W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Stanowisko Pracy ds. Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia

Zadania Stanowiska Pracy d/s Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia


 
  • szerzenie oświaty zdrowotnej w zakładach opieki zdrowotnej, placówkach wychowania i nauczania oraz zakładach pracy celem poprawy zdrowia publicznego,
  • organizowanie szkoleń z zakresu metodyki oświaty zdrowotnej dla personelu medycznego i osób zainteresowanych,
  • nadzór nad działalnością oświaty zdrowotnej prowadzonej przez zakłady służby zdrowia,
  • opracowywanie nowoczesnych i atrakcyjnych form popularyzacji wiedzy w zakresie zdrowia publicznego,
  • tworzenie sprawnego obiegu informacji między jednostkami organizacyjnymi stacji,
  • inspirowanie i organizowanie konkursów oświatowo-zdrowotnych, pokazów, akcji, wystaw itp.
  • gromadzenie i wypożyczanie pomocy poglądowych i rozdział materiałów akcydensowych,
  • włączanie w całokształt pracy zagadnień z dziedziny obronności kraju i zwalczania klęsk żywiołowych,
  • opracowywanie rocznych planów pracy i sporządzanie obowiązujących sprawozdań.

 

Dane teleadresowe:

Osoba prowadząca: Joanna Wyrzychowska
Pokój nr 10
e-mail: joanna.wyrzychowska@sanepid.gov.pl
             psse.jawor@sanepid.gov.pl

 

INTERWENCJE REALIZOWANE PRZEZ PAŃSTWOWĄ POWIATOWĄ STACJĘ SANITARNO-EPIDEMIOLOGICZNĄ W JAWORZE

 

Interwencje programowe

Interwencje programowe – to interwencje planowane i powstające na szczeblu ogólnopolskim. Zawierają szczegółowy opis problemu związanego ze zdrowiem wraz z celami, określona jest grupa docelowa. Podane są ramy czasowe i harmonogram działań, realizowane strategie oraz metody pracy. Określone są środki i nakłady. Sprawdzana jest tu jakość interwencji poprzez monitoring i ewaluację.

 

Bieg po zdrowie

Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej opracowany w Głównym Inspektoracie Sanitarnym we współpracy z ekspertami z dziedziny psychologii, jest objęty patronatem honorowym Ministra Edukacji Narodowej, Ministra Zdrowia i Rzecznika Praw Dziecka.

Grupa, do której kierowany jest program, to dzieci z IV klas szkół podstawowych (grupa wiekowa 9–11 lat) oraz rodzice i opiekunowi uczniów. Zaangażowanie rodziców ma na celu zwiększenie skuteczności programów profilaktycznych.

Główne cele programu:

    • opóźnienie lub zapobiegnięcie inicjacji tytoniowej wśród dzieci i młodzieży,
    • pokazanie atrakcyjności życia w środowisku wolnym od dymu tytoniowego,
    • zwiększanie wiedzy i umiejętności uczniów na temat zdrowia w kontekście szkodliwości palenia papierosów.

Zajęcia w programie „Bieg po zdrowie” realizowane są za pomocą bardzo zróżnicowanych metod aktywizujących, które dostosowano do wieku odbiorców. Podstawą zajęć jest stymulowanie kreatywności i aktywności. Bohaterami łączącymi treści poszczególnych spotkań jest dwoje uczniów czwartej klasy szkoły podstawowej, Natalia i Kuba. Wydarzenia z ich życia są tłem poruszanych tematów.

Do programu przygotowano atrakcyjne, bogato ilustrowane materiały:

  • podręcznik dla nauczyciela;
  • zeszyt ćwiczeń dla ucznia;
  • plakaty;
  • ulotkę informacyjną dla rodziców;
  • filmy edukacyjne dla rodziców i nauczycieli.

Nagrany został cykl filmów edukacyjnych z udziałem ekspertów z dziedziny psychologii oraz autorów programu. Pierwszy cykl to trening umiejętności wychowawczych zaprezentowanych przez Panią Dominikę Ambroziewicz-Wnuk, psychologa z Centrum Busola. W cyklu pt. „Dlaczego warto budować i dbać o poprawną komunikację z dzieckiem?” udział wzięła Pani Patrycja Szeląg-Jarosz – psycholog z Centrum Busola. Przygotowany został również film z udziałem autorów programu - Panią Kamillą Bargiel- Matusiewicz i Panem Rafałem Dziurlą poświęcony założeniom programu antytytoniowej edukacji zdrowotnej pt. „Bieg po zdrowie”.

