W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kolejny akt oskarżenia w sprawie działalności firm finansowych z tzw. grupy Council

07.07.2022

Prokuratura Regionalna we Wrocławiu skierowała do Sądu Okręgowego we Wrocławiu drugi akt oskarżenia w śledztwie dotyczącym działalności firm finansowych z tzw. grupy Council, zajmujących się pośrednictwem kredytowo – finansowym.

grafika paragrafu

Pokrzywdzonych zostało 200 osób fizycznych oraz 18 instytucji z branży finansowej

Tym razem oskarżono 17 osób odpowiedzialnych za bezpośrednią obsługę części pokrzywdzonych w zakresie oddziałów podmiotów grupy Council mieszczących się w Sieradzu, Gorzowie Wielkopolskim i Grudziądzu. Czyny objęte aktem oskarżenia dotyczą działania na szkodę 200 osób fizycznych oraz 18 instytucji udzielających kredytów i pożyczek.

Zarzuty aktu oskarżenia dotyczą działania w zorganizowanej grupie przestępczej, której celem było popełnianie przestępstw przeciwko mieniu na szkodę osób fizycznych i podmiotów gospodarczych (instytucji udzielających kredytów i pożyczek), a także doprowadzenia ich do niekorzystnego rozporządzenia mieniem, przy czym jak ustalono sprawcy z popełniania przestępstw uczynili sobie stałe źródło dochodów.

Modus operandi grupy

Mechanizm działania sprawców polegał na tym, że klienci, będący głównie osobami niemających zdolności kredytowej poprzez reklamę trafiali do biura pośrednictwa kredytowego, gdzie byli zapewniani, że mimo jej braku otrzymają oczekiwany kredyt. By tak się stało musieli jednak pozyskać osobę, która, jak określano, miała użyczyć klientowi swojej dobrej historii kredytowej. Taką osobę nazywano „osobą wspomagającą” lub „kredyt - partnerem”. Wskazywano pokrzywdzonym, że może to być bliski znajomy lub członek rodziny. Gdy klient zachęcony wizją niezwykle atrakcyjnej oferty ponownie zjawiał się w biurze wraz z taką osobą, wówczas oboje w pośredni sposób dowiadywali się, że kredyt zostanie udzielony „osobie wspomagającej”, a nie rzeczywistemu zainteresowanemu - chcącemu uzyskać środki finansowe w pierwszej kolejności. Jednocześnie tłumaczono, że takie rozwiązanie ma charakter jedynie tymczasowy, a po kilku miesiącach kredyt zostanie „przepisany” na osobę, która pierwotnie była pozbawiona zdolności kredytowej. Stosowano najróżniejsze socjotechniczne triki, mające na celu doprowadzenie pokrzywdzonych do zawarcia umów kredytowych, a w efekcie do niekorzystnego rozporządzenia mieniem. W konsekwencji nieświadoma skutków prawnych i faktycznych „osoba wspomagająca” zawierała umowę o udzielenie kredytu (często więcej niż jedną), która faktycznie znacznie przekraczała zgłaszane przez pierwotnego klienta potrzeby. Ustalony w toku śledztwa stan faktyczny wskazuje, że każdorazowo dążono do sytuacji, by „osoba wspomagająca” podpisała jak najwięcej umów o udzielenie kredytów, na jak największe kwoty, bez względu na to, jaką kwotą był zainteresowany pierwotny klient. Zapewniano, że kredyt po przeniesieniu na właściwego kredytobiorcę będzie odpowiadał jego oczekiwaniom, zarówno co do wysokości kapitału, jak i wysokości miesięcznej raty. Finalnie tzw. „osoby wspomagające”, chcące pomóc w uzyskaniu przez pierwotnych klientów kredytu w wysokości zazwyczaj kilku tysięcy złotych, faktycznie wpadały w spiralę zadłużenia, mając niejednokrotnie do spłaty nawet zobowiązania wynoszące kilkaset tysięcy złotych. Od udzielenia każdego kredytu podmioty z grupy Council pobierały bardzo wysokie prowizje, w wysokościach niespotykanych na rynku pośredników kredytowych.  

Wykorzystywane w wątku śledztwa, związanym z pośrednictwem kredytowo - finansowym mającym na celu doprowadzenie do zawarcia umów kredytowych pomiędzy osobami fizycznymi i bankami, firmy finansowe z tzw. grupy Council działały w oparciu o oddział centralny mieszczący się we Wrocławiu. Cechą charakterystyczną podmiotów gospodarczych wykorzystywanych w ujawnionym procederze była ich skomplikowana i dynamiczna struktura, zmieniana w zależności od reakcji organów państwowych, w szczególności KNF i UOKiK, modyfikowana w wypadkach zainteresowania medialnego.

Dział Prasowy

Prokuratura Krajowa

{"register":{"columns":[]}}