Zadania
Do zadań Wydziału Ocen Oddziaływania na Środowisko należy w szczególności:
- prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko;
- prowadzenie spraw związanych z przeniesieniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na rzecz innego podmiotu;
- działanie w porozumieniu z innymi regionalnymi dyrekcjami ochrony środowiska w przypadkach, o których mowa w art. 75 ust. 5 ustawy ooś;
- prowadzenie spraw związanych z wydawaniem opinii co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i ustalających zakres ewentualnego raportu o oddziaływaniu na środowisko dla przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko;
- prowadzenie spraw związanych z wydawaniem opinii ustalających zakres raportu o oddziaływaniu na środowisko dla przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko;
- prowadzenie spraw związanych z uzgadnianiem warunków realizacji przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko;
- prowadzenie spraw związanych z uzgadnianiem warunków realizacji przedsięwzięcia w toku ponownej oceny oddziaływania na środowisko;
- prowadzenie spraw związanych ze zgłoszeniami w przypadku planowanych przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, których wyłącznym celem jest obronność i bezpieczeństwo państwa lub prowadzenie działań ratowniczych i zapewnienie bezpieczeństwa cywilnego w związku z przeciwdziałaniem lub usunięciem bezpośredniego zagrożenia dla ludności;
- badanie prawidłowości wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach;
- wyrażanie stanowiska w sprawie potrzeby przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko albo jej braku;
- uzgadnianie odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko;
- uzgadnianie zakresu i stopnia szczegółowości informacji wymaganych w prognozie oddziaływania na środowisko;
- opiniowanie projektów dokumentów wymagających strategicznej oceny oddziaływania środowisko;
- przyjmowanie przyjętych dokumentów wraz z podsumowaniem w ramach strategicznej oceny oddziaływania środowisko;
- przyjmowanie zawiadomień o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz ogólnych planów zagospodarowania przestrzennego;
- opiniowanie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, ogólnych planów zagospodarowania przestrzennego, zintegrowanych planów inwestycyjnych, planu zagospodarowania przestrzennego województwa, miejscowych planów rewitalizacji;
- uzgadnianie projektów ogólnego planu zagospodarowania przestrzennego gmin, projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, zintegrowanych planów inwestycyjnych, planów zagospodarowania przestrzennego województwa, w częściach dotyczących rezerwatu przyrody i jego otuliny, parku krajobrazowego i jego otuliny, obszaru chronionego krajobrazu, obszaru Natura 2000;
- opiniowanie projektów gminnych programów rewitalizacji w zakresie form ochrony przyrody;
- przedkładanie naczelnikowi wydziału lub Regionalnemu Dyrektorowi informacji o prowadzonych postępowaniach oraz dokumentach sporządzonych w ramach tych postępowań;
- przygotowywanie informacji o pracach wydziału, w tym o prowadzonych postępowaniach na potrzeby sporządzenia zbiorczej informacji z wydziału;
- przeprowadzanie oceny merytorycznej analiz porealizacyjnych i prowadzenie korespondencji w tych sprawach z innymi organami;
- obsługa organizacyjna i współdziałanie z Regionalną Komisją do spraw Ocen Oddziaływania na Środowisko, o której mowa § 3 ust. 1 pkt 2;
- przygotowywanie projektów odpowiedzi i wyjaśnień na składane do Regionalnej Dyrekcji zapytania, w zakresie dotyczącym zadań realizowanych w wydziale, w tym projekty odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie oraz oświadczenia senatorów;
- prowadzenie postępowań administracyjnych i innych spraw należących do właściwości Regionalnego Dyrektora, wynikających z ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska;
- zamieszczanie w publicznie dostępnych wykazach danych informacji o środowisku i jego ochronie;
- wprowadzanie do bazy danych, o której mowa w art. 128 ustawy ooś, informacjio prowadzonych ocenach oddziaływania przedsięwzięć na środowisko oraz o dokumentacji sporządzanej w ramach tych postępowań.