Filmy zawierają:

  • szybkie i łatwe zapoznanie się z programem,
  • poznanie kluczowych wskazówek dotyczących wychowywania dzieci,
  • umiejętność rozwiązywania swoich problemów,
  • poznanie sposobów komunikowania się z dzieckiem,
  • poznanie sposobów radzenia sobie z uzależnieniami dzieci,
  • skłonienie do refleksji i przemyśleń. Podczas cyklu zajęć odbiorcy:
    • dyskutują,
    • wymieniają doświadczenia, spostrzeżenia, refleksje i pomysły,
    • przeprowadzają wywiady z osobami niepalącymi,
    • liczą koszty palenia papierosów,
    • pracują w grupach przy tworzeniu antyreklamy dla papierosów,
    • tworzą komiksy z bohaterami programu.

 

 Rozwiązywanie kart pracy dotyczących kosztów palenia tytoniu

 

Profilaktyczny program w zakresie przeciwdziałania uzależnieniu od alkoholu, tytoniu i innych środków psychoaktywnych – Ars, czyli jak dbać o miłość

Program dotyczący profilaktyki używania substancji psychoaktywnych (alkohol, tytoń, narkotyki, dopalacze), adresowany jest do młodzieży ze szkół ponadpodstawowych. Celem programu jest ograniczenie niekorzystnych następstw zdrowotnych, prokreacyjnych i społecznych związanych z używaniem i nadużywaniem substancji psychoaktywnych przez młodzież wchodzącą w dorosłe życie.

Cele szczegółowe programu to:

        • zmniejszenie u uczestników programu niespójności pomiędzy wyznawanymi wartościami (rodzina, przyjaźń, miłość), a stylem życia młodzieży charakteryzującym się znacznym rozpowszechnieniem używania substancji psychoaktywnych,
        • zwiększenie u uczestników programu umiejętności i postaw pomocnych w unikaniu używania substancji psychoaktywnych zwłaszcza umiejętności spostrzegania zagrożeń i asertywnego stawiania granic, zwiększenie u uczestników programu wiedzy o konsekwencjach używania substancji psychoaktywnych dla życia rodzinnego i zdrowia prokreacyjnego, i w tym kontekście zmniejszenie wpływu mitów na temat dobroczynnego działania alkoholu na organizm kobiet w ciąży, które utrzymują się w świadomości społecznej. Adresatami programu są uczennice i uczniowie szkół ponadpodstawowych (w założeniu znaczna grupa gwarantująca wpływ społeczny podobnie jak w kampaniach edukacyjnych). Grupą bezpośrednich odbiorców są więc uczniowie w wieku 16-19 lat. Program ma wzbudzić u młodzieży refleksję nad ważnymi dla nich wartościami. Jego oryginalnym założeniem jest otwarte i konsekwentne odwołanie się do najbardziej cenionej wartości w życiu ludzkim jaką jest miłość, a mniej do dotychczas stosowanych motywów w rodzaju zdrowia lub wolności. Zdrowie i wolność są tu rozumiane jako elementy sprzyjające odpowiedzialnej miłości oraz zdrowiu i prawidłowemu rozwojowi kolejnego pokolenia. Pro- gram ARS oparty jest na kombinacji składającej się z wiodących strategii profilaktycznych (klasyfikowania wartości, modyfikowania błędnych przekonań, rozwijania umiejętności życiowych, budowania więzi ze wspólnotą szkolną/ rodzinną) oraz przekazu istotnych in- formacji, czyli strategii uzupełniającej (informacyjnej).

Zajęcia programowe są prowadzone metodami aktywnymi. Rekomendowane techniki to: dyskusja grupowa, burza mózgów, drama, sondaż. treści edukacyjne są przekazywane przez nauczyciela w formie mini-wykładów. Ponadto w programie jest wykorzystany film edukacyjny pt. „Wieczne dziecko”. Optymalna realizacja programu wynosi 12 godzin lekcyjnych.

 

Program jest podzielony tematycznie na trzy części.

