W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Szczegółowe informacje

napis rekrutacja 2023/2024, informacja o terminie składania wniosków do 12 maja 2023 r.

Wszystkich zainteresowanych rekrutacją w naszej szkole prosimy o wypełnienie wniosku o przyjęcie do szkoły i złożenie go w sekretariacie szkoły

nr telefonu 322596841

Wnioski należy składać do 12 maja 2023 r.

Termin egzaminów wstępnych: 15-18 maja 2023

Państwowa Szkoła Muzyczna I i II stopnia im. Mieczysława Karłowicza w Katowicach przeprowadza co roku rekrutację kandydatów do klas pierwszych. 

Kandydaci mają możliwość konsultacji indywidualnych z przedmiotu głównego (instrument lub śpiew).

 

Materiały

REGULAMIN PRZYJMOWANIA KANDYDATÓW DO SZKOŁY
REGULAMIN​_PRZYJMOWANIA​_KANDYDATÓW​_DO​_SZKOŁY.pdf 0.20MB
WNIOSEK O PRZYJECIE KANDYDATA DO PSM II ST wersja do wypełnienia 2023-24
WNIOSEK​_O​_PRZYJECIE​_DO​_PSM​_II​_STOPNIA.docx 0.03MB
WNIOSEK O PRZYJECIE KANDYDATA DO PSM II ST wersja do wypełnienia 2023-24
WNIOSEK​_O​_PRZYJECIE​_DO​_PSM​_II​_STOPNIA.pdf 0.18MB
Zaświadczenie lekarskie dla szkoly II stopnia
Zaswiadczenie​_lekarskie​_szkola​_II​_st.docx 0.02MB
klauzula RODO - rekrutacja
klauzula​_RODO​_rekrutacja.docx 0.02MB

Wymagania szczegółowe na egzamin wstępny:

EGZAMIN WSTĘPNY TEORETYCZNY

Kształcenie słuchu i ogólna wiedza muzyczna – wymagania programowe

  1. Część słuchowa:
  1. Rozpoznawanie interwałów do oktawy włącznie, granych melodycznie i harmonicznie.

  2. Rozpoznawanie trójdźwięków majorowych i minorowych w przewrotach, trójdźwięków zmniejszonych i zwiększonych w postaci zasadniczej oraz dominanty septymowej w przewrotach – wszystkie akordy realizowane harmonicznie i melodycznie.

  3. Słuchowe rozpoznawanie skali majorowej (odmiana naturalna) i minorowej w odmianach naturalnej (eolskiej), harmonicznej, doryckiej i melodycznej.

  4. Poczucie tonalne – rozpoznawanie melodii zakończonej toniką (I lub VIII st. skali).

  5. Korekta błędów w melodii i rytmie – zaznaczenie błędnie zapisanej wysokości lub grupy rytmicznej.

  6. Polskie tańce narodowe – rozpoznawanie cech tańca na podstawie przykładu słuchowego.

  7. Dyktando melodyczne, pamięciowe – zapis ośmiu taktów jednogłosowego dyktanda melodyczno-rytmicznego. Dyktando będzie grane siedmiokrotnie – sześć razy dla zapamiętania i jeden raz dla dokonania ewentualnej korekty zapisu.

  8. Dyktando rytmiczne – zapis dwutaktowego schematu rytmicznego w takcie ćwierćnutowym lub ósemkowym. Ćwiczenie realizowane jest w formie ośmiotaktowej melodii (dwutaktowy rytm powtórzony czterokrotnie).

  1. Część teoretyczna:

  1. Zapis skali majorowej lub minorowej w odmianach w kluczu basowym w gamach do trzech znaków przykluczowych włącznie.

  2. Budowanie triad harmonicznych w gamach do trzech znaków przykluczowych włącznie.

  3. Analiza zapisu dźwiękowego interwałów i akordów – określenie i podpisanie odpowiednim symbolem zgodnie z zasadami notacji muzycznej.

  4. Analiza fragmentu partytury utworu muzycznego pod kątem elementów dzieła muzycznego, formy i faktury.

Kolejność zadań w teście może być inna niż wskazana powyżej.

Treść podanych zagadnień jest zgodna z aktualną podstawą programową dla przedmiotów Kształcenie słuchu i Audycje muzyczne.

EGZAMIN PRAKTYCZNY W SPECJALNOŚCI INSTRUMENTALISTYKA

Wymagany program dla kandydatów do szkoły II stopnia w roku 2023

FORTEPIAN:

  1.  J. S. Bach – Inwencja 3 gł. albo preludium i fuga z Das Wohltemperierte Klavier I/II)

  2.  Forma klasyczna (część sonatiny lub sonaty, rondo, wariacje)

  3.  Etiuda wirtuozowska

  4.  Utwór dowolny

Program należy wykonać z pamięci.

Komisja zastrzega sobie prawo do wyboru elementów programu.

SKRZYPCE:

  1.  Gama, pasaże, dwudźwięki

  2.  Dowolna etiuda lub kaprys

  3.  I lub III cz. dowolnego koncertu skrzypcowego

  4.  Utwór dowolny

1 i 2 obowiązkowo, 3 i 4 do wyboru

ALTÓWKA I WIOLONCZELA:

  1.  Gama

  2.  Dowolna etiuda

  3.  I lub III cz. dowolnego koncertu

albo

I lub III cz. dowolnej sonaty

KONTRABAS:

  1.  Etiuda

  2. Utwór dowolny

INSTRUMENTY DĘTE BLASZANE I DĘTE DREWNIANE:

  1.  Gama durowa i gama molowa

  2. 2 etiudy [zróżnicowane] melodyczna i techniczna

  3.  Utwór solowy z fortepianem

AKORDEON:

  1. Gama durowa lub molowa

  2. Etiuda

  3. Utwór polifoniczny

  4. Utwór dowolny

PERKUSJA:

  1. WERBEL:
    etiuda klasyczna
    etiuda rudimentowa

  1. KSYLOFON
    etiuda

  1.  WIBRAFON lub MARIMBAFON
    etiuda lub utwór solo [4 pałki]

ORGANY:

  1. Etiuda

  2. Utwór polifoniczny

  3. Sonatina lub utwór dowolny

Program powinien być wykonany na fortepianie.

Można dodatkowo zaprezentować utwór na organach.  

Szkoła dysponuje piszczałkowym instrumentem (dwumanuałowym z pedałem) o trakturze mechanicznej.

GITARA:

  1. Etiuda na wybrany problem techniczny

  2. Utwór dowolny

  3. Wariacje lub sonatina lub sonata

 

ŚPIEW SOLOWY

Wymagania na egzamin praktyczny ze śpiewu solowego

  1. Utwór w języku polskim (pieśń, aria, kolęda, piosenka ludowa).

  2. Utwór dowolny (ćwiczenie wokalne np. N. Vaccai, G. Concone, pieśń, aria).

  3. Wiersz lub fragment prozy.

  4. Badanie skali głosu kandydata.

Warunkiem przyjęcia kandydata do szkoły II stopnia w specjalności wokalistyka jest zakończony proces mutacji, ponieważ nauka śpiewu związana jest z wzmożonym wysiłkiem głosowym. Przeciążenie aparatu podczas procesu mutacyjnego może doprowadzić do trwałych uszkodzeń głosu.

WOKALISTYKA JAZZOWA

Kandydaci przyjmowani będą na podstawie przesłuchania i rozmowy kwalifikacyjnej.

Egzamin praktyczny polega na zbadaniu predyspozycji Kandydata w zakresie:

  • warunków głosowych

  • poczucia rytmu i czystej intonacji

  • muzykalności

  • poprawnej wymowy

Kandydat prezentuje:

  • dwa utwory jazzowe lub ze stylistyki bliskiej jazzu (jeden utwór w języku polskim, drugi utwór w języku angielskim);

  • prezentacja dowolnego wiersza lub fragmentu prozy.

Mile widziane standardy jazzowe (nie wymagamy improwizacji)

Przykładowe, polecane standardy:

  • Cheek to Cheek

  • The Girl From Ipanema

  • One Note Samba

  • Fly Me To The Moon

  • I Got Rhythm

  • Someday My Price Will Come

  • All off Me

  • Over the Rainbow

  • Summertime

  • A Child is Born

  • Moon River

  • When You Wish Upon a Star

  • Come Away with Me

  • The Shadow of Your Smile

  • Sway

Utwory zaprezentować można z podkładem muzycznym (Kandydat przynosi je w formie elektronicznej w formacie mp3, na dwóch nośnikach np. w telefonie i na pendrive) lub śpiewa program egzaminacyjny z naszym akompaniatorem (dotyczy TYLKO standardów jazzowych - w takim przypadku materiał nutowy ze standardami dla akompaniatora w wybranej tonacji przynosi Kandydat). Utwory powinny być bezwzględnie opanowane pamięciowo.

INSTRUMENTY JAZZOWE

FORTEPIAN JAZZOWY  

Prezentacja 

  • Dwa dowolne utwory w stylistyce jazzowej. 

Rekomenduje się wykonanie utworów powszechnie znanych jako standardy jazzowe. 

Rozmowa oraz badanie predyspozycji 

  1. Rozmowa obejmująca m.in. zainteresowania muzyczne Kandydata  

  1. Badanie predyspozycji pod kątem improwizacji: powtarzanie rytmu, melodii, fraz jazzowych itp. 

  1. Badanie predyspozycji słuchowych (współbrzmienia, przebieg harmoniczny). 
    Uwaga! Mile widziana improwizacja.  

Komisja może poprosić o zaprezentowanie tylko części przygotowanego programu.  
Możliwe jest wykorzystanie podkładu muzycznego podczas egzaminu (np. iReal Pro, Aebersold) – w takim przypadku Kandydat powinien mieć ze sobą nagranie na urządzeniu z możliwością połączenia Bluetooth (np. smartfon). Szkoła zapewnia głośnik Bluetooth do odtworzenia nagrania. 
Dozwolone jest granie z nut. 

W przypadku pytań prosimy o kontakt z Kierownikiem Sekcji Instrumentalistyki i Wokalistyki Jazzowej. 

Bartosz Kalicki 
b.kalicki@office.karlowi.cz 

KONTRABAS JAZZOWY  

Prezentacja 

  • Gama G-dur przez 2 oktawy z metronomem w dowolnym tempie.  

  • Przygotowanie fragmentu transkrypcji pochodu basowego Sama Jonesa - „Autumn Leaves” (od 0:00 do 2:03 minuty). Nuty oraz nagranie znajdują się w linku poniżej: https://www.youtube.com/watch?v=L-w2kUwhhI8 
    Pochód basowy należy wykonać wraz z nagraniem w tle. 

Rozmowa oraz badanie predyspozycji 

  • Rozmowa obejmująca m.in. zainteresowania muzyczne Kandydata  

  • Badanie predyspozycji do wykonywania muzyki jazzowej: powtarzanie rytmu, melodii, fraz jazzowych itp. 

  • Badanie predyspozycji słuchowych. 

Zachęcamy do kontaktu z nauczycielem prowadzącym klasę kontrabasu jazzowego – informacja w sekretariacie. 
 

PERKUSJA JAZZOWA  

Prezentacja 

  • Dwa dowolne utwory, w tym przynajmniej jeden w stylistyce jazzowej, 

  • Dowolna improwizacja (dowolna forma, tempo, stylistyka itp.) 

Rozmowa oraz badanie predyspozycji 

  • Rozmowa obejmująca m.in. zainteresowania muzyczne Kandydata  

  • Badanie predyspozycji: powtarzanie schematów rytmicznych, melodii itp.  

Komisja może poprosić o zaprezentowanie tylko części przygotowanego programu.  
Możliwe jest wykorzystanie podkładu muzycznego podczas egzaminu (np. iReal Pro, Aebersold) – w takim przypadku Kandydat powinien mieć ze sobą nagranie na urządzeniu z możliwością połączenia Bluetooth (np. smartfon). Szkoła zapewnia głośnik Bluetooth do odtworzenia nagrania. 

Szkoła zapewnia zestaw perkusyjny. Kandydat powinien mieć ze sobą pałki perkusyjne lub szczotki. 

W przypadku pytań zachęcamy do kontaktu z nauczycielem perkusji: 

buddymichael@interia.pl  

SAKSOFON JAZZOWY  

Prezentacja 

  • Wykonanie dowolnej etiudy w stylistyce jazzowej (np. ze zbioru B.Mintzera, 

J.Snidero, J.Rea) 

  • Wykonanie dwóch dowolnych standardów jazzowych. 

Rozmowa oraz badanie predyspozycji 

  1. Rozmowa obejmująca m.in. zainteresowania muzyczne Kandydata 

  1. Badanie predyspozycji pod kątem improwizacji: powtarzanie rytmu, melodii, fraz jazzowych itp. 

  1. Badanie predyspozycji słuchowych (współbrzmienia, przebieg harmoniczny) 

Uwaga! Mile widziana improwizacja. 

Komisja może poprosić o zaprezentowanie tylko części przygotowanego programu. 

Możliwe jest wykorzystanie podkładu muzycznego podczas egzaminu (np. iReal Pro, Aebersold) – w takim przypadku Kandydat powinien mieć ze sobą nagranie na urządzeniu z możliwością połączenia Bluetooth (np. smartfon). Szkoła zapewnia głośnik Bluetooth do odtworzenia nagrania.  

Zachęcamy do kontaktu z nauczycielem saksofonu jazzowego: 

Wojciech Lichtański 

wojciechlichtanski@gmail.com  

 

 

Rekrutacja 2023/2024, ilustracja graficzna dla informacji dot rekrutacji do PSM II stopnia.

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
14.03.2023 18:37 Kajetan Latacz
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Joanna Marcinowicz
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Szczegółowe informacje 4.0 11.04.2023 17:47 Kajetan Latacz
Szczegółowe informacje 3.0 15.03.2023 15:59 Kajetan Latacz
Szczegółowe informacje 2.0 15.03.2023 10:38 Kajetan Latacz
Szczegółowe informacje 1.0 14.03.2023 18:37 Kajetan Latacz

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}