W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

31 maja Światowy Dzień bez Tytoniu

31 maja Światowy Dzień bez Tytoniu

Święto to zostało ustanowione przez WHO w 1987 roku. Jego celem jest zwrócenie uwagi społeczeństwa na powszechny problem uzależnienia od tytoniu. W tym roku Światowa Organizacja Zdrowia rozpoczęła globalną kampanię z okazji Światowego Dnia Bez Tytoniu 2021 - „Deklaruję – nie palę!”, która ma na celu wsparcie 100 milionów ludzi na całym świecie w ich próbach rzucenia palenia poprzez różne inicjatywy i rozwiązania cyfrowe.

Cel kampanii - zdrowsze środowisko sprzyjające rzucaniu palenia poprzez:

  • opowiadanie się za zdecydowaną polityką zaprzestania palenia tytoniu,

  • promowanie zwiększonego dostępu do usług w zakresie rzucania palenia,

  • podnoszenie świadomości na temat taktyk przemysłu tytoniowego,

  • umożliwienie osobom palącym podejmowania skutecznych prób rzucenia palenia poprzez inicjatywy „rzuć i wygraj”.

Światowy Dzień bez Tytoniu jest dobrą okazją do rozmów na temat uzależnienia, szczególnie teraz w dobie panującej epidemii koronawirusa.

W raporcie wydanym przez WHO analizowano wpływ palenia papierosów na przebieg COVID-19. Badania sugerują, że palenie tytoniu może zwiększać ryzyko ciężkiego przebiegu zakażenia u osób z chorobami układu oddechowego i sercowo-naczyniowego. Słabszy system krążenia u pacjentów z COVID-19, którzy palą lub palili papierosy, może powodować, że są oni bardziej podatni na wystąpienie ciężkich objawów i narażeni na śmierć w wyniku powikłań po infekcji. Rzucenie palenia może przyczynić się do tego, że organizm lepiej poradzi sobie z objawami zakażenia wirusem SARS-CoV-2.

WHO rekomenduje rzucenie palenia, nie tylko ze względu na pandemię COVID-19, ale dla ogólnej poprawy zdrowia.

Dlaczego warto rzucić palenie?

Korzyści wynikające z zaniechania palenia widoczne są niemal natychmiast:

  • w ciągu 20 minut zmniejsza się tętno i ciśnienie krwi;

  • w ciągu 12 godzin stężenie tlenku węgla we krwi spada do normalnego poziomu. Zmniejsza się ryzyko zawału serca;

  • w ciągu 2-12 tygodni poprawia się krążenie i praca płuc;

  • rok po zaprzestaniu palenia ryzyko choroby wieńcowej jest o połowę niższe niż u osób palących;

  • w okresie 5-15 lat od zaniechania palenia ryzyko udaru mózgu zmniejsza się do poziomu występującego wśród osób niepalących;

  • piętnaście lat po zaprzestaniu palenia ryzyko rozwoju choroby wieńcowej jest takie jak u osób, które nigdy nie paliły.

Rzucenie palenia to same korzyści, im dłużej nie palisz, w tym lepszej kondycji jest twój organizm. Walka z nałogiem może być trudna, jednak warto zmienić styl życia i konsekwentnie dbać o stan swojego zdrowia. Światowy Dzień bez Tytoniu jest świetną okazją do zerwania z nałogiem.

Nie pozwól, aby tytoń zapierał ci dech w piersi!

Dowiedź się więcej:

https://www.who.int/news-room/spotlight/more-than-100-reasons-to-quit-tobacco

https://www.who.int/campaigns/world-no-tobacco-day/world-no-tobacco-day-2021

https://www.facebook.com/WHO/videos/286560629830112

https://planujedlugiezycie.pl/