Wpływ dezinformacji na życie społeczne i polityczne - zagrożenia w Tunezji oraz te ponadnarodowe
24.11.2025
19 listopada w rezydencji Ambasador RP w Tunisie odbyła się debata pt.: „Wpływ dezinformacji na życie społeczne i polityczne - zagrożenia w Tunezji oraz te ponadnarodowe”.
Jako prelegenci uczestniczyli w niej tunezyjscy dziennikarze i medioznawcy (Kerim Bouzouita, Hanene Zbiss oraz Khalil Jelassi) oraz przedstawicielka StratCom z Brukseli (Zina Mekouar). Na zakończenie przedstawiciele Fundacji Info Ops Polska przedstawili raport opracowany w ramach programu „Dyplomacja Publiczna Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP”, obejmujący analizę odporności środowisk informacyjnych w Egipcie, z perspektywą realizacji podobnego materiału w Tunezji. Dla zaakcentowania solidarności europejskiej w kwestii walki z dezinformacją, o pełnienie roli współgospodarza debaty poprosiliśmy Danię sprawującą prezydencję w Radzie UE .
Z założenia debata była kontynuacją konferencji poświęconej dezinformacji, którą nasza placówka zorganizowała w czerwcu br. w ramach polskiej prezydencji w Radzie UE. Zaproszenie do udziału skierowane zostało do ambasad państw członkowskich UE, Delegatury UE oraz państw like-minded i zaprzyjaźnionych, gdyż formuła debaty miała pozwolić na swobodniejszą wymianę opinii oraz skupić się na wyzwaniach odnoszących się do Tunezji, jak również porównać je do sytuacji w Europie i w regionie. Udział wzięli ambasadorowie UE, Ukrainy, Kanady, Czech, Rumunii, Finlandii, Portugalii, Belgii, Austrii i Argentyny, chargés d’affaires Wielkiej Brytanii i Grecji, przedstawicielka Rady Europy w Tunezji oraz reprezentanci środowisk dziennikarskich.
Debata została bardzo dobrze przyjęta przez uczestników. Potwierdzili oni kilkakrotnie, że dezinformacja jest tematem, który powinien być obecny w przestrzeni publicznej. Konieczne jest bowiem inicjowanie działań w różnych środowiskach w celu ograniczania jej wpływu, jak również bieżące monitorowanie jej trendów.
Z pewnością dezinformacja wykorzystuje te same mechanizmy zachowań ludzkich, ale – w zależności od kraju – ma odmienne cele bezpośrednie, co przekłada się na różnice w przekazywanej treści.