  • Część pierwsza - ARS VIVENDI - sztuka życia jest poświęcona zagadnieniom konsekwencji używania substancji psychoaktywnych dla zdrowia i życia.
  • Część druga ARS AMANDI - sztuka kochania jest poświęcona omówieniu konsekwencji stosowania substancji psychoaktywnych dla różnych aspektów miłości i związków intymnych kobiety i mężczyzny.
  • Część trzecia ARS GENERANDI - sztuka rodzenia - dotyczy zagadnienia konsekwencji używania substancji psychoaktywnych dla zdrowia prokreacyjnego i zdrowia potomstwa.

 

Pomoce dydaktyczne do realizacji programu to: podręcznik dla nauczyciela zawierający scenariusze zajęć, wskazówki metodyczne i materiały pomocnicze; broszura dla ucznia, ulotka dla rodziców, film „Wieczne dziecko”, plakat.

 

Profilaktyka HIV/AIDS

Realizacją Programu kieruje Minister Zdrowia, a koordynacja działań została powierzona Krajowemu Centrum ds. AIDS. Podmiotami realizującymi Program Zapobiegania Zakażeniom HIV i Zwalczania AIDS są ministrowie właściwi ze względu na cele Programu, jednostki samorządu terytorialnego, terenowe organy administracji rządowej oraz pod- ległe im jednostki. W Programie uczestniczą także wszystkie podmioty, które na podstawie właściwych przepisów są obowiązane do opracowywania i realizacji strategii w zakresie polityki społecznej, obejmującej w szczególności programy pomocy społecznej, polityki prorodzinnej, ochrony zdrowia, programy profilaktyki i rozwiązywania problemów alko- holowych, narkomanii.

Krajowy Program Zapobiegania Zakażeniom HIV i Zwalczania AIDS zakłada działania w pięciu obszarach:

  • zapobieganie zakażeniom HIV wśród ogółu społeczeństwa;
  • zapobieganie zakażeniom HIV wśród osób o zwiększonym poziomie zachowań ryzykownych;
  • wsparcie i opieka zdrowotna dla osób zakażonych HIV i chorych na AIDS;
  • współpraca międzynarodowa;
  • monitoring.

Celem profilaktyki pierwszorzędowej podczas realizacji programu jest ograniczenie rozprzestrzeniania się zakażeń HIV wśród ogółu społeczeństwa poprzez zapewnienie odpowiedniego dostępu do informacji, edukacji i usługi w zakresie profilaktyki HIV/AIDS.

Cele szczegółowe to:

        • wzrost poziomu wiedzy nt. HIV i AIDS wśród ogółu społeczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży szkół ponadpodstawowych,
        • poszerzenie oferty informacyjnej dostosowanej do potrzeb indywidualnego odbiorcy, ze szczególnym uwzględnieniem osób aktywnych seksualnie,
        • usprawnienie opieki nad kobietami w wieku prokreacyjnym i w ciąży,
        • zapewnienie odpowiedniego dostępu do usług diagnostycznych w zakresie profilaktyki HIV/AIDS,
        • zwiększenie dostępności do anonimowego i bezpłatnego testowania w kierunku HIV.

Grupę docelową programu stanowi ogół społeczeństwa ze szczególnym uwzględnieniem ludzi młodych w wieku prokreacyjnym, osób aktywnych seksualnie, uczniów rożnych typów szkół oraz pracowników ochrony zdrowia, psychologów, terapeutów i pracowników oświaty.

 

Skąd się biorą produkty ekologiczne?

Ogólnopolski program edukacyjny dla przedszkoli opracowany wspólnie z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi. W 2020 roku przeprowadzana została pilotażowa edycja. Okres przedszkolny jest niezmiernie ważnym etapem kształtowania się postaw de- terminujących aktualne i przyszłe zachowania dotyczące zdrowia. Dlatego też istotne jest edukowanie dzieci w zakresie prawidłowego żywienia już od najmłodszych lat. Utrwalone wówczas przyzwyczajenia zdrowotne i nawyki decydują o późniejszym stylu życia. Dodatkowo z badań wynika także, że żywność ekologiczna może mieć związek ze zdrowszym stylem życia. Konsumenci ekologiczni częściej dbają o dietę i aktywność fizyczną oraz cechuje ich istotnie mniejsze prawdopodobieństwo nadwagi i otyłości.

Grupa, do której skierowany jest nowy program, to dzieci uczęszczające do przedszkoli w wieku 5-6 lat.

Celem programu jest zwiększanie świadomości i wiedzy na temat rolnictwa ekologicznego oraz budowanie właściwych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat.

