Komunikat w sprawie postępowań dot. tzw. afery GetBack
08.07.2025
W związku z przekazanymi dzisiaj przez Najwyższą Izbę Kontroli informacjami, w tym odnoszącymi się do prowadzonych przez prokuraturę postępowań w tzw. aferze GetBack, wskazać należy, że aktualnie prowadzone są w tej sprawie 27 śledztwa w trzech jednostkach prokuratury, tj. w Prokuraturze Regionalnej w Warszawie, Prokuraturze Okręgowej w Warszawie i Prokuraturze Okręgowej we Wrocławiu. Przedmiotem tych postępowań jest kilkadziesiąt wątków związanych m.in. z:
- wyrządzeniem spółce GetBack szkody majątkowej w wielkich rozmiarach, poprzez podjęcie nieprawidłowych decyzji zarządczych i inwestycyjnych,
- działaniem na szkodę klientów Idea Bank S.A., w zakresie oferowania im obligacji GetBack S.A. i certyfikatów inwestycyjnych Trigon TFI S.A.,
- działaniem na szkodę Idea Bank S.A.,
- nabywaniem po zawyżonych cenach pakietów wierzytelności przez GetBack S.A. i fundusze inwestycyjne wchodzące w skład Grupy Kapitałowej GetBack S.A. od instytucji bankowych, pożyczkowych, ubezpieczeniowych, operatorów sieci telekomunikacyjnych i podmiotów dystrybuujących energię elektryczną,
- działaniem funkcjonariuszy publicznych zobowiązanych do nadzoru nad rynkami kapitałowymi, ochroną konkurencji i konsumentów w ramach nadzoru nad działaniami Zarzadu GetBack S.A.,
- doprowadzeniem do niekorzystnego rozporządzenia mieniem znacznej wartości obligatariuszy w związku ze sprzedażą obligacji innych spółek, powiązanych osobowo z byłym Prezesem Zarządu spółki GetBack S.A.
Prokuratura Okręgowa we Wrocławiu nadzoruje także postępowanie związane z oceną nieprawidłowości, które miały miejsce w toku przyspieszonego postępowania układowego GetBack S.A., w tym także oceną czynności podejmowanych w jego toku przez funkcjonariuszy publicznych, tj. sędziego komisarza, kuratora dla obligatariuszy, nadzorcy sądowego, prokuratora, sędziów Sądu Rejonowego dla Wrocławia Fabrycznej we Wrocławiu, sędziów Sądu Okręgowego we Wrocławiu XI Wydział Gospodarczy Odwoławczy.
Dotychczas w ramach postępowań prowadzonych przez trzy jednostki organizacyjne prokuratury w sprawie tzw. afery GetBack przesłuchano blisko 4500 świadków, dokonano zabezpieczenia mienia na kwotę ponad 250 mln zł., uzyskano 46 specjalistycznych opinii biegłych. Akta zawierają 10 000 tomów.
Zgromadzony w tych postępowaniach materiał dowodowy pozwolił aktualnie na skierowanie 10 obszernych aktów oskarżenia, obejmujących 107 osób. Postępowania wobec tych oskarżonych toczą się w Sądzie Okręgowym w Warszawie, a także w sądach w Lublinie, Łodzi, Poznaniu, Katowicach, Szczecinie i Krakowie.
W wątku prowadzonym przez Prokuraturę Regionalną w Warszawie w dniu 30 czerwca 2025 r. skierowano do Sądu Rejonowego dla Warszawy – Śródmieścia w Warszawie kolejny akt oskarżenia - przeciwko Marcinowi Z., podejrzanemu o manipulację akcjami spółki EGB Investments S.A. notowanymi na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. na alternatywnym systemie obrotu New Connect. Jeszcze w miesiącu lipcu br. planowane jest skierowanie aktu oskarżenia przeciwko kolejnym 11 osobom.
Podkreślić należy, że w toku prowadzonych postępowań prokuratorzy współpracowali i współpracują z organami kontroli państwowej – w tym z Najwyższą Izbą Kontroli, organami nadzoru nad rynkami kapitałowymi, ochrony konkurencji i konsumentów, wykorzystując i uwzględniając materiał dowodowy zgromadzony przez wskazane instytucje. Tytułem przykładu wskazać należy, że niezwłocznie po uzyskaniu informacji medialnych o pozostawaniu w dyspozycji NIK nowych istotnych dowodów, prokurator Prokuratury Okręgowej we Wrocławiu podjął niezwłoczne czynności w celu uzyskania od NIK dowodów i zwolnienia przez sąd pracowników tej instytucji z tajemnicy zawodowej, celem wykorzystania tych dowodów w śledztwie.
