W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kampania edukacyjno-informacyjna HIV/AIDS 2021: „Czy wiesz, że ....”

18.06.2021

Szanowni Państwo, uprzejmie informujemy, że Krajowe Centrum ds. AIDS w dniach: 16-30 czerwca 2021 r. podejmuje działania edukacyjno-informacyjne pod hasłem „Czy wiesz, że…”, będące kontynuacją kampanii profilaktycznej HIV/AIDS z 2020 r.

HIV & AIDS

KC ds. AIDS zwraca się do nas z prośbą o udostępnienie, w miarę możliwości, informacji na temat kampanii z wykorzystaniem plakatów graficznych  (pliki .jpg w załącznikach), za pośrednictwem kanałów komunikacji (strona www, media społecznościowe).

    Ogólnopolska kampania w mediach społecznościowych (Facebook/Instagram) pn. „Czy wiesz, że…”, ma odbywać się przy wykorzystaniu 5 projektów plakatów kampanijnych.

termin: 16-30.06.2021 r.

fanpage KC ds. AIDS na portalu Facebook: https://www.facebook.com/kcaids

    Materiały graficzne:

  5 plakatów informacyjno-edukacyjnych – w załączeniu.

   Początek wakacji jest szczególnie istotny z punktu widzenia poruszanej tematyki, ze względu na podwyższony poziom ryzykownych zachowań w  tym okresie. Włączenie się Inspekcji Sanitarnej w działania edukacyjno-informacyjne jest szczególnie cenne dla KC ds. AIDS, gdyż pozwoli na  dotarcie do szerokiego grona odbiorców.

   Rosnąca liczba zakażeń w Polsce jest efektem między innymi niskiego poziomu wiedzy o HIV i AIDS i braku odniesienia ryzyka do swojej osoby  (tylko około 5-9% osób wykonało choć raz w swoim życiu test w kierunku HIV). Kontynuując działania edukacyjne podjęte w roku ubiegłym, KC ds. AIDS chce promować rzetelny przekaz obalający mity związane z zagadnieniami HIV/AIDS oraz innymi STIs, a tym samym przeciwdziałać stygmatyzacji osób zakażonych i chorych oraz ich rodzin i osób bliskich.

Kampania została przygotowana w oparciu o wyniki badań społecznych dotyczących wiedzy na temat HIV/AIDS w naszym kraju oraz informacje przekazane przez konsultantów z Poradni Internetowej HIV/AIDS oraz z Telefonu Zaufania HIV/ AIDS.

Otrzymując na bieżąco sygnały o systematycznym spadku poziomu wiedzy, w Centrum powstał pomysł na przygotowanie kampanii edukacyjnej z podstawowym przekazem, w której najczęściej powielane mity i przesądy zostają wyjaśnione jasnym i zrozumiałym językiem, połączonym z równie prostą formą graficzną.

    Cele kampanii:

Podniesienie poziomu wiedzy, odczarowanie mitów i przybliżenie faktów na temat wirusa HIV, choroby AIDS oraz innych STIs:

    NIE ma ryzyka zakażenia HIV podczas pływania w basenie.

    NIE ma ryzyka zakażenia HIV drogą kropelkową, np. przez kaszel lub kichanie.

    NIE ma ryzyka zakażenia HIV ani przez ukąszenie, ani przez rozgniecenie na sobie, ani nawet przez połknięcie komara.

    HIV przenosi się głównie podczas niezabezpieczonych kontaktów seksualnych.

    Do zakażenia kiłą, rzeżączką, HPV i innymi STIs dochodzi w podobny sposób jak do zakażenia HIV.

    Zwiększenie wśród grupy docelowej świadomości, że istnieje możliwość szybkiej diagnostyki:

    Wykonanie testu jest jedyną metodą rozpoznania zakażenia HIV i innych STIs.

    Test na HIV – bezpłatnie, anonimowo i bez skierowania – można wykonać w jednym z punktów konsultacyjno-diagnostycznych (PKD) https://aids.gov.pl/pkd/ 

Rozpropagowanie informacji o miejscach, gdzie można uzyskać fachową wiedzę i pomoc w temacie HIV/AIDS oraz innych STIs:

   strona Krajowego Centrum ds. AIDS:  https://aids.gov.pl/

   Poradnia Internetowa HIV/AIDS: poradnia@aids.gov.pl

   bezpłatny Telefonie Zaufania HIV/AIDS: 800 888 448.

    Grupą docelową jest ogół społeczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem osób z grup wiekowych:

    18 - 34 lata

    35 – 49 lat

Nie ograniczamy grupy docelowej pod względem płci, wykształcenia, dochodu ani miejsca zamieszkania.

Grupą docelową kampanii nie są osoby zakażone HIV czy chore na AIDS, które z racji swojego stanu zdrowia  są włączone do  Programu polityki zdrowotnej Ministra Zdrowia p.n. „Leczenie antyretrowirusowe osób żyjących z wirusem HIV w Polsce”, mają dużą wiedzę zarówno na temat zakażenia, jak i na temat osiągnięć współczesnej medycyny jeśli chodzi o leczenie ARV. Nie są nimi też osoby zakażone HIV, u których poziom wirusa w surowicy krwi jest niewykrywalny, a więc są praktycznie niezakaźne.

Kampania skierowana jest głównie do tych osób, które traktują temat HIV/AIDS jako problem abstrakcyjny, niedotyczący ich bezpośrednio.

Zdjęcia (5)