W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Informator ekonomiczny

Opis gospodarki i jej struktury

System gospodarczy Tunezji opiera się na systemie mieszanym, łączącym elementy rynkowe z dużym interwencjonizmem państwowym. Spółki publiczne kontrolują całe sektory gospodarki (np. sektor wydobywczy, energetyczny i kolejowy) lub posiadają monopol na import towarów np. kawy, cukru, zboża, oleju napędowego i produktów ropopochodnych.   

Tunezja koncentruje się na implementacji strategii gospodarczych, mających na celu pobudzenie wzrostu gospodarczego i przyciągnięcie inwestycji zagranicznych. Jednym z głównych ich celów jest dywersyfikacja gospodarki, aby zmniejszyć jej zależność w tworzeniu miejsc pracy od sektora  turystycznego i rolniczego. Realizuje program rozwoju gospodarczego przyjęty na lata 2023 – 2025, którego celem jest ożywienie gospodarki poprzez reformy sektorowe. Położony został w nim nacisk m.in. na rozwój kapitału ludzkiego, dywersyfikację gospodarki, podniesienie poziomu innowacji w sektorze prywatnym oraz na transformację w kierunku zielonej gospodarki. Tunezja przyjęła program rozwoju sektora energetycznego, który zakłada osiągnięcie produkcji 35% energii elektrycznej z odnawialnych źródeł do 2030 roku, z dalszym wzrostem jego udziału do 2035 roku. Program zakłada m.in. rozwój elektrowni słonecznych i wiatrowych oraz inwestycje w zielony wodór. Ważnym elementem polityki gospodarczej jest wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), które odgrywają kluczową rolę w tworzeniu miejsc pracy i stabilizacji gospodarki.

GŁÓWNE SEKTORY GOSPODARKI I ICH UDZIAŁ W PKB

Tunezyjska gospodarka opiera się na czterech głównych sektorach pod względem wielkości i znaczenia dla PKB:

  • Sektor usług (ok. 60% PKB)

Obejmuje w głównej mierze takie gałęzie jak: turystyka, telekomunikacja i technologie, usługi finansowe, handel i transport oraz administracja publiczna.

  • Sektor przemysłowy (ok. 24% PKB)

Do najważniejszych gałęzi przemysłu zaliczają się: przemysł tekstylno - skórzany, mechaniczno – elektryczny, spożywczy. Jednocześnie rozwijają się nowe sektory: motoryzacyjny, lotniczy, biotechnologiczny oraz odnawialnych źródeł energii. 

  • Sektor rolniczy (ok. 10% PKB)

Sektor rolniczy, w związku z tym, że ma znaczenie strategiczne, podlega ścisłym regulacjom, co ogranicza jego rozwój i wzrost. Najważniejsze produkty sektora to: oliwa z oliwek (Tunezja jest jednym z czołowych eksporterów na świecie), daktyle, owoce cytrusowe i warzywa.

  • Sektor wydobywczy (ok. 4%)

Stanowi go głównie eksploatacja złóż fosforytów, będących jednym z głównych surowców naturalnych Tunezji. Wydobycie ropy naftowej i gazu ziemnego odgrywa ograniczoną rolę w gospodarce (Tunezja posiada wysoki deficyt energetyczny).

  • Polityka kursowa

Polityka kursowa w Tunezji jest zarządzana przez Bank Centralny Tunezji, którego zadaniem jest utrzymanie stabilności monetarnej oraz wspieranie wzrostu gospodarczego kraju. Opiera się ona na systemie ograniczonej  elastyczności kursu walutowego, w którym wartość dinara tunezyjskiego (TND) jest w dużym stopniu kontrolowana przez Bank Centralny w celu uniknięcia nadmiernych jego wahań. Wymiany waluty (m.in. euro, USD, GBP) można dokonać zarówno w bankach, jak również w kantorach, których sieć jest dobrze rozwinięta (kurs wymiany walut w kantorach odzwierciedla jest zbliżony do tych oferowanych oficjalnie w bankach).  

