciu tego samego ręcznego znakownika. Stwierdzono ponadto, że na naczepach znajdowały się tabliczki znamionowe przymocowane do nadwozia przy pomocy nitów oraz tabliczki produkcyjne w formie naklejki z oznaczeniami zgodnymi z przerobionym polem numerowym nadwozia. Jak ustalono zdemontowano pierwotnie zamontowane tabliczki oznaczające rok produkcji 2012 oraz zamówiono w firmie zewnętrznej nowe tabliczki wskazujące na rok 2013. Ponadto w naczepach zdemontowano opony oznaczone rokiem produkcji 2012 i założono nowe z numerem seryjnym z roku 2013. Ponadto z opinii biegłych z zakresu budowy maszyn wynika, że większość elementów wyposażenia naczep została wyprodukowana w 2012 roku.

Z opinii biegłego z zakresu wyceny maszyn wynika, że z uwagi na dostarczenie pojazdów z innego rocznika niż zamówiony, zamawiający poniósł szkodę w łącznej kwocie ponad 2 milionów 390 tysięcy złotych. Kwota ta wynika ze spadku wartości handlowej zamówionych pojazdów związanej z rokiem produkcji.

Kwestie dotyczące technicznej strony przerobienia numerów nadwozia, jak też okoliczności samego przetargu, zostały potwierdzone zeznaniami licznych świadków. W oparciu o powyższe ustalono, że przerobienie danych pojazdów służyło dostosowaniu ich do warunków zamówienia. Ustalono też, że naczepy firma wyprodukowała „na zapas” w 2012 roku, licząc na kontrakty z wojska. Po ich produkcji naczepy pozostawały na terenie zakładu.

Dział Prasowy

Prokuratura Krajowa

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
10.08.2021 14:33 Szczepaniak Adrian
Pierwsza publikacja:
17.06.2021 04:50 administrator gov.pl
{"register":{"columns":[]}}