W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dostosowanie mebli edukacyjnych do wysokości ciała uczniów / wychowanków w placówkach oświatowo-wychowawczych

Państwowa Inspekcja Sanitarna jest powołana m.in. do sprawowania nadzoru nad warunkami higieny procesów nauczania i wychowania. Nadzór ten jest realizowany na podstawie ustawy z dnia 14 marca 1985 roku o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, a także zgodnie z zapisami ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty i przepisami wykonawczymi. Jednym z elementów higieny procesów nauczania i wychowania jest właściwy dobór mebli edukacyjnych do wymogów ergonomii.

Z przeprowadzonych kontroli w placówkach oświatowo-wychowawczych wynika, że część uczniów siedzi w niewygodnych, nieprawidłowo dostosowanych do ich wzrostu meblach edukacyjnych. Dostosowanie mebli do ergonomii ma istotny i zasadniczy wpływ na prawidłowe kształtowanie się kręgosłupa i prawidłowe funkcjonowanie narządów wewnętrznych. Właściwy dobór stanowiska pracy zapewnia nie tylko komfort przy pisaniu, czytaniu i rysowaniu, lecz także zapobiega powstawaniu wad postawy.

 Ocenie osób kontrolujących podlega:

  • Sposób dostosowania mebli edukacyjnych do wysokości ciała uczniów oraz posiadanie przez placówki procedur, instrukcji lub regulaminów wewnętrznych określających zasady dostosowania mebli edukacyjnych do wysokości ciała uczniów/wychowanków.
  • Wartość wysokości ciała dziecka podana w centymetrach i umieszczona w dzienniku klasowym lub innym dokumencie dostępnym dla nauczycieli prowadzących zajęcia. Przy nazwisku ucznia powinien być wpis, w jakim rozmiarze mebla uczeń powinien siedzieć zgodnie z zasadami zawartymi w PN.  
  • Wszystkie meble powinny być oznakowane w sposób widoczny i trwały oraz prawidłowo zestawione, numer mebla może być zastąpiony kolorem określonym w PN.
  • Każdy uczeń w klasie powinien znać rozmiar mebli, który jest dla niego wskazany.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r., Nr 6, poz. 69 z późn. zm.) zobowiązuje dyrektorów placówek do zapewnienia dzieciom i młodzieży bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w szkołach i innych placówkach edukacyjnych oraz nabywania  i stosowania sprzętu oraz mebli posiadających aktualne certyfikaty zgodności z Polską Normą, spełniające wymogi bezpieczeństwa, wydane przez jednostki certyfikujące te wyroby. Wymogiem tym objęte są meble przedszkolne i szkolne, sprzęt i urządzenia sportowe, a także urządzenia stanowiące wyposażenie placów zabaw.

Upoważnione przez Polski Komitet Normalizacyjny Jednostki Certyfikujące Wyroby, badają produkowane meble w aspekcie spełniania obowiązujących norm i wydają certyfikaty zgodności.

{"register":{"columns":[]}}