W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Jak załatwić sprawę

Informacje ogólne

Załatwianie spraw

W Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Krakowie załatwiamy sprawy zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego.

Postępowanie administracyjne wszczynamy na żądanie strony lub z urzędu. Większość spraw administracyjnych prowadzimy na wniosek strony, np. wniosek o wydanie decyzji:

  • o środowiskowych uwarunkowaniach,
  • zezwalającej na czynności zakazane w stosunku do gatunków roślin, zwierząt lub grzybów objętych ochroną,
  • zezwalającej na odstępstwa od zakazów obowiązujących w rezerwacie przyrody,
  • uzgadniającej warunki przeprowadzenia działań naprawczych.

W Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Krakowie sprawy prowadzimy i załatwiamy na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej.

Dlatego podania (żądania, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia) należy do nas składać w formie:

  1. papierowej – pismo podpisane własnoręcznie lub
  2. elektronicznej – podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym.

Terminy załatwiania spraw

Kodeks postępowania administracyjnego zobowiązuje nas do załatwiania spraw bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu miesiąca od dnia wszczęcia postępowania. Sprawy wyjątkowo skomplikowane możemy załatwiać w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.

Ważny jest moment wszczęcia postępowania!

Żeby podanie wniesione w formie papierowej lub elektronicznej mogło skutecznie wszcząć postępowanie administracyjne, musi zawierać:

  1. wskazanie osoby, od której pochodzi (imię i nazwisko, firma),
  2. adres tej osoby (firmy), również w przypadku złożenia podania w formie elektronicznej,
  3. żądanie – czego dotyczy wniosek, odwołanie, zażalenie, petycja, skarga;
  4. inne wymagania ustalone w przepisach szczególnych, np. załączniki, informacje o liczbie osobników gatunku, numery ewidencyjne nieruchomości,
  5. podpis wnoszącego podanie (własnoręczny na podaniu papierowym lub kwalifikowany podpis elektroniczny); podpis może być zaufany, czyli podanie musi być wysłane za pośrednictwem ePUAP.

Jeśli pisma lub wnioski nie zawierają ww. danych, wzywamy do ich uzupełnienia. Dopiero po uzupełnieniu danych wszczynamy postępowanie administracyjne. Jeśli wnioskodawca nie uzupełni pisma lub wniosku, pozostawiamy je bez rozpoznania.

Niekiedy terminy załatwiania spraw mogą być przekroczone, szczególnie gdy opóźnienie wynika z przyczyn niezależnych od Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Krakowie. W takim przypadku informujemy wnioskodawcę o przyczynach zwłoki i wskazujemy nowy termin załatwienia sprawy.

Składanie wniosków elektronicznych

Do składania podań w formie elektronicznej służy Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP).

Każdy urząd ma elektroniczną skrzynkę podawczą (ESP) na ePUAP.

Adres elektronicznej skrzynki podawczej Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Krakowie to: /RDOS12/skrytka.

Żeby złożyć wniosek do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Krakowie poprzez ePUAP trzeba mieć:

  • bezpłatne konto użytkownika na ePUAP,
  • bezpłatny profil zaufany na ePUAP lub podpis elektroniczny (weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu – na karcie).

Jak załatwiać sprawy przez ePUAP?

Podania (wniosku), pisma w postępowaniu, wyjaśnienia, zażalenia nie można skutecznie złożyć na adres e-mail Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Krakowie.

UWAGA!

Wyjątek stanowią wnioski udostępnienie informacji publicznej lub informacji o środowisku i jego ochronie. Te wnioski można składać na adres e-mail Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Krakowie: sekretariat@krakow.rdos.gov.pl bez podpisu elektronicznego.

Karty informacyjne i wzory wniosków

Pisma wpływające (wnioski) do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Krakowie rejestrujemy w kancelarii ogólnej (na dzienniku podawczym).

Wszystkie sprawy zgłaszane do urzędu załatwiane są przez nasze komórki merytoryczne (wydziały).

Procedury załatwiania spraw opisaliśmy w kartach informacyjnych. Znajdują się one w każdym z działów uporządkowanych tematycznie.

Karty zawierają informacje na temat dokumentów wymaganych do załatwienia danej sprawy, opłat, miejsca złożenia i odbioru dokumentów, terminu udzielenia odpowiedzi oraz podstawy prawnej, informacji w zakresie ochrony danych osobowych itp.

Do niektórych kart załączyliśmy pliki z formularzami, które można wypełnić, wydrukować i złożyć na dzienniku podawczym Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Krakowie lub przesłać na naszą Elektroniczną Skrzynkę Podawczą. 

 

{"register":{"columns":[]}}