Na bieżąco weryfikowane są też przez Departament do Spraw Przestępczości Gospodarczej Prokuratury Krajowej, sprawujący nadzór nad postępowaniami w sprawie tzw. afery GetBack, pojawiające się zarzuty co do rzekomych nieprawidłowości w toku prowadzonych postępowań przygotowawczych. Dotychczas nie stwierdzono, by w ramach sprawowanego nadzoru służbowego dokonywano władczych ingerencji w prawo prokuratora do samodzielnego podejmowania czynności procesowych.
W związku ze zgłoszonymi nieprawidłowościami w prowadzeniu postępowań w sprawie GetBack ze strony prokuratorów, toczyły się i toczą postępowania przygotowawcze, prowadzone m.in. w Prokuraturze Okręgowej w Rzeszowie, Prokuraturze Okręgowej w Jeleniej Górze oraz w Prokuraturze Okręgowej w Łomży. Prowadzone było również postępowanie w Prokuraturze Okręgowej w Warszawie w zakresie m.in. czynu dotyczącego popełnienia przestępstwa z art. 230 § 1 k.k., polegającego na powoływaniu się na wpływy w prokuraturze przez osoby będące przedstawicielami spółek występujących w postępowaniu związanym z tzw. aferą GetBack, które zostało zakończone postanowieniem o umorzeniu.
Odnosząc się do uwag Najwyższej Izby Kontroli dotyczących odmowy udostępniania przez prokuraturę akt postępowań w sprawach GetBack przypomnieć należy, że postępowanie przygotowawcze regulowane jest przepisami Kodeksu postępowania karnego, które nakazują kierowaniem się przez prokuratora dobrem toczącego się postępowania w związku z udostępnianiem akt. Odmowa prokuratora nie wynika zatem ze złej woli, czy też próby utrudnienia kontroli przeprowadzanej przez NIK, jest wykonaniem obowiązującego prawa.
W przedstawianych przez NIK sytuacjach, wszelkie decyzje prokuratorów w przedmiocie możliwości udostępniania materiałów sprawy podlegały kontroli sądowej. Sąd podzielił stanowisko prokuratora o odmowie dostępu do akt sprawy.
Zaznaczyć również należy, że nie jest możliwe przesłuchanie prokuratora w charakterze świadka przez kontrolerów NIK na okoliczności związane z prowadzonymi postępowaniami, z uwagi na treść ustawy o Prawo o prokuraturze. Ustawa nie przewiduje bowiem w tym przypadku możliwości zwolnienia prokuratora z tajemnicy zawodowej (art. 102 ustawy Prawo o prokuraturze daje możliwość złożenia zeznań przez prokuratora w takim zakresie wyłącznie w toku postępowania przygotowawczego lub przed sądem). W tej sytuacji udzielając odpowiedzi na pytania kontrolerów w powyższym zakresie prokuratorzy naraziliby się na odpowiedzialność karną.
W związku z czynnościami przesłuchań prokuratorów prowadzonymi przez kontrolerów NIK, skierowany został wniosek o wyłączenie jednego z kontrolerów, z uwagi na pojawiające się wątpliwości co do jego bezstronności, zgodnie z art. 31 ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli. Osoba ta była bowiem uprzednio funkcjonariuszem wykonującym czynności w toku postępowania przygotowawczego związanego z tzw. aferą GetBack S.A. Prokurator posiadając tę wiedzę, był zobligowany do skierowania wniosku o wyłączenie wskazanej osoby od czynności.
Ujawnione dzisiaj przez Najwyższą Izbę Kontroli materiały, które zgodnie ze złożoną deklaracją zostaną przekazane do Prokuratury Krajowej, stanowić będą podstawę do podjęcia czynności zmierzających do wyjaśnienia stwierdzonych przez kontrolerów nieprawidłowości.
prok. Anna Adamiak
Rzecznik Prasowy
Prokuratora Generalnego