W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Skargi i wnioski

PRZYJMOWANIE I ROZPATRYWANIE SKARG I WNIOSKÓW W REGIONALNEJ DYREKCJI OCHRONY ŚRODOWISKA W BIAŁYMSTOKU

I. SYGNAŁ OBYWATELSKI

Konstytucja i Kodeks postępowania administracyjnego rozróżniają trzy rodzaje sygnałów obywatelskich: skargi, wnioski i petycje, które mogą być składane w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą. Sygnałem obywatelskim są również listy kierowane przez obywateli do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku. Prawo zgłoszenia sygnału obywatelskiego przysługuje każdemu obywatelowi i jest wolne od opłat. Obywatel składający sygnał maże zastrzec – do wiadomości urzędu - swoje dane osobowe. O tym czy pismo jest skargą, wnioskiem, czy petycją decyduje treść pisma lub żądania, a nie jego forma zewnętrzna.

II. INFORMACJA O DNIACH I GODZINACH PRZYJĘĆ KLIENTÓW W SPRAWACH SKARG I WNIOSKÓW

REGIONALNY DYREKTOR OCHRONY ŚRODOWISKA W BIAŁYMSTOKU lub jego zastępca przyjmują klientów w sprawach skarg i wniosków w każdy poniedziałek w godzinach 11:00 – 16:00 w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, ul. Dojlidy Fabryczne 23 (pok. Nr 2). W przypadku, gdy poniedziałek jest dniem ustawowo wolnym od pracy, klienci przyjmowani są w następnym dniu roboczym.

Naczelnicy wydziałów Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku oraz Wydziału do Spraw Terenowych II  w Łomży ul. Nowa 2 pok.  Nr 233 i Wydziału do Spraw Terenowych I w Suwałkach ul. Utrata 9A przyjmują klientów w sprawach skarg i wniosków codziennie w godzinach pracy, tj.:

✓ w poniedziałek – 8:00 -16:00,

✓ w pozostałe dni tygodnia (z wyjątkiem sobót) – 7:30 – 15:30.

Aby ustalić termin i godzinę wizyty należy zgłosić się:

  • pisemnie lub osobiście do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku, 15-554 Białystok, ul. Dojlidy Fabryczne 23 (pokój nr 2)
  • telefonicznie (numer 85 74-06-981 w. 10)
  • drogą elektroniczną: sekretariat@bialystok.rdos.gov.pl określając przedmiot sprawy.

Osoba odpowiedzialna za prowadzenie rejestru skarg i wniosków : Katarzyna Rybko adres e-mail: sekretariat@bialystok.rdos.gov.pl

 

III. FORMY WNOSZENIA SKARG I WNIOSKÓW DO REGIONALNEJ DYREKCJI OCHRONY ŚRODOWISKA W BIAŁYMSTOKU

1. Skargi i wnioski można składać w formie pisemnej lub ustnej (do protokołu):

• osobiście w:

* sekretariacie Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku, ul. Dojlidy Fabryczne 23, pok. Nr 2 (II piętro)

* Wydziale do Spraw Terenowych w Łomży, ul. Nowa 2, pok. Nr 222

* Wydziale do Spraw Terenowych w Suwałkach, ul. Utrata 9A, pok. Nr 131

• za pośrednictwem poczty, na adres: Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, 15-554 Białystok, ul. Fabryczna 23

• za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: sekretariat@bialystok.rdos.gov.pl

• ustnie do protokołu.

2. Skargi i wnioski rozpatrują wydziały Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska właściwe w sprawach będących przedmiotem skargi lub wniosku. Zakres zadań wydziałów określa Regulamin organizacyjny RDOŚ ustalony przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku.

3. W Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska prowadzony jest centralny rejestr skarg, wniosków i petycji oraz listów. Koordynację przyjmowania i załatwiania sygnałów obywatelskich wykonuje Wydział Organizacyjno - Finansowy.

 

IV. ZAŁATWIANIE SKARG I WNIOSKÓW W REGIONALNEJ DYREKCJI OCHRONY ŚRODOWISKA W BIAŁYMSTOKU

Skargi i wnioski są rozpatrywane i załatwiane w trybie i na zasadach określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego oraz w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.

Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw (art. 227 KPA). Skarga w sprawie indywidualnej, która nie była i nie jest przedmiotem postępowania administracyjnego, powoduje wszczęcie postępowania, jeżeli została złożona przez stronę. Jeżeli skarga taka pochodzi od innej osoby, może spowodować wszczęcie postępowania administracyjnego z urzędu, chyba że przepisy wymagają do wszczęcia postępowania żądania strony.

W sprawie, w której toczy się postępowanie administracyjne:

- skarga złożona przez stronę podlega rozpatrzeniu w toku postępowania, zgodnie z przepisami kodeksu,

- skarga pochodząca od innych osób stanowi materiał, który organ prowadzący postępowanie powinien rozpatrzyć z urzędu.

Skargę w sprawie, w której wydano decyzję ostateczną, uważa się zależnie od jej treści za żądanie wznowienia postępowania, stwierdzenia nieważności decyzji albo jej uchylenia lub zmiany, które może być uwzględnione.

Właściwość organów do rozpatrywania skarg określają przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego (art. 229 Kpa). Jeżeli organ, który otrzymał skargę, nie jest właściwy do jej rozpatrzenia, obowiązany jest niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni, przekazać ją właściwemu organowi, zawiadamiając równocześnie o tym skarżącego, albo wskazać mu właściwy organ.

Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności (art. 241 Kpa). Wnioski składa się do organów właściwych ze względu na przedmiot wniosku. Jeżeli organ, który otrzymał wniosek, nie jest kompetentny do jego rozpatrzenia, obowiązany jest w ciągu 7 dni przekazać go właściwemu organowi, z jednoczesnym zawiadomieniem wnioskodawcy.

Organ właściwy do załatwienia skargi lub wniosku powinien załatwić je bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca. Posłowie na Sejm, senatorowie i radni, którzy wnieśli skargę lub wniosek we własnym imieniu albo przekazali do załatwienia innej osoby, powinni być zawiadomieni o sposobie załatwienia, a gdy załatwienie wymaga zebrania dowodów, informacji lub wyjaśnień – także o stanie rozpatrzenia skargi lub wniosku, najpóźniej w terminie czternastu dni od dnia wniesienia albo przekazania.

Skargi i wnioski przed rozpoczęciem ich załatwiania podlegają rejestracji w Rejestrze sygnałów obywatelskich, prowadzonym w sekretariacie Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, pok. Nr 2. Po zarejestrowaniu skargi lub wniosku, Regionalny Dyrektor przekazuje niezwłocznie sprawę do załatwienia właściwemu merytorycznie wydziałowi.

Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpatrzenia.

 

V. PRZYJMOWANIE I ROZPATRYWANIE PETYCJI

Zasady i tryb wnoszenia i rozpatrywania petycji określa ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach.

Petycja może być złożona przez osobę fizyczną, osobę prawną, jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną lub grupę tych podmiotów, zwaną dalej "podmiotem wnoszącym petycję", do organu władzy publicznej, a także do organizacji lub instytucji społecznej w związku z wykonywanymi przez nią zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej.

Przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności, zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji RDOS.

Petycje składa się w formie pisemnej albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Petycja składana w formie pisemnej powinna być podpisana, a jeżeli podmiotem wnoszącym petycję nie jest osoba fizyczna lub gdy petycję wnosi grupa podmiotów - przez osobę reprezentującą podmiot wnoszący petycję. Petycja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej może być opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu oraz powinna zawierać adres poczty elektronicznej podmiotu wnoszącego petycję.

Jeżeli organ, który otrzymał petycję, nie jest właściwy do jego rozpatrzenia, obowiązany jest niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia jej złożenia, przekazać ją właściwemu organowi, z jednoczesnym zawiadomieniem podmiotu wnoszącego.

Na stronie internetowej RDOŚ niezwłocznie zamieszcza się informację zawierającą odwzorowanie cyfrowe (skan) petycji, datę jej złożenia oraz - w przypadku wyrażenia zgody, o której mowa w art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach - imię i nazwisko albo nazwę podmiotu wnoszącego petycję lub podmiotu, w interesie którego petycja jest składana.

Petycja powinna być rozpatrzona bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia jej złożenia.

Jeżeli w ciągu miesiąca od otrzymania petycji składane są dalsze petycje dotyczące tej samej sprawy, RDOS może zarządzić łączne rozpatrywanie petycji (petycja wielokrotna). W tym przypadku na stronie internetowej RDOS ogłasza się okres oczekiwania na dalsze petycje nie dłuższy niż 2 miesiące, licząc od dnia ogłoszenia. Termin rozpatrzenia petycji wielokrotnej liczy się od dnia upływu okresu, o którym mowa w zdaniu poprzednim.

VI. INFORMACJA DLA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ

Budynek w którym znajduje się siedziba Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska nie jest przystosowany  dla osoby z niepełnosprawnością ruchową (poruszające się na wózkach inwalidzkich). W przypadku zapotrzebowania na dodatkową asystę lub pomoc ze strony pracownika urzędu uprzejmie prosimy o wcześniejsze zgłoszenie pod nr tel.:  85 74-06-981 w. 10 swojej obecności w celu ustalenia dogodnego terminu i zapewnienia wsparcia ze strony pracownika.

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
19.12.2021 08:36 Krystian Kamiński
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Joanna Anastaziuk
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Skargi i wnioski 2.0 09.08.2022 13:02 Krystian Kamiński
Skargi i wnioski 1.0 19.12.2021 08:36 Krystian Kamiński

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}