W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Światowy Dzień Rzucania Palenia - 18 listopada 2021r.

Obecnie systematycznemu spadkowi liczby osób palących tradycyjne papierosy towarzyszy wzrost popularności e-papierosów, szczególnie wśród młodych ludzi, którzy sięgają po nie coraz częściej. Według badania CBOS dla Biura do Spraw Substancji Chemicznych pt.:„Konsumpcja nikotyny, raport z badań ilościowych” przeprowadzonego w 2019 roku, od 2011 roku 6-krotnie wzrosła liczba polskich nastolatków, którzy próbowali e-papierosa. 30% uczniów w wieku od 15 do 19 lat regularnie inhaluje elektroniczne papierosy, a 60% co najmniej raz ich próbowało. Ponad połowa badanych (54,8%) uważała, że e-papierosy są dużo bezpieczniejsze niż zwykłe papierosy. Używanie e-papierosów jest traktowane przez młodzież jako mniej ryzykowne. Młodzież nie zdaje sobie sprawy, że e-papierosy tak samo uzależniają i tak samo negatywnie wpływają na zdrowie, co papiograniczenie tradycyjnego palenia i jest od niego mniej szkodliwe – to główne motywy wskazywane przez użytkowników e-papierosów jako skłaniające do wyboru tej formy konsumpcji nikotyny.

 

Światowa Organizacja Zdrowia wskazuje metody, po jakie sięgają branże tytoniowe manipulując młodzieżą:

· w wyrobach tytoniowych i nikotynowych stosują smaki atrakcyjne dla młodzieży, takich jak wiśnia, guma balonowa i wata cukrowa,

· stosują atrakcyjne wzory produktów, np. w kształcie pendrive lub cukierków, które są również łatwe do noszenia,

· promują produkty jako „zmniejszające szkody” lub „czystsze” alternatywy dla tradycyjnych papierosów przy braku obiektywnej wiedzy naukowej potwierdzającej te twierdzenia,

· sponsorują gwiazdy / influencerów i konkursy w celu promocji wyrobów tytoniowych i nikotyny (np. influencerów na Instagramie),

· w punktach sprzedaży uczęszczanych przez dzieci stosują marketing produktów np. eksponują je w pobliżu słodyczy, przekąsek lub napojów,

· wynagradzają sprzedawców za eksponowanie produktów w miejscach odwiedzanych przez młodych ludzi, a także dostarczają materiały marketingowe i gabloty sprzedawcom detalicznym,

· kierują sprzedaż papierosów i innych wyrobów tytoniowych do punktów w pobliżu szkół,

· stosują pośredni marketing wyrobów tytoniowych w filmach, programach telewizyjnych i programach streamingowych online.

 

Jednocześnie informuję, że w dniu 20 maja 2020 roku wycofano ze sprzedaży papierosy mentolowe, smakowe oraz „klikane”. Nowe przepisy są skutkiem implementacji przepisów Parlamentu Europejskiego z 19 maja 2020 roku (dokument 2014/40/UE), który stoi na stanowisku, że papierosy powinny mieć smak tylko i wyłącznie tytoniu. Ponadto zmiany te mają na celu zniechęcać do sięgania po papierosy wszystkich palaczy, a szczególnie młodych ludzi. Papierosy mentolowe sprawiały wrażenie, że są mniej szkodliwe dla zdrowia, tymczasem najnowsze badania wskazują, że szybciej uzależniają, a sam mentol ułatwia wnikanie substancji rakotwórczych do organizmu człowieka. Zakaz sprzedaży papierosów mentolowych nie obejmuje e-papierosów, a także podgrzewaczy tytoniu.

Materiały

Bierne palenie zabija roczne ok. 2 tysiące Polaków
Ekspert: ponad 4 mln polskich palaczy chce rzucić swój nałóg
{"register":{"columns":[]}}