  • Surowce i technologie krytyczne

Tunezja posiada zasoby naturalne, które mogą być uznawane za istotne, jednak nie występują one w takiej skali, jak w niektórych innych krajach regionu. Główne zasoby naturalne Tunezji obejmują fosforyty, których wielkość oceniana  jako jedna z większych w świecie. W przeszłości  (przed wybuchem tzw. „jaśminowej rewolucji w grudniu 2010 r.) Tunezja była jednym z największych eksporterów fosforytów na świecie (średnie wydobycie w ostatnich 3 latach - ok.  3,5 mln  ton). Tunezja posiada  skromne złoża ropy naftowej i gazu ziemnego. Ich wydobycie nie zaspokaja potrzeb Tunezji.

Odnośnie technologii krytycznych, Tunezja dąży do rozwoju technologicznego, zwłaszcza w dziedzinach takich jak technologie informacyjne, przemysł elektroniczny i odnawialne źródła energii (inwestycje w technologie solarne i wiatrowe).

Tunezja nie posiada bogatych zasobów surowców zaliczanych do krytycznych, takich jak metale rzadkie, które są kluczowe w nowoczesnych technologiach (np. elektronika, baterie do pojazdów elektrycznych).

  • Stan infrastruktury

Infrastruktura Tunezji jest stosunkowo dobrze rozwinięta w porównaniu do innych krajów Afryki Północnej, co ma kluczowe znaczenie dla rozwoju handlu i turystyki.  Tunezja dysponuje siecią drogową o łącznej długości ok. 20 000 km, z czego około 75% jest utwardzonych. Posiada kilka głównych autostrad np. A1 łączy Tunis z Medenine i docelowo ma zostać przedłużona do granicy z Libią. Infrastruktura drogowa jest w miarę rozwinięta, zwłaszcza wokół dużych miast, ale na obszarach wiejskich wymaga ona nakładów inwestycyjnych.  Sieć kolejowa ma długość ok.  2 165 km, z czego większość to linie jednotorowe. Koleje tunezyjskie (SNCFT) łączą najważniejsze miasta, w tym Tunis, Sousse, Sfaks i Gabes. Znacząca część sieci jest wykorzystywana głównie do transportu towarowego, zwłaszcza fosforytów i innych towarów. Tunezja ma 9 lotnisk międzynarodowych, z których największe znajduje się w Tunisie (Tunis-Carthage). Inne ważne lotniska to: Dżerba-Zarzis,  Monastir i Enfidha, które obsługują głównie turystów zagranicznych przybywających do kurortów tunezyjskich położonych nad Morzem Śródziemnym.  Tunezja ma kilka ważnych portów morskich, które odgrywają dużą rolę w handlu międzynarodowym (linia brzegowa liczy 1148 km). Największy z nich znajduje się w Rades (obok Tunisu), który obsługuje większość handlu kontenerowego w Tunezji oraz port La Goulette (największy dla obsługi ruchu turystycznego i pasażerskiego). Inne znaczące porty znajdują się w Sfaksie, Gabes, Bizerte, Sousse i Zarzis, które służą głównie do przeładunku towarów, w tym fosforytów i towarów przemysłowych i rolno - spożywczych. Infrastruktura w Tunezji, mimo że jest dobrze rozwinięta wymaga nakładów inwestycyjnych,  zwłaszcza w modernizację sieci kolejowej i rozwój portów morskich, aby poprawić konkurencyjność kraju w regionie.

