Wniosek o zapewnienie komunikacji we wskazanej formie
Każdy ma prawo poinformować nas o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej.
Osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego, ma prawo wystąpić do nas z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej. Wniosek powinien zawierać:
1) dane kontaktowe wnioskodawcy;
2) wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym;
3) wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą;
4) wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.
Zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku, następuje bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie będzie możliwe, poinformujemy niezwłocznie wnoszącego żądanie o przyczynach opóźnienia i wskażemy nowy termin zapewnienia dostępności, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku.
W przypadkach uzasadnionych wyjątkowymi okolicznościami, gdy zapewnienie dostępności w zakresie określonym we wniosku nie jest możliwe lub znacznie utrudnione, w szczególności ze względów technicznych lub prawnych, niezwłocznie zawiadomimy wnioskodawcę o braku możliwości zapewnienia dostępności oraz o jego powodzie. Zapewnimy dostęp alternatywny.
Wnioski można składać:
1) pisemnie na adres: Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Krakowie, ul. Mogilska 25, 31-542 Kraków;
2) na Elektroniczną Skrzynkę Podawczą – adres /RDOS12/skrytka,
3) na adres: sekretariat@krakow.rdos.gov.pl.
Skarga na brak dostępności
Jeżeli nie zapewnimy dostępności, pomimo złożenia wniosku, można złożyć na nas skargę do Prezesa Zarządu PFRON. Trzeba to zrobić w ciągu 30 dni od dnia, w którym upłynął termin na zapewnienie dostępności lub od otrzymania odmowy zapewnienia dostępności.
Skarga powinna zawierać:
1) dane kontaktowe wnioskodawcy: imię i nazwisko, adres, ewentualnie numer telefonu i adres e-mail,
2) opis bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym,
3) sposób kontaktu ze skarżącym.
Jeśli wnioskujący oczekuje konkretnego rozwiązania problemu z dostępnością, powinien napisać o tym we wniosku. Jeżeli osoba skarżąca załączy do skargi wcześniej złożony wniosek o zapewnienie dostępności, wystarczy że w skardze wskaże dodatkowo tylko swoje dane kontaktowe. Skarga powinna zostać rozpatrzona możliwie jak najszybciej.
Po rozpatrzeniu skargi, Prezes Zarządu PFRON wydaje decyzję, która:
- nakazuje podmiotowi publicznemu zapewnić dostępność w określony sposób, w terminie nie krótszym niż 30 dni, a w sprawach szczególnie skomplikowanych − nie krótszym niż 60 dni, od dnia doręczenia decyzji, albo
- zwalnia podmiot publiczny z zapewnienia dostępności.
Prezes Zarządu PFRON może też zakończyć postępowanie bez wydania decyzji, gdy skarga jest bezprzedmiotowa, czyli na przykład nie było podstaw do wniesienia skargi.