Wideokonferencja ministrów edukacji
18.05.2020
Celem wideokonferencji była dalsza wymiana informacji oraz dotychczasowych doświadczeń związanych z wpływem pandemii na systemy kształcenia. Polskę podczas spotkania reprezentował Minister Edukacji Narodowej, Dariusz Piontkowski.
Podczas dyskusji szczególną uwagę poświęcono stopniowemu przywracaniu funkcjonowania instytucji edukacyjnych, co ma obecnie miejsce w większości państw członkowskich. Powrót do bezpośredniego nauczania powoduje konieczność uwzględnienia wielu nowych kwestii związanych z odpowiednią organizacją nauki. Ministrowie zwrócili uwagę na takie aspekty jak przekazanie decyzji o otwarciu przedszkola i szkoły regionom, samorządom lub samej placówce edukacyjnej, stosowanie zasady dobrowolnego powrotu dzieci do szkoły i zapewnienie alternatywy w postaci zdalnej edukacji, określenie grupy wiekowej uczniów, dla których nauka stacjonarna jest priorytetem, stosowanie systemu zmianowego nauki, zmniejszenie liczebności klas i zapewnienie bezpieczeństwa uczniom m.in. poprzez stosowanie zasady dystansu społecznego, noszenie maseczek i dezynfekcję pomieszczeń.
Drugim obszarem dyskusji były kwestie oceny i klasyfikacji, w tym organizacja egzaminów końcowych. Zakończenie z sukcesem szkoły ma duży wpływ na możliwość dalszego kształcenia na kolejnym etapie edukacji, w tym także w innym państwie członkowskim. Wiele krajów Unii Europejskiej postanowiło przeprowadzić egzaminy maturalne z pewnymi zmianami, np. w zakresie terminu i formy. Ze względu na wyjątkowe okoliczności, egzaminy maturalne w niektórych krajach zostały odwołane.
W toku wideokonferencji podniesiono również kwestie międzynarodowej mobilności edukacyjnej w ramach programu Erasmus+. W tym aspekcie konieczne są unijne wytyczne przed rozpoczęciem nowego roku akademickiego.