  • Kalendarz dni wolnych od pracy.
  • 1 stycznia - Nowy Rok
  • 20 marca - Święto Niepodległości (wyzwolenie spod francuskiego protektoratu w 1956 r.)
  • 9 kwietnia – Święto Męczenników (Tunezyjczyków poległych podczas manifestacji  niepodległościowej w 1938r.)
  • 1 maja – Święto Pracy
  • 26 czerwca – Nowy Rok
  • 25 lipca – Święto Republiki (proklamowanie Republiki w 1957 r.)
  • 13 sierpnia – Dzień Kobiet i Rodziny
  • 15 października – Święto Ewakuacji (Ewakuacja „ostatniego” żołnierza francuskiego z terytorium Tunezji)
  • 17 grudnia -  Święto Rewolucji
  • Święta muzułmańskie wolne od pracy w 2025 r.:
  • 30 - 31 marca  – Aid el-Fitr (zakończenie Ramadanu)
  • 06 - 07 czerwca – Aid el-Idha/Aid el-Kebir (święto upamiętniające ofiarę Abrahama)
  • 26 lipca - Ras el-Am el Hejri – Nowy Rok muzułmański.
  • 04 września – Muled (rocznica urodzin Mahometa – 570 r.)

Muzułmańskie święta religijne są ruchome, uzależnione od kalendarza księżycowego, dlatego też podane wyżej daty ulegają corocznym przesunięciom.

Administracja publiczna i sektor bankowy pracują w trybie pięciodniowym (dni wolne: sobota i niedziela ). W administracji i wielu przedsiębiorstwach sektora publicznego pracuje się w piątek do południa (ze względu na modlitwę piątkową w meczecie). Przedsiębiorstwa prywatne funkcjonują najczęściej w systemie sześciodniowego tygodnia pracy (dniem wolnym jest niedziela). W lecie (lipiec i sierpień) oraz w okresie ramadanu administracja publiczna i znaczna część przedsiębiorstw pracuje krócej (tzw. seance unique), przeważnie od 8:00 do 14:30.

 

Podstawowe dane makroekonomiczne  

Podstawowe dane makroekonomiczne

 

2024

2025 (prognoza)

2026 (prognoza)

PKB nominalne (mld USD ceny bieżące)

 53,41

 59

 60

PKB (PPP) (mld USD)

177 

n/a

 n/a

Stopa wzrostu PKB (realna %)

1,6

2,5

2,1

PKB per capita (nominalne tyś. USD)

4,3

4,7 

4,8

PKB per capita (PPP tyś. USD)

14,5

15 

15,5 

Stopa inflacji (CPI%)

6,2

5,4 

6,5

Stopa bezrobocia (%)

 16,2

16,0 

15% 

Rating kredytowy Fitch / Moody's / S&P

CCC-/Caa2 (negatywny)/ n/a

CCC+/B-(pozytywny/pozytywny 

n/a 

Deficyt i nadwyżki budżetowe  (% USD)

6,3

5,7

5,3

Dług publiczny (% PKB)

84,5

84,9

84

Źródło: Międzynarodowy Fundusz Walutowy/Bank Światowy

Dane demograficzne

Dane demograficzne (aktualne)

Liczba ludności (w tys.)

12,34 

Siła robocza (mln)

   4,3 

Rozmiar klasy średniej (w tys./mln)

 n/a

Poziom ubóstwa (% populacji żyjącej poniżej progu ubóstwa)

ok. 20 

Współczynnik Giniego

 33,7

Współczynnik HDI

 0,746

Źródło: Międzynarodowy Fundusz Walutowy/Tunezyjski Urząd Statystyczny

 