Do zadań Wydziału Ochrony Przyrody należy w szczególności:
- prowadzenie spraw związanych z nadzorowaniem i koordynowaniem funkcjonowania obszarów Natura 2000, zgodnie z u.o.p. oraz ustawą ooś;
- prowadzenie spraw związanych z tworzeniem, nadzorowaniem i koordynowaniem funkcjonowania rezerwatów przyrody, zgodnie z u.o.p.;
- uzgadnianie projektów uchwał rad gmin w sprawie utworzenia lub zniesienia form ochrony przyrody w postaci pomnika przyrody, stanowiska dokumentacyjnego, użytku ekologicznego, zespołu przyrodniczo-krajobrazowego, zgodnie z u.o.p.;
- prowadzenie spraw związanych z ochroną gatunkową zwierząt, roślin i grzybów, zgodnie z u.o.p.;
- prowadzenie spraw związanych z tworzeniem, nadzorowaniem i koordynowaniem funkcjonowania stref ochrony, zgodnie z u.o.p.;
- prowadzenie spraw związanych ze szkodami wyrządzonymi przez zwierzęta, za które odpowiada Skarb Państwa, zgodnie z u.o.p.;
- prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem Regionalnej Rady Ochrony Przyrody, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zgodnie z u.o.p.;
- przyjmowanie informacji o odkryciu kopalnych szczątków roślin i zwierząt oraz przekazywanie ich do muzeum lub placówki naukowej, zgodnie z u.o.p.;
- dokonywanie kontroli przestrzegania przepisów o ochronie przyrody w trakcie gospodarczego wykorzystania zasobów i składników przyrody przez jednostki organizacyjne oraz osoby prawne i fizyczne, zgodnie z u.o.p.;
- prowadzenie spraw związanych z tworzeniem prowadzeniem i kontrolowaniem ogrodów botanicznych, ogrodów zoologicznych i ośrodków rehabilitacji zwierząt, zgodnie z u.o.p.;
- prowadzenie spraw związanych ze zgłaszaniem prowadzenia prac na obszarach form ochrony przyrody, w obrębach ochronnych wyznaczonych na podstawie ustawy z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 883), a także w obrębie cieków naturalnych, zgodnie z u.o.p.;
- prowadzenie spraw związanych z gatunkami zwierząt niebezpiecznych dla zdrowia i życia ludzi, zgodnie z u.o.p.;
- wyznaczanie uprawnionych podmiotów, do których przekazuje się okazy gatunków, co do których wydane zostało prawomocne orzeczenie sądu o przepadku, zgodnie z u.o.p.;
- gromadzenie dokumentacji dotyczącej zasobów, tworów i składników przyrody, a w szczególności cennych ze względów naukowych tworów przyrody, stanowisk chronionych gatunków roślin, zwierząt i grzybów, a także ich siedlisk oraz siedlisk przyrodniczych, zgodnie z u.o.p.;
- prowadzenie spraw związanych z inwazyjnymi gatunkami obcymi, zgodnie z ustawą z dnia 11 sierpnia 2021 r. o gatunkach obcych (Dz. U. z 2023r. poz. 1589, z późn. zm.);
- prowadzenie spraw związanych z opiniowaniem i uzgadnianiem planów urządzenia lasu i uproszczonych planów urządzenia lasu, zgodnie z ustawą ooś;
- uzgadnianie organizacji i prowadzenia szkolenia ratowników wodnych i instruktorów w zakresie ratownictwa wodnego oraz psów ratowniczych wraz z ich przewodnikami w odniesieniu do parków krajobrazowych i obszarów Natura 2000, zgodnie z ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 714, z późn. zm.);
- opiniowanie wniosków o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej w odniesieniu do form ochrony przyrody zgodnie z ustawą z dnia 29 czerwca 2011 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących (Dz. U. z 2025 r. poz. 1156);
- opiniowanie zgód na wprowadzenie do obrotu mieszanki dla ochrony środowiska, zgodnie z ustawą z dnia 9 listopada 2012 r. o nasiennictwie (Dz. U. z 2021 r. poz. 129);
- uzgadnianie projektów uchwał dotyczących aglomeracji, zgodnie z ustawą z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2025 r. poz. 960);
- współpraca z organizacjami ekologicznymi w zakresie ochrony przyrody;
- wydawanie opinii wewnętrznych z zakresu ochrony przyrody w sprawach ocen oddziaływania na środowisku, udostępniania informacji, szkód w środowisku;
- pozyskiwanie, gromadzenie, przetwarzanie, aktualizowanie i archiwizowanie danych przestrzennych;
- przygotowywanie opracowań kartograficznych i analiz przestrzennych;
- administrowanie, prowadzenie, zarządzanie i rozwój systemu informacji przestrzennej w Regionalnej Dyrekcji.
Do zadań Wydziału Informacji i Szkód w Środowisku należy w szczególności:
- realizacja zadań z zakresu udostępniania informacji, prowadzenie spraw związanych z udostępnianiem informacji o środowisku i jego ochronie, udostępnianie informacji publicznych;
- inicjowanie i koordynowanie działań mających na celu pozyskanie środków finansowych na zadania realizowane przez Regionalną Dyrekcję;
- prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach dotyczących historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi oraz realizacja zadań przewidzianych w tym zakresie dla Regionalnej Dyrekcji;
- prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach dotyczących zapobiegania szkodom w środowisku i ich naprawie oraz realizacja zadań przewidzianych w tym zakresie dla Regionalnej Dyrekcji;
- ustalanie i aktualizacja harmonogramu zadań Regionalnej Dyrekcji w zakresie historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi lub bezpośrednich zagrożeń szkodą w środowisku oraz szkód w środowisku;
- analizowanie wyników i weryfikacja badań oraz raportów dotyczących zanieczyszczenia powierzchni ziemi składanych do Regionalnej Dyrekcji;
- prowadzenie postępowań dotyczących gospodarowania odpadami na terenach zamkniętych oraz wydawanie, cofanie, ograniczanie lub wygaszanie pozwoleń i decyzji wydanych w tym zakresie.