Główne założenie programu:

        • zrozumienie czym jest rolnictwo i produkty ekologiczne,
        • kształtowanie umiejętności wyboru produktów ekologicznych,
        • propagowanie zdrowego stylu życia,
        • zwiększanie wiedzy i świadomości przedszkolaków o nawykach higieniczno-zdrowotnych.

Zajęcia w programie „Skąd się biorą produkty ekologiczne” realizowane są poprzez wykorzystanie dedykowanej dzieciom publikacji i filmu animowanego „Skąd się biorą produkty ekologiczne”, jak również opracowanego scenariusza zajęć dla nauczycieli i lekcji pokazowej. Uczestnicy programu zrealizują zajęcia edukacyjne, podczas których nauczą się skąd się biorą produkty ekologiczne, dlaczego warto je wybierać, jakie są zalecenia zdrowego stylu życia oraz jak przestrzegać zasad higieny.

Program jest skierowany także do rodziców i opiekunów dzieci, gdyż zwiększa to skuteczność programów profilaktycznych. Dla lepszej realizacji programu autorzy nagrali dwa webinaria po1profilaktyka z udziałem eksperta odpowiednio dla rodziców oraz nauczycieli i opiekunów.

W czasie zajęć poruszane są kwestie dotyczące profilaktyki zdrowego trybu życia,  jej siły i sensowności, skutecznej komunikacji, jak również wzbudzania pozytywnej energii i motywacji do popularyzacji właściwych zachowań prozdrowotnych. Program edukacyjny, pt. „Skąd się biorą produkty ekologiczne?” zwrócą uwagę na potrzebę prowadzenia edukacji zdrowotnej wśród dzieci jak i rodziców i opiekunów.

Zajęcia edukacyjne zaplanowane są w taki sposób, aby dzieci mogły jak najpełniej skorzystać ze zdobytej wiedzy. W czasie zajęć prezentowane są domowe przetwory, pokazywana jest technika robienia przetworów, organizowane są wycieczki do piekarni, propagowany jest zdrowy styl życia przez zabawy ruchowo - muzyczne, organizowane są projekcje filmów związanych z tematyką żywności ekologicznej. Pokazana jest uprawa ekologiczna, ekologiczne zioła, herbaty owocowe jak również miód i grzyby.

Rola rodziców jest niezwykle istotna w procesie edukacji, są oni informowani o eta- pach projektu, ponadto bardzo często sami biorą w nim udział. Odbywają się spotkania i pogadanki na temat zdrowego stylu życia, prezentowane są prace dzieci (plastyczne i techniczne), piramida żywienia, omawiana jest ekologia. Dzieci zapoznają się ze znaczkiem produktów ekologicznych, czytają ciekawostki i opowiadania o zdrowym odżywianiu. Merytorycznie oraz technicznie jest to program interesujący i angażujący do działań. Dzieci chętnie biorą udział w zajęciach teoretycznych i praktycznych, zarówno w grupie rówieśniczej w przedszkolu, jak i indywidualnie. Program edukacyjny pt.: „Skąd się biorą pro- dukty ekologiczne?” uwzględnia integrację całego środowiska biorącego udział w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. Program ten daje dzieciom na ich poziomie i w ramach ich możliwości, możliwość bycia świadomym konsumentem. Ponadto poszerza i wzbogaca ich wiedzę na temat produktów ekologicznych oraz rolnictwa ekologicznego, kształtuje postawy determinujące aktualne i przyszłe zachowania zdrowotne, uczy umiejętności wy- boru zdrowych, wartościowych produktów ekologicznych, propaguje zdrowy styl życia. Dzieci uczą się też ważnych nawyków higieniczno- zdrowotnych. Podkreślić należy, iż program jest inspiracją do realizacji wielu ciekawych inicjatyw w placówkach przedszkolnych.

 

Dania

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ekologiczne przekąski przygotowane przez uczniów z grupy 0 ze Szkoły Podstawowej w Snowidzy

 

Trzymaj formę

Rozpoczęcie realizacji programu edukacyjnego pt. „Trzymaj Formę” zostało zapoczątkowane przez Głównego Inspektora Sanitarnego, który 24 kwietnia 2006r. powołał Zespół ds. Opracowania i Wdrożenia „Krajowego Programu Zapobiegania Nadwadze, Otyłości i Chorobom Przewlekłym”.

Odbyło się to w następstwie 57 Światowego Zgromadzenia Zdrowia. 23 maja 2004 roku przyjęto na nim projekt „Globalnej Strategii dotyczącej Diety, Aktywności Fizycznej i ZdrowiaWHO. Na zgromadzeniu wezwano kraje członkowskie do podjęcia działań na rzecz poprawy zdrowia społeczeństwa poprzez zdrowe odżywianie i wzrost aktywności fizycznej.

„Trzymaj Formę!” jest pierwszym Programem opartym na partnerstwie publiczno- prywatnym, który został zaakceptowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, Mini- sterstwo Sportu i Turystyki, Instytut Żywności i Żywienia, Ministerstwo Zdrowia, Instytut Medycyny Wsi, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny. Program został laureatem nagrody Teraz Polska.Dla celów Programu została stworzona interaktywna strona internetowa www.trzymajforme.pl, na której można znaleźć informacje dla uczniów, ich rodziców oraz nauczycieli.

Organizatorami programu edukacyjnego „Trzymaj Formę” jest Państwowa Inspekcja Sanitarna oraz Stowarzyszenie „ Polska Federacja Producentów Żywności”.

Głównym celem programu jest zwiększenie świadomości dotyczącej wpływu żywienia i aktywności fizycznej na zdrowie.

Cele szczegółowe:

  • pogłębienie wiedzy w zakresie znaczenia zbilansowanej diety i aktywności fizycznej
  • kształtowanie zmiany postaw i zachowań związanych z prawidłowym żywieniem,
  • odpowiednią jakością zdrowotną żywności i aktywnością fizyczną,
  • dostarczanie wiedzy i umiejętności korzystania z informacji zamieszczonych na opakowaniach produktów spożywczych.

Odbiorcami programu są uczniowie klas V, VI, VII i VIII szkół podstawowych i ich rodzice

Uczestnicy Programu:

    • dyrekcje szkół, nauczyciele, społeczność szkolna
    • pielęgniarki środowiska szkolnego
    • władze wojewódzkie i powiatowe oraz społeczność lokalna wg możliwości i potrzeb środowiskowych

Dla nauczycieli, rodziców i uczniów zostały przygotowane specjalne pakiety materiałów edukacyjnych:

  • poradniki dla nauczycieli z aneksami
  • Zasady dobrych praktyk w zakresie higieny i bezpieczeństwa żywności w sklepikach szkolnych
  • Zasady promocji zdrowia środkami kultury fizycznej
  • Produkty zalecane do rozszerzenia asortymentu produktów żywnościowych w sklepikach szkolnych
  • broszury dla uczniów
  • plakaty z piramidą zdrowia

1. Treści programowe:

    • Żywienie młodzieży – zbilansowana dieta „talerz zdrowia” – bloki produktów
    • rozkład posiłków w ciągu dnia i procent dobowego zapotrzebowania na energię,
    • rola podstawowych składników odżywczych
    • dzienne zalecenia żywieniowe dla młodzieży
    • zasady zdrowego żywienia
    • alternatywne sposoby żywienia na przykładzie diety wegetariańskiej
    • zaburzenia stanu zdrowia i rozwoju związane z nieprawidłowym odżywianiem

2. Aktywność Fizyczna.

znaczenie aktywności fizycznej dla zdrowia

    • test wydolności fizycznej dla dzieci i młodzieży
    • test sprawności fizycznej( ćwiczenia)
    • test wydolności fizycznej( ćwiczenia)

3. Wybrane elementy edukacji konsumenckiej:

  • prawa konsumenta
  • znakowanie produktów żywnościowych wartością odżywczą.

 

\

Talerz zdrowia przygotowany przez uczniów ze Szkoły Podstawowej Nr 1 w Jaworze

 

Wybierz życie – pierwszy krok

Jest to program edukacyjny z zakresu profilaktyki zakażeń wirusem HPV i raka szyjki macicy. Został opracowany w ramach współpracy pomiędzy instytucjami i organizacjami specjalizującymi się w promocji zdrowia i programach profilaktycznych. Głównym inicjatorem Programu jest Fundacja MSD dla Zdrowia Kobiet. Adresatami programu są uczniowie klas VII i VIII szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych, rodzice i opiekunowie uczniów oraz kadra pedagogiczna.

Głównym celem programu jest zmniejszenie występowania raka szyjki macicy i umieralności na tę chorobę.

Celami szczegółowymi są:

        • zwiększenie poziomu wiedzy na temat profilaktyki raka szyjki macicy i roli wirusa HPV w jego powstawaniu,
        • kształtowanie świadomości na temat czynników zwiększających ryzyko raka szyjki macicy,
        • motywowanie kobiet do regularnego poddawania się badaniom profilaktycznym przez całe życie,
        • przygotowanie młodzieży do roli liderów edukacji zdrowotnej w środowisku lokalnym,
        • dostarczenie informacji o świadczeniodawcach wykonujących badania cytologiczne.

Realizacja programu polega na przeprowadzeniu zajęć jedno lub dwukrotnie po 45 minut - według możliwości. Zajęcia mogą być prowadzone przez nauczycieli biologii, wychowania do życia w rodzinie, pielęgniarkę szkolną czy innego nauczyciela posiadającego przygotowanie do prowadzenia zajęć z zakresu edukacji zdrowotnej. Szkolny koordynator programu może zaprosić do współpracy specjalistów (np.: ginekologa, onkologa, położną).

Jako pomoc w realizacji zostały przygotowane materiały edukacyjne do programu:

        • dla edukatora: poradnik, plakat, prezentacja multimedialna,
        • dla uczniów: zakładka,
        • dla dorosłych (rodziców i nauczycieli): składanka.

 

Do współpracy są zapraszani lekarze ginekolodzy oraz autorytety z dziedziny nauk medycznych.

 

Interwencje nieprogramowe

Interwencje nieprogramowe – są to interwencje planowane, w których pomija się etapy monitoringu i ewaluacji.

 

Akcja Letnia

Każdego roku w okresie wakacyjnym pracownik pionu oświaty zdrowotnej i promocji zdrowia prowadzi działania informacyjne wśród dzieci, młodzieży i osób dorosłych, przebywających w palcówkach letniego wypoczynku na temat bezpieczeństwa podczas wypoczynku letniego.

Cele akcji:

  • Propagowanie zasad bezpiecznego wypoczynku.
  • Popularyzacja wiedzy nt. właściwych i bezpiecznych zachowań w miejscach publicznych, lasach i nad wodą.
  • Uświadomienie ryzykownych zachowań w czasie kąpieli wodnych i słonecznych.
  • Podnoszenie wśród dzieci i młodzieży odpowiedzialności za własne zdrowie.
  • Pogłębienie wiedzy na temat zapobiegania ukąszeniom przez kleszcze, profilaktyki zatruć pokarmowych w tym grzybami, wścieklizny, zapobiegania wypadkom i urazom.

 

W ramach Akcji Letniej prowadzone są następujące działania:

  • narady z kierownikami kolonii i półkolonii, pielęgniarkami, wychowawcami, przedstawicielami władz lokalnych, dziennikarzami,
  • edukacja dzieci i młodzieży poprzez: pogadanki, instruktaże, rozmowy indywidualne, emisje filmów,
  • spotkania z ekspertami,
  • konkursy: wiedzy, plastyczne, sportowe,
  • ekspozycje wizualne, wystawy prac plastycznych,
  • dystrybucja materiałów edukacyjnych,
  • poradnictwo metodyczne i merytoryczne podczas indywidualnych spotkań, popularyzacja podejmowanych treści w mediach,
  • poradnictwo i pomiary (RR, poziomu CO w wydychanym powietrzu, ciężaru ciała i określanie BMI) podczas imprez prozdrowotnych.

Prowadzone są wspólne działania z Gminą Jawor, Komendą Powiatową Policji w Jaworze, Komendą Powiatową Państwowej Straży Pożarnej w Jaworze Pogotowiem Ra- tunkowym w Jaworze oraz Jaworskim Ośrodkiem Kultury. Zazwyczaj są prowadzone pokazy dla ogółu społeczeństwa z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, sprzętu ratowniczego, tresury psów policyjnych. W gminach wiejskich prowadzona jest współpraca z gminnymi ośrodkami kultury.

