Kampania #PlantHealth4Life - chronimy zdrowie roślin
22.12.2025
Państwowa Inspekcja Sanitarna wraz z partnerami krajowymi prowadzi kampanię społeczną #PlantHealth4Life, która zwraca uwagę na znaczenie zdrowia roślin dla bezpieczeństwa, ochrony środowiska i gospodarki. Dla wspólnego dobra ludzi i roślin.
Rozpoczynamy trzeci rok unijnej kampanii #PlantHealth4Life, zainicjowanej przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), Komisję Europejską oraz partnerów z państw członkowskich, krajów kandydujących i Szwajcarii. Celem kampanii jest podnoszenie świadomości na temat kluczowej roli zdrowia roślin w naszym codziennym życiu oraz zachęcanie do indywidualnych działań na rzecz ich ochrony.
Rośliny stanowią aż 80% żywności, którą spożywamy. Są także paszą dla zwierząt hodowlanych oraz oczyszczają powietrze, którym oddychamy – pochłaniając dwutlenek węgla i wspierając nas w walce ze zmianami klimatu. Zdrowe rośliny to nie tylko czyste powietrze, ale także schronienie i pożywienie dla wielu gatunków zwierząt, co sprzyja lokalnej bioróżnorodności i stabilności ekosystemów.
Chroniąc rośliny w Europie, chronimy nasz styl życia.
Pomimo że zdrowie roślin wpływa bezpośrednio na gospodarkę, bezpieczeństwo żywnościowe i środowisko naturalne, świadomość obywateli Europy w tym zakresie wciąż pozostaje niska. Kampania #PlantHealth4Life przypomina, że zdrowe rośliny to zdrowa żywność i zrównoważona przyszłość, a każdy z nas może przyczynić się do ich ochrony – dla siebie i przyszłych pokoleń.
O KAMPANII
Rok 2025 jest trzecim rokiem kampanii #PlantHealth4Life, której celem nadal będzie zwiększanie świadomości i pobudzanie krytycznego myślenia na temat zagrożeń dla zdrowia roślin i ich bezpośredniego związku z gospodarką, naszymi społecznościami i bezpieczeństwem żywności w Europie.
Kampania koncentruje się na emocjonalnym wydźwięku tego zagadnienia, praktycznych przykładach znaczenia zdrowia roślin oraz na zaangażowaniu rodzin. Ma na celu nie tylko informować, lecz także zachęcić do głębszych przemyśleń na temat postrzegania ryzyka i indywidualnych zachowań związanych ze zdrowiem roślin.
Tegoroczna kampania nawiązuje do dynamiki dwóch ostatnich lat. Nadrzędne cele w dalszym ciągu obejmują podnoszenie świadomości na temat znaczenia zdrowia roślin i zachęcanie odbiorców docelowych do krytycznego myślenia. W tym roku kampania koncentruje się na aktywizowaniu świadomych uczestników, aby dzielili się zdobytą wiedzą i promowali dobre praktyki w swoim otoczeniu.
W 2025 roku do kampanii #PlantHealth4Life dołączają nowe kraje: Austria, Bułgaria, Holandia, Rumunia i Włochy, poszerzając grono dotychczasowych 21 państw członkowskich Unii Europejskiej, takich jak Belgia, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Irlandia, Litwa, Łotwa, Malta, Niemcy, Polska, Portugalia, Słowacja, Słowenia, Szwecja i Węgry. Udział w kampanii rozszerzają również cztery kolejne kraje objęte procesem akcesyjnym: Albania, Bośnia i Hercegowina, Kosowo* oraz Turcja, które – podobnie jak Czarnogóra i Szwajcaria – aktywnie włączają się w działania na rzecz zdrowia roślin.
*Użycie tej nazwy nie wpływa na stanowiska w sprawie statusu Kosowa i jest zgodne z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 1244 (1999) oraz z opinią Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Deklaracji niepodległości Kosowa.
Kampania #PlantHealth4Life skupia się na trzech grupach docelowych wyłonionych na podstawie badań społecznych prowadzonych przez EFSA. Są to:
- ciekawi świata podróżnicy - odkrywający przyrodę, którzy często przywożą rośliny i nasiona jako pamiątkę lub prezenty dla rodziny i znajomych;
- domowi ogrodnicy i rolnicy-hobbyści - kpasjonaci roślin dbający o swoje uprawy i dzielący się nimi z innymi miłośnikami roślin;
- świadomi młodzi rodzice - troszczący się o jakość żywności i ochronę środowiska dla dobra swoich dzieci i przyszłych pokoleń.
W trzecim roku kampanii kluczową rolę odegrają specjaliści z sektora produkcji roślin oraz operatorzy usług turystycznych, którzy zaangażują się w konkretne działania i będą wspierać ciekawych świata podróżników i domowych ogrodników. Istotny będzie również wkład nauczycieli, ponieważ ponownie w centrum uwagi znajdą się szkoły, które będą wspierać młodych rodziców, aby dawali oni przykład i wychowywali nowe pokolenie ambasadorów zdrowia roślin. Rzecznicy – jako liderzy ochrony zdrowia roślin i zapobiegania szkodnikom – mają nadrzędne znaczenie: inicjują działania, pogłębiają zrozumienie i stymulują zaangażowanie.
Styl komunikacji kampanii ma charakter informacyjny i edukacyjny, a jej ton jest bliski odbiorcy i angażujący. Służy to przekazaniu przydatnych informacji na temat rzeczywistej sytuacji w dziedzinie zdrowia roślin i tym sposobem skłonieniu odbiorców do krytycznego myślenia. Główne przesłania z poprzednich lat kampanii zostały dostosowane i obecnie sformułowane są w sposób sprzyjający orzecznictwu.
Kampania wciąż będzie dostarczać ważnych informacji i materiałów na temat zdrowia roślin oraz jego wpływu na nasze codzienne życie w różnych krajach biorących udział w inicjatywie. Jej głównym celem pozostaje budowanie świadomości i zachęcanie obywateli Europy do bardziej świadomego i krytycznego podejścia do tematu.
Realizacja tego celu będzie możliwa dzięki szerokiemu wachlarzowi działań komunikacyjnych – od aktywności w mediach społecznościowych, przez kampanie outdoorowe, po inicjatywy lokalne, takie jak wydarzenia edukacyjne czy współpraca ze szkołami.
Więcej informacji na temat Kampanii: https://www.efsa.europa.eu/pl/plh4l