Handel zagraniczny i inwestycje

Według danych Tunezyjskiego Urzędu Statystycznego wartość importu w 2024 r. wyniosła 81 mld TND (+2,3% w porównaniu z 2023 r.), natomiast eksportu 62,1 mld TND (na tym samym poziomie w 2023 r.). Tunezja eksportowała głównie maszyny i urządzenia elektryczne (16,2 mld TND), artykuły tekstylne i skórzane (7 mld TND) i oliwę z oliwek (5,3 mld TND), importowała natomiast olej napędowy i produkty ropopochodne (15,2 mld TND), maszyny i urządzenia elektryczne (9,8 mld TND), urządzenia mechaniczne (6,4 mld TND), środki transportu (5,4 mld TND) i wyroby plastikowe (5 mld TND). Odnośnie kierunków eksportu, UE pozostała głównym regionalnym rynkiem zbytu na tunezyjskie towary (69% wartości eksportu). Największymi ich odbiorcami były Francja (14,1 mld TND), Włochy (11,4 mld TND), Niemcy (8,2 mld TND) i Hiszpania (3,3 mld TND). Towary tunezyjskie trafiały z kolei, poza UE, głównie do Libii (2,5 mld TND), USA (2 mld TND), Algierii (1,7 mld TND) i Wielkiej Brytanii (1,3 mld TND). Po stronie importu udział państw unijnych był mniejszy (43,4%), ponieważ Tunezja, w dużym stopniu importowała towary, oprócz głównie Włoch (9,7 mld TND), Francji (8,3 mld TND), Niemiec (5,9 mld TND) i Hiszpanii (3,9 mld TND), również z Chin (9,1 mld TND – drugi partner handlowy po stronie importu), Algierii (6 mld TND), Rosji (5,4 mld TND) i Turcji (3,7 mld TND). Tunezja odnotowała wysoki dodatni bilans handlowy z głównymi partnerami unijnymi (m.in. +5,1 mld TND z Francją, +2,6 mld TND z Niemcami, +2 mld TND z Włochami). Sytuacja odwrotna pozostawała z największymi partnerami spoza UE, z którymi posiadała wysoki deficyt handlowy (m.in. – 9,1 mld TND z Chinami, -5,4 mld z Rosją, -4,4 mld TND z Algierią i -2,6 mld TND z Turcją). Wyjątkiem była Libia, w obrotach z która odnotowała dużą nadwyżkę handlową (+2,3 mld TND). 

 

W 2024 r. nastąpił wzrost inwestycji zagranicznych w Tunezji. Według danych lokalnej Agencji Promocji Inwestycji Zagranicznych (FIPA), ich wartość wyniosła 2,96 mld TND (ok. 0,9 mld euro) i była wyższa o 16,7% w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. Dominowały Bezpośrednie Inwestycji Zagraniczne, które stanowiły wartość 2,9 mld TND, które były umieszczane głównie w sektorach: przemysłowym (61%), energetycznym (24%) i usług (14%).  Inwestorzy lokowali inwestycje głównie na terenie Wielkiego Tunisu (48%) oraz w północno-wschodnim regionie kraju (28%). Kapitał napływał przeważnie z państw UE: Francja (644 mln TND), Niemcy (340 mln TND) i Włochy (304 mln TND) oraz Kataru (127 mln TND) i USA (118 mln TND).  

Udział Tunezji w inicjatywach i organizacjach wielostronnych o charakterze gospodarczym 

Tunezja bierze udział w inicjatywach i organizacjach wielostronnych o charakterze gospodarczym, dążąc do integracji gospodarczej i współpracy międzynarodowej.

Jest członkiem wielu międzynarodowych organizacji ekonomicznych, takich jak: Światowa Organizacja Handlu (WTO), Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW), Bank Światowy (WB), Afrykański Bank Rozwoju (AfDB), Afrykańska Kontynentalna Strefa Wolnego Handlu (AfCFTA), Arabska Unia Maghrebu, Partnerstwo Euro-Śródziemnomorskie (Euromed), Międzynarodowa Organizacja Pracy (ILO), Arabski Fundusz Rozwoju Gospodarczego i Socjalnego  (AFESD), Islamski Bank Rozwoju (IDB), Międzynarodowa Korporacja Finansowa (IFC) – członek Grupy Banku Światowego. 

W ramach członkostwa w WTO Tunezja wspiera rozwój handlu międzynarodowego, szczególnie z krajami Unii Europejskiej i Bliskiego Wschodu.  Aktywnie uczestniczy w Afrykańskim Banku Rozwoju (AfDB), który wspiera inwestycje i projekty rozwojowe w regionie. W ramach partnerstw afrykańskich, Tunezja angażuje się w implementację AfCFTA, co ma na celu promowanie integracji gospodarczej na kontynencie afrykańskim, poprzez rozwój handlu, inwestycji oraz infrastruktury. Współpracuje z Międzynarodowym MFW i WB w zakresie reform gospodarczych, finansowania projektów rozwojowych oraz wsparcia makroekonomicznego, mających na celu promowanie zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego.

Pozycja Tunezji w rankingach 

Pozycja kraju w rankingach

 

 

 pkt

 pozycja

Corruption Perception Index (Transparency International)

39

92

Global Innovation Index (World Intellectual Property Organization)

27

76

Economic Freedom Index (Heritage Foundation)

49,1

149

Relacje dwustronne

Dwustronne relacje handlowe i inwestycyjne

Dwustronna wymiana handlowa 2024 r. wyniosła 688,98 mln USD (wzrost o 17,1% w porównaniu z poprzednim rokiem), z czego na polski eksport przypadła wartość 242,8 mln USD. Polska eksportowała do Tunezji głównie: maszyny i urządzenia elektryczne, tworzywa sztuczne, cukier, kosmetyki, produkty medyczne i farmaceutyczne, pojazdy drogowe oraz części samochodowe, różnego rodzaju przyrządy i aparaturę precyzyjną, wyroby metalowe oraz kosmetyki. Z Tunezji Polska importowała  głównie: tkaniny, artykuły tekstylne i skórzane, obuwie, maszyny i urządzenia elektryczne, części samochodowe, artykuły żeliwne i stalowe, przyrządy i aparaturę precyzyjną,  urządzenia telekomunikacyjne.   

Relacje inwestycyjne pomiędzy Polską a Tunezją są niewielkie. Wg danych NBP, stan zobowiązań Polski z tytułu zagranicznych inwestycji bezpośrednich na koniec 2022, 2023 i 2024 wynosił odpowiednio: 0,7 mln USD, -5 mln USD i 6,7 mln USD a naszych należności z tytułu polskich inwestycji bezpośrednich w Tunezji wyniósł na koniec 2022, 2023 i 2024 r. odpowiednio: 0,7 mln USD, -0,6 mln USD i 0,6 mln USD. Tunezyjczycy zainteresowani są przede wszystkim prowadzeniem w naszym kraju działalności turystycznej i handlowej. Według danych szacunkowych działa ok. 40 przedsięwzięć tunezyjsko-polskich, głównie w branży turystyczno-gastronomicznej oraz w wolnych zawodach.

  • Relacje z Unią Europejską.

Tunezja jest pierwszym państwem śródziemnomorskim, które zawarło układ stowarzyszeniowy z UE (podpisany w 1995 r., wszedł w życie w 1998 r.), znoszący bariery taryfowe i handlowe dla większości towarów (przemysłowych). Umowa zakładała stopniową redukcję i likwidację ceł na towary importowane UE w celu utworzenia od 2008 r. Strefy Wolnego Handlu i zastosowania zerowych stawek celnych na towary przemysłowe pochodzące z UE. 19.11.2012 r. UE i Tunezja uzgodniły ustanowienie „partnerstwa uprzywilejowanego”, w którym postawiły sobie za cel zacieśnienie stosunków dwustronnych, poprzez pogłębioną integrację, sformalizowaną podpisaniem umowy dwustronnej. W październiku 2015 r. zostały rozpoczęte negocjacje dotyczące zawarcia Układu o Pogłębionej i Całkowitej Strefie Wolnego Handlu (fr. ALECA, ang. DCFTA), która obejmie nowe obszary ścisłej współpracy gospodarczej, w tym rolnictwo i usługi. Od 2017 r., w związku z pogarszaniem się sytuacji gospodarczej, Tunezja zwolniła tempo negocjacji, wskazując na zagrożenia dla jej gospodarki jakie niesie podpisanie tej umowy, szczególnie dla jej sektora rolno – spożywczego i przemysłowego. Z tego samego powodu, Tunezja zaczęła również od 2018 wprowadzać nowe stawki celne oraz ograniczenia techniczne na szereg towarów pochodzących z UE, stojące w sprzeczności z postanowieniami Układu z 1995 r. UE od lat jest największym regionalnym partnerem handlowym Tunezji. W 2024 r., według danych Tunezyjskiego Urzędu Statystycznego, tunezyjski eksport i import  z UE wyniosły odpowiednio 42,9 mld TND i 34,5 mld TND. Na rynek unijny trafiło 69 % tunezyjskich towarów. Z kolei udział towarów unijnych w tunezyjskim imporcie nie jest już tak wysoki (43,4%), za sprawą znaczącego napływu towarów z innych kierunków, zwłaszcza z Chin, Turcji, Rosji czy Algierii. Tunezja eksportowała do państw unijnych głównie maszyny i urządzenia, surowce mineralne - fosforyty i ropę naftową, tekstylia i artykuły odzieżowe artykuły metalowe, tworzywa sztuczne i wyroby gumowe. Importowała natomiast przede wszystkim: maszyny i urządzenia, tekstylia i artykuły odzieżowe, surowce mineralne, artykuły metalowe i środki transportu.

 

•          Baza traktatowa - porozumienia, umowy i konwencje dwustronne pomiędzy UE, Polską a Tunezją

Podstawowym dokumentem prawnym, określającym współpracę gospodarczą Polski z Tunezją jest „Umowa Stowarzyszeniowa pomiędzy Unią Europejską a Republiką Tunezyjską”, podpisana w 1995 roku i obowiązująca od 1 marca 1998 r.

Polsko – tunezyjskie stosunki gospodarcze regulują dodatkowo następujące porozumienia, umowy i konwencje dwustronne:

  1. Umowa między Rządem PRL a Rządem Republiki Tunezji o współpracy naukowej i technicznej (1961.09.16)
  2. Umowa między Rządem PRL a Rządem Republiki Tunezyjskiej o transporcie lotniczym (1970.03.31)
  3. Umowa między Rządem PRL a Rządem Republiki Tunezyjskiej o międzynarodowych przewozach drogowych (1981.10.26)
  4. Umowa między PRL a Republiką Tunezyjską o pomocy prawnej w sprawach cywilnych i karnych (1986.12.11)
  5. Umowa między Rządem RP a Rządem Republiki Tunezyjskiej w sprawie popierania i wzajemnej ochrony inwestycji (1993.09.22)
  6. Konwencja między Rządem RP a Rządem Republiki Tunezyjskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (1993.11.15)
  7. Porozumienie zawarte w formie wymiany dotyczące zmiany art. 6 Umowy między Rządem PRL a Rządem Republiki Tunezyjskiej o transporcie lotniczym podpisanej 12 lutego 1969 roku w Tunisie (1994.08.03)
  8. Umowa między Rządem RP a Rządem Republiki Tunezyjskiej o współpracy w dziedzinie turystyki (2000.06.29)
  9. Porozumienie między Rządem RP a Rządem Republiki Tunezyjskiej o zmianie art. 14 Umowy między Rządem PRL a Rządem Republiki Tunezyjskiej o międzynarodowych przewozach drogowych z dnia 24.12.1980, w formie wymiany not (2003.07.07)
  10. Umowa między Rządem RP a Rządem Republiki Tunezyjskiej w dziedzinie transportu morskiego (2004.06.09)

 

 


Data aktualizacji: 21.10.2025

{"register":{"columns":[]}}