W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Upowszechnianie praktyki wprowadzania zwierząt parzystokopytnych (alpak) do pomieszczeń placówek oświatowych

25.04.2025

alpaki

Zajęcia terapeutyczno-edukacyjne oparte na bezpośrednim kontakcie z alpakami stają się
w Polsce coraz bardziej popularne, również w placówkach oświatowych. Niemniej należy mieć na uwadze, że kontakt dziecka ze zwierzętami może nieść ze sobą potencjalne ryzyko ekspozycji na określony patogen.

Alpaki (zwierzęta wielbłądowate), ale również owce czy kozy (małe przeżuwacze) mogą być źródłem chorób zakaźnych u ludzi, przy czym podkreślić należy, że choroby te nie objawiają się
u zwierząt, ale mogą powodować poważne choroby u ludzi. Wśród chorób, które mogą w drodze bezpośredniego i trwałego narażenia na chore zwierzę przenieść się drogą powietrzną na człowieka znajduje się gruźlica, która wprawdzie dotyczy bydła, jednak mogą na nią chorować również alpaki czy małe przeżuwacze.

Dlatego kluczowe jest, aby zwierzęta wykorzystywane do celów terapeutyczno-edukacyjnych były zdrowe i pozostawały pod stałym nadzorem Inspekcji Weterynaryjnej, która zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa zajmuje się m.in. zwalczaniem chorób zakaźnych zwierząt, w tym chorób odzwierzęcych. Ponadto w celu wyeliminowania lub zminimalizowania w jak największym stopniu potencjalnego ryzyka zdrowotnego wśród dzieci i młodzieży, oraz wśród personelu szkolnego, przy założeniu, że placówka oświatowa posiada pomieszczenia odpowiednio dostosowane do tego typu zajęć, przekazuję zalecenia istotne z punktu widzenia zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego ludzi podczas spotkań z alpakami:

1. Dyrektor placówki każdorazowo zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki uczestniczenia dzieci
i młodzieży w zajęciach z alpakami;

2. Informacja o planowanym spotkaniu uczniów ze zwierzętami powinna być przekazywana opiekunom uczniów, którzy podejmują ostateczną decyzję o udziale dziecka w zajęciach;

3. Podczas zajęć należy obchodzić się ze zwierzętami w sposób bezpieczny, tak aby uniknąć ewentualnych zranień i obrażeń;

4. Nie należy spożywać posiłków i napojów podczas zajęć ze zwierzętami lub w pomieszczeniach,
w których przebywają zwierzęta;

5. Należy stosować adekwatne środki ochrony oraz dokładnie myć ręce po kontakcie ze zwierzętami;

6. Należy utrzymywać w czystości obszary, w których przebywają zwierzęta oraz dezynfekować używane podczas zajęć przedmioty.

Mając na uwadze bezpieczeństwo zdrowotne dzieci i młodzieży oraz personelu szkolnego niniejsze zalecenia stanowią minimalne warunki, jakie powinny zostać spełnione dla właściwej organizacji spotkań ze zwierzętami, niemniej podkreślić należy, że w omawianym zagadnieniu pozostaje kluczowa każdorazowa indywidualna analiza i ocena wystąpienia potencjalnych zagrożeń związanych z bezpośrednim kontaktem ucznia ze zwierzętami w kontekście zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego ludzi.

Należy mieć na uwadze, że to dyrektor placówki oświatowej podejmuje ostateczną decyzję
o zorganizowaniu zajęć z alpakami uwzględniając warunki lokalowo przestrzenne odpowiednio dostosowane do tego typu zajęć.

{"register":{"columns":[]}}