Akcja letnia – nauka pierwszej pomocy

 

Dopalacze (środki zastępcze)

Największą grupę odbiorców działań stanowią uczniowie z młodzieżowego ośrodka wychowawczego, klas 8 szkół podstawowych i szkół średnich z terenu powiatu jaworskiego. Przeprowadzane są pogadanki, prelekcje i warsztaty. Podczas zajęć wykorzystywane są alko- i narkogogle, jako pomoce dydaktyczne. Dodatkowo pracownik pionu oświaty przeprowadza spotkania informacyjne dla rodziców uczniów szkół z terenu powiatu. Podczas spotkań prowadzona jest również dystrybucja materiałów edukacyjnych. Ponadto udostępniane są linki do stron internetowych, na których pedagodzy, rodzice czy osoby zainteresowane mogą pobierać aktualne informacje i materiały edukacyjne.

Podczas warsztatów odbywają się debaty dotyczące skuteczności profilaktyki uzależnień oraz pozytywnych i negatywnych skutków zażywania dopalaczy i innych substancji psychoaktywnych.

Prowadzone są anonimowe badania ankietowe na temat sytuacji rodzinnej i rówieśniczej oraz kontaktu z substancjami psychoaktywnymi, alkoholem i tytoniem.

Celem programu jest ograniczenie używania środków zastępczych - dopalaczy wśród ogółu społeczeństwa ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży. Elementem działań w zakresie interwencji Stop Dopalaczom są również szkolenia prowadzone dla przedstawi- cieli służby zdrowia i przedstawicieli specjalnego ośrodka wychowawczego w zakresie substancji psychoaktywnych.

 

Dzień Seniora

Interwencja trwa cały październik, w ramach obchodów Dnia Seniora organizowane są spektakle, koncerty, wystawy przygotowane specjalnie z myślą o osobach dojrzałych i starszych. Święto ma na celu przeciwdziałanie społecznej dyskryminacji osób starszych, zapobieganie niepełnosprawności oraz upowszechnienie wiedzy związanej ze zdrowiem.

Obchody „Międzynarodowego Dnia Osób Starszych” na terenie powiatu jaworskiego mają na celu wzajemną integrację mieszkańców poprzez profilaktykę zdrowotną i efektywne wykorzystanie czasu wolnego.

Pracownik PSSE w Jaworze przeprowadza pogadanki i warsztaty dla seniorów z te- renu powiatu jaworskiego zrzeszonych w organizacjach i stowarzyszeniach, a także dla pensjonariuszy Dziennego Domu Senior - Wigor w Jaworze. Tematyka związana jest ze zdrowiem seniora – odpowiednią dietą, aktywnością fizyczną i psychiką oraz bezpieczeństwem żywności i profilaktyką zachorowań na choroby zakaźne i cywilizacyjne.

W Stowarzyszeniu Złota Jesień w Jaworze, podczas których pracownik PSSE w Jaworze przeprowadza pogadanki i warsztaty. Związek Emerytów i Rencistów w Bolkowie we współpracy z PSSE w Jaworze, Komendą Powiatową Policji w Jaworze i Centrum Kulturalno–Bibliotecznym w Bolkowie organizuje zabawę dla wszystkich członków Związku z terenu powiatu jaworskiego.

 

Dzień Seniora – zabawa taneczna w Centrum Kulturalno-Bibliotecznym w Bolkowie

 

Światowy Dzień AIDS

Światowy Dzień AIDS, Dzień walki z AIDS, obchodzony jest 1 grudnia z inicjatywy Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) od 1988 roku. W tym dniu na całym świecie, w tym i w Polsce, odbywają się konferencje, happeningi oraz akcje edukacyjne dotyczące profilaktyki HIV/AIDS. Krajowe Centrum ds. AIDS (Polska) w ramach Światowego Dnia Walki z AIDS od 2001 roku prowadzi kampanie multimedialne.

W ramach obchodów Światowego Dnia AIDS młodzież ze szkół ponadpodstawowych powiatu jaworskiego bierze udział w pogadankach i warsztatach. Podczas prowadzonych warsztatów i pogadanek pracownik stara się przełamywać bariery strachu wynikające z braku wiedzy o AIDS i HIV.

Ponadto organizowany jest Powiatowy konkurs wiedzy o HIV i AIDS. Podczas zajęć uczniowie rozwiązują karty pracy, krzyżówki i rebusy. Prowadzona jest dystrybucja materiałów oświatowo-zdrowotnych w placówkach oświatowych i instytucjach związanych z ochroną zdrowia, a także w urzędach.

Powiatowy konkurs wiedzy o HIV i AIDS

 

{"register":{"columns":[]}}