Do zadań Wydziału Spraw Terenowych należy w szczególności:
- uzgadnianie projektów decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz decyzji o warunkach zabudowy zlokalizowanych na obszarach objętych ochroną na podstawie przepisów u.o.p.;
- uzgadnianie projektów uchwał sejmiku województwa w sprawie utworzenia, zmiany granic lub likwidacji parków krajobrazowych;
- uzgadnianie projektów uchwał sejmiku województwa w sprawie utworzenia, zmiany granic lub likwidacji obszarów chronionego krajobrazu;
- opiniowanie projektów uchwał rad gmin w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane;
- opiniowanie projektu audytu krajobrazowego;
- uzgadnianie projektów zezwoleń na usunięcie drzew w pasach drogowych dróg publicznych, z wyłączeniem obcych gatunków topoli;
- wydawanie opinii wewnętrznych w ramach postępowań dotyczących uzgadniania i opiniowania projektów polityk, strategii, planów lub programów, w tym w ramach strategicznej oceny oddziaływania na środowisko;
- wydawanie opinii w zakresie obszarowych form ochrony przyrody w ramach postępowań dotyczących udostępniania informacji o środowisku.
Do zadań Wydziału Organizacyjno-Administracyjnego należy w szczególności:
- zarządzanie zasobami ludzkimi i sprawy kadrowe, prowadzenie spraw pracowniczych wynikających ze stosunku pracy lub zatrudnienia w Regionalnej Dyrekcji oraz organizowanie i koordynowanie staży i praktyk;
- obsługa organizacyjno-administracyjna Regionalnej Dyrekcji, prowadzenie sekretariatu i kancelarii, obsługa organizacyjna, materiałowa, techniczna, w tym narad i spotkań, prowadzenie archiwum zakładowego, prowadzenie rejestru wniosków, skarg, petycji, pieczęci i stempli urzędowych;
- organizowanie obsługi prawnej, ochrony informacji niejawnych, ochrony danych osobowych, spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, spraw obronnych i zarządzania kryzysowego;
- nadzór nad realizacją zadań, o których mowa w pkt 3;
- prowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej oraz obsługa obwieszczeń Regionalnego Dyrektora;
- realizacja zadań z zakresu informatyzacji Regionalnej Dyrekcji, prowadzenie serwisu informatycznego i wsparcia technicznego pracowników Regionalnej Dyrekcji, zapewnianie prawidłowego funkcjonowania systemów informatycznych, realizacja zadań związanych z bezpieczeństwem systemów i zasobów informatycznych;
- prowadzenie i koordynowanie spraw związanych z realizacją zamówień publicznych w Regionalnej Dyrekcji;
- sporządzanie sprawozdań w zakresie realizacji zadań będących w kompetencjach Wydziału Organizacyjno-Administracyjnego.
Do zadań Zespołu Budżetu i Finansów należy w szczególności:
- prowadzenie obsługi finansowo-księgowej Regionalnej Dyrekcji;
- opracowywanie rocznego projektu i planu finansowego;
- terminowe realizowanie dochodów i wydatków budżetowych Regionalnej Dyrekcji;
- prowadzenie spraw związanych z rachubą płac oraz naliczanie i odprowadzanie składek ZUS i podatków;
- sporządzanie sprawozdań budżetowych i finansowych.
Materiały
Schemat organizacyjny Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w BydgoszczySchemat_organizacyjny_RDOŚ_w_Bydgoszczy.pdf 0.11MB
Informacje o publikacji dokumentu
- Pierwsza publikacja:
- 14.12.2021 14:24 Anna Gondek
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Karolina Hunker
| Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
|---|---|---|
| Zadania | 5.0 | 13.10.2025 12:13 Karolina Hunker |
| Zadania | 4.0 | 13.10.2025 10:53 Karolina Hunker |
| Zadania | 3.0 | 13.10.2025 10:51 Karolina Hunker |
| Zadania | 2.0 | 13.10.2025 10:48 Karolina Hunker |
| Zadania | 1.0 | 14.12.2021 14:24 Anna